فارس بزرگ و غنی؛رتبه 5 تولید ناخالض داخلی!

رئیس سازمان امور اقتصاد و دارایی فارس گفت:: بر اساس آخرین آمار رسمی، تولید ناخالص داخلی استان فارس حدود ۴ درصد از تولید ناخالص داخلی كشور را تشكیل داده و در رتبه ۵ كشور قرار دارد.
کد خبر: ۱۲۸۵۳
تاریخ انتشار: ۲۰ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۲:۴۶ 11 March 2015

به گزارش تابناک فارس به نقل از مهر؛محمدحسین مبشری گفت: طی ۱۱ ماه سال ۹۳ این استان از محل بخش های مختلف ۱۲ هزار و ۸۹۶ میلیارد ریال درآمد داشته که با رشد ۴۸ درصدی درآمد مواجه بوده است.

وی با بیان اینکه فارس در سال ۱۳۹۰ تولید ناخالص داخلی استان برابر با ۲۶۲ هزار و ۲۸ میلیارد ریال بوده كه رتبه پنجم را در بین سایر استان ها داشته، اظهار داشت: در این سال ارزش افزوده بخش کشاورزی در استان ۱۶.۶ درصد، صنعت ۱۱ درصد، معدن ۳.۲ درصد، تامین آب و برق و گاز ۱۱.۴ درصد، ساختمان ۵.۶ و خدمات ۵۲ درصد بوده است.

اقتصاد فارس اقتصادی خدماتی و کشاورزی است

رئیس سازمان امور اقتصاد و دارایی فارس افزود: از این آمارها نتیجه گیری می شود که اقتصاد استان اقتصادی خدماتی و کشاورزی است و بخش کشاورزی نقش اساسی در حیات اقتصادی استان ایفا می کند.

مبشری در بخش دیگری از سخنان خود به اشاره به درآمد های استان طی سال های ۹۰ تا ۹۳ پرداخت و بیان کرد: عملكرد درآمدهای فارس در سال ۹۰ برابر پنج هزار و ۴۷۱ میلیارد ریال بوده كه تحقق آن ۱۱۷ درصد بوده است.

وی ادامه داد: در سال ۹۱ درآمد مصوب استان فارس هفت هزار و ۵۸۳ میلیارد ریال بود که استان توانست تنها هفت هزار و ۵۸ میلیارد ریال از آن را وصول کند که اگرچه رشد درآمد استان ۲۹ درصد بود ولی فقط ۹۳ درصد درآمدها محقق شد و در سال ۹۲ نیز استان فارس ۱۰ هزار و ۲۳۸ میلیارد ریال از محل بخش های مختلف درآمد داشته که با رشد ۵۲ درصدی، توانسته است تحقق ۱۰۲ درصدی را رقم بزند.

ذرت ذرتکاران کشاورزی خوزستان

رئیس سازمان اقتصاد و دارایی فارس درباره ۱۱ ماه طی شده در سال ۹۳ نیز عنوان کرد: طی ۱۱ ماه سال ۹۳ نیز استان از محل بخشهای مختلف ۱۲ هزار و ۸۹۶ میلیارد ریال درآمد داشته که با رشد ۴۸ درصدی تحقق ۱۰۸ درصدی درآمد را به دنبال داشته است.

کاهش سهم بخش کشاورزی در اقتصاد استان

مبشری گفت: مقایسه آماری سهم بخشها در تولید ناخالص داخلی در سالهای اخیر حاکی از آن است که از سهم بخش کشاورزی در اقتصاد استان تا حدودی کاسته شده و از حدود ۱۸ درصد به حدود ۱۶ درصد رسیده و در عوض به سهم بخش های خدمات و صنعت افزوده شده است.

وی اظهار کرد: یکی از دلایل این کاهش می تواند ناشی از خشکسالی های مکرری باشد که استان در حال حاضر با آن ها روبه روست.

زیرساخت های ارتباطی و حمل و نقلی فارس دارای مشکلاتی است

رئیس سازمان امور اقتصادی و دارایی فارس یکی از مهم ترین اقداماتی را که می توان در راستای صنعتی کردن اقتصاد استان انجام داد، ایجاد تمهیدات لازم برای جذب و جلب سرمایه گذار داخلی و خارجی دانست و افزود: با توجه به اینکه در استان از لحاظ زیر ساخت های ارتباطی و حمل و نقل مشكلاتی وجود دارد، باید برای تقویت این زیرساخت ها تلاش کرد و شبکه های ارتباطی استان را با قطب های درون و برون استانی توسعه داد تا بستر لازم برای حمل محصولات و تولیدات صادراتی استان فراهم شود.

مبشری بیان کرد: از طرف دیگر تکمیل و تقویت زیرساخت های شهرک های صنعتی باید انجام شود.

وی تاکید کرد: همچنین باید احداث و بهره برداری از پالایشگاه های مرتبط با میادین گازی در استان تسریع شود و پیگیری ساخت پتروشیمی های مصوب استان زودتر انجام شود.

باید به دنبال محصولات کشاورزی با ارزش افزوده بالاتر بود

مبشری در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به بخش کشاورزی استان، گفت: با وجود وضعیت کم آبی استان باید به سمت محصولاتی رویم که آب کمتری نیاز دارند و ارزش افزوده بالاتری دارند.

رئیس سازمان امور اقتصادی و دارایی ادامه داد: سال های سال استان در تولید گندم در سطح کشور اول بود و آب زیادی را در این زمینه مصرف کرد ولی ارزش افزوده بالایی نصیب استان نشد.

مبشری فارس اضافه کرد: باید در بخش کشاورزی افزایش بهره وری داشته باشیم و سطح زیر کشتمان را با محصولاتی با ارزش افزوده بالا جایگزین كنیم و کشت گلخانه ای را برای صادرات توسعه دهیم.

وی در ادامه اظهار داشت: با توجه به محدودیت اعتبارات دولتی در سال های اخیر، برای سرعت دادن به رشد اقتصادی و بهبود درآمد سرانه و افزایش تولید بخش های اقتصادی مختلف استان، باید سرمایه گذاری توسط بخش خصوصی انجام شود.

رئیس سازمان امور اقتصاد و دارایی فارس عنوان کرد: امروزه برای رشد تولید ملی و افزایش جذب سرمایه های داخلی و خارجی رقابت شدیدی بین دولتها وجود دارد و بر اساس مطالعات و پژوهشهای صورت گرفته و تجربیات كشورهای موفق در امر سرمایه گذاری، بهبود فضای كسب و كار یكی از موثرترین عوامل در جذب سرمایه گذاری است.

اشتراک گذاری
نظر شما
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
آخرین اخبار