رئیس آموزش و پرورش استثنایی استان همدان با اشاره به اینکه دانش آموزانی که نمی توانند از خدمات عادی استفاده کنند شناسایی و به واحدهای آموزشی استثنایی ارجاع داده می شود افزود: بسیاری از کودکان معلول شهرستانی و روستایی ازهیچ گونه آموزشی برخوردار نیستند.
به گزارش تابناک همدان؛ پروین قربانیان با بیان اینکه 240 دانش آموزان با مشکلات ویژه یادگیری هستند که مدرسه خاصی ندارند اما به وسیله کلینیک های اختلال رفتاری درمان می شوند، اظهار کرد: این دانش آموزان علی رغم برخورداری از هوش عادی و جسم و ظاهری سالم اما اختلال در توجه یا وارانه نویسی یا اختلال در ریاضی دارند که به وسیله آموزگاران شناسایی می شوند و به این کلینک ها ارجاع داده می شوند.
وی با اشاره به اینکه این دانش آموزان در مدارس عادی تحصیل می کنند، ادامه داد: این دانش آموزان در این کلینک های رفع مشکلات ویژه یادگیری تحت درمان قرار می گیرند و به تدریج حالت عادی در می آیند و مشکل یادگیری آنها برطرف می شود.
رییس آموزش و پرورش استثنایی به فعالیت 60 مدرسه استثایی دراستان همدان اشاره و خاطرنشان کرد: از این تعدا 46 مدرسه به صورت مستقل و 14 مدرسه به صورت مشترک در مدارس عادی ارائه خدمات می دهند.
قربانیان افزود: دانش آموزان که یا آسیب دیده ذهنی یا آسیب دیده جسمی و یا مشکلات رفتاری دارند و نمی توانند از خدمات آموزشی عادی استفاده کنند وارد مدارس استثنایی می شوند که در هفت گروه تقسیم بندی می شوند.
رئیس آموزش و پرورش استثنایی استان همدان افزود: وجود فضا و امکانات آموزشی مناسب قطعاً در کیفیت آموزش و یادگیری دانشآموزان نقش بسزایی خواهد داشت.
وی یکی از ویژگیهای مدارس استثنایی را آمادهسازی رمپ و ایجاد مناسب سازی محیط و فضای آموزشی برای معلولان جسمی و حرکتی خواند.
قربانیان گفت: با دستورالعمل صادره، در مدارسی که توسط سازمان نوسازی ساخته می شود، همه این موارد رعایت میشود.
وی خاطرنشان کرد: تعدادی از مدارس عادی ساخت قدیم ، قابلیت حضور دانشآموزان استنثایی را ندارند که این امر هم نیازمند اعتباراتی است که باید دولت در این زمینه گام بردارد.
رئیس آموزش و پرورش استثنایی استان همدان با اشاره به اینکه اعتبارات آموزش و پرورش پاسخگوی نیازهای دانشآموزان مدارس استثنایی نیست، گفت: آموزش و توانمند سازی دانشآموزان نیاز به کمک خیرین و افراد نیکوکار دارد.