به گزارش فارس، به همت خانه ادبیات کودک و نوجوان حوزه هنری استان همدان، کارگاه فانتزی در داستان کودک و نوجوان با حضور محمدرضا یوسفی و خوانش آثار هنرمندان استان برگزار شد.
در این نشست یک نویسنده کودک و نوجوان، بهترین مرجع برای خلق داستانهای فانتزی را داستانهای فولکلور عنوان کرد و افزود: این داستانها پیشینهای دارد که حتی برخی از آنها به قبل از زمان اختراع خط برمیگردد.
محمدرضا یوسفی با اشاره به تفاوت داستانهای تمثیلی با فانتزی گفت: مرز بین این نوع داستانها را تیپ و شخصیت تعیین میکند؛ در داستانهای تمثیلی تیپ داریم حال آنکه در داستانهای فانتزی به طور کامل با شخصیت طرف هستیم.
وی افزود: ادبیات کودک و نوجوان، فانتزی را به عنوان یک مکتب میشناسد چراکه فانتزی اساساً با ذهن کودک پیوند بنیادین دارد، ادبیات فانتزی جهان عادی و واقعیت را که با حواس پنجگانه ارتباط دارد میشکند و دنیای دیگری پیش روی مخاطب میگذارد.
این نویسنده کودک و نوجوان دراماتیک بودن برخی داستانها را دلیل ماندگاری آنها عنوان کرد و افزود: عنصر دراماتیک مخاطب را نگه میدارد و این عنصر در داستانهای فولکلوریک با قدرت به چشم میخورد.
وی افزود: به طور مثال فردوسی در داستانهای شاهنامه هر قصهای را که دراماتیک کرده ماندگار شده و بقیه آرشیو شدهاند، البته تمام داستانهای شاهنامه خردهداستانهایی دارد اما آنها که ماندگار شده هر کدام یک رمان به حساب میآیند.
یوسفی ادامه داد: مخاطب کودک ادبیات فرمگرایانه را نمیخواهد چراکه او به دنبال قصه است و گرهافکنی و گرهگشایی است که او را جذب میکند.
وی گفت: تاریخ ایران را میشود از قصههای فولکلور بررسی کرد چون هرکدام از این قصهها تبار دارد، مثلاً قصه خاله سوسکه یک تبار مادرسالارانه دارد و این داستانها پدران و مادران داستانهای فانتزی کنونی هستند که میتوان برای پیشبرد ادبیات فانتزی امروز ساختار آنها را مورد بررسی قرار داد.
در ابتدای این نشست تعدادی از اعضای کانون داستان کودک و نوجوان حوزه هنری استان همدان (قلمک) داستانهای خود را قرائت کردند که مورد توجه و استقبال استاد یوسفی قرار گرفت.