داستان‎های فولکور،مرجع خلق آثار فانتزی

در کارگاه فانتزی در داستان کودک و نوجوان حوزه هنری استان همدان، داستان‎های فولکور، بهترین مرجع برای خلق آثار فانتزی است.
کد خبر: ۱۶۸۷۶۱
تاریخ انتشار: ۰۴ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۷:۰۷ 24 January 2016
در کارگاه فانتزی در داستان کودک و نوجوان حوزه هنری استان همدان، داستان‎های فولکور، بهترین مرجع برای خلق آثار فانتزی است.

به گزارش فارس، به همت خانه ادبیات کودک و نوجوان حوزه هنری استان همدان، کارگاه فانتزی در داستان کودک و نوجوان با حضور محمدرضا یوسفی و خوانش آثار هنرمندان استان برگزار شد.

در این نشست یک نویسنده‌ کودک و نوجوان، بهترین مرجع برای خلق داستان‌های فانتزی را داستان‌های فولکلور عنوان کرد و افزود: این داستان‌ها پیشینه‌ای دارد که حتی برخی از آنها به قبل از زمان اختراع خط برمی‌گردد.

محمدرضا یوسفی با اشاره به تفاوت داستان‌های تمثیلی با فانتزی گفت: مرز بین این نوع داستان‌ها را تیپ و شخصیت تعیین می‎کند؛ در داستان‎های تمثیلی تیپ داریم حال آنکه در داستان‎های فانتزی به طور کامل با شخصیت طرف هستیم.

وی افزود: ادبیات کودک و نوجوان، فانتزی را به عنوان یک مکتب می‌شناسد چراکه فانتزی اساساً با ذهن کودک پیوند بنیادین دارد، ادبیات فانتزی جهان عادی و واقعیت را که با حواس پنج‌گانه ارتباط دارد می‌شکند و دنیای دیگری پیش روی مخاطب می‌گذارد.

این نویسنده کودک و نوجوان دراماتیک بودن برخی داستان‌ها را دلیل ماندگاری آنها عنوان کرد و افزود: عنصر دراماتیک مخاطب را نگه می‎دارد و این عنصر در داستان‌های فولکلوریک با قدرت به چشم می‌خورد.

وی افزود: به طور مثال فردوسی در داستان‌های شاهنامه هر قصه‌ای را که دراماتیک کرده ماندگار شده و بقیه آرشیو شده‌اند، البته تمام داستان‌های شاهنامه خرده‎داستان‌هایی دارد اما آنها که ماندگار شده هر کدام یک رمان به حساب می‌آیند.

یوسفی ادامه داد: مخاطب کودک ادبیات فرم‌گرایانه را نمی‎خواهد چراکه او به دنبال قصه است و گره‌افکنی و گره‌گشایی است که او را جذب می‌کند.

وی گفت: تاریخ ایران را می‌شود از قصه‎های فولکلور بررسی کرد چون هرکدام از این قصه‌ها تبار دارد، مثلاً قصه خاله سوسکه یک تبار مادرسالارانه دارد و این داستان‌ها پدران و مادران داستان‌های فانتزی کنونی هستند که می‌توان برای پیشبرد ادبیات فانتزی امروز ساختار آنها را مورد بررسی قرار داد.

در ابتدای این نشست تعدادی از اعضای کانون داستان کودک و نوجوان حوزه هنری استان همدان (قلمک) داستان‌های خود را قرائت کردند که مورد توجه و استقبال استاد یوسفی قرار گرفت.


اشتراک گذاری
نظر شما
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
آخرین اخبار