55 درصد طلاق‌های توافقی مربوط به زیر 35 ساله‌هاست

بر اساس آمارها 55 درصد کسانی که درخواست طلاق توافقی می‌کنند زیر 35 سال دارند که طلاق این افراد ناشی از آموزش های دریافتی و رفتارهای طول زندگی شان بوده است.
کد خبر: ۱۱۶۲۲۹
تاریخ انتشار: ۳۰ مهر ۱۳۹۴ - ۰۷:۰۱ 22 October 2015
به گزارش تابناک خراسان رضوی، دکتر «زهره سپهری شاملو» مدیر فرهنگی و عضو گروه روانشناسی هیئت علمی دانشگاه فردوسی مشهد در نخستین نشست تخصصی رسانه و آموزش های اجتماعی که با موضوع طلاق به همت مرکز آموزش تخصصی موسسه فرهنگی - هنری خراسان و خانه مطبوعات خراسان رضوی برگزار شد، گفت:سرنخ آسیب طلاق  در عوامل موثر بر رشد و بزرگ شدن هریک از زوجین است، بر اساس آمارها 55 درصد کسانی که درخواست طلاق توافقی می‌کنند زیر 35 سال دارند که طلاق این افراد ناشی از آموزش های دریافتی و رفتارهای طول زندگی شان بوده است.
وی طلاق را عامل آشکار شدن مشکلات افراد عنوان کرد و گفت: جامعه ایران، جامعه در حال گذر است که نقش‌ها در آن جا به جا می‌شود. شرایط اقتصادی و غیر قابل پیش‌بینی بودن اوضاع یک جامعه نیز از عوامل آشکار در بروز بحران‌های اجتماعی است. ما در جامعه‌ای زندگی می‌کنیم که اوضاع از نظر سیاسی ،اقتصادی، دغدغه‌های اجتماعی و فرهنگی قابل پیش‌بینی نیست.
سپهری افزود:جامعه ما با آسیب ها سازگار شده است اما هیچ وقت روان آدم ها با آسیب سازگار نمی‌شود.روان آدم‌ها سعی می‌کند آسیب را کنترل کند.
وی تصریح کرد: گروه دیگر عوامل تداوم بخش است.عواملی که به ادامه یافتن شرایط موجود منجر می شود. سیاست‌های فعلی فقط کاهش دادن آمار طلاق است تا موقعی که این سیاست تحت نظر کسانی باشدکه بودجه و تریبون در اختیار دارند و از متخصص کمک نمی‌گیرند اوضاع وخیم تر از الان هم خواهد شد.
سپهری تصریح کرد: برخی کشورها این تجربه را داشتند و توانستند از این پیچ عبور کنند به این دلیل که  متخصصان آن ها به نتیجه رسیدندکه باید آسیب هارا کاهش داد و برای آن برنامه ریزی و برنامه ها را اجرا کرد.
وی به تقاضای مشاوره برخی افراد برای ازدواج سوم و چهارم اشاره کرد و گفت: این افراد بعد از 3 یا 4 ازدواج ناموفق به این نتیجه رسیده اند که باید به متخصص مراجعه کنند.
سپهری یادآور شد: بیشتر برنامه‌ریزی ها برای کاهش آمار طلاق است درحالی که باید سرمایه گذاری ها برای پیش‌گیری باشد و قبل از این که جوان وارد مرحله  ازدواج شود آموزش های لازم را ببیند ، برخی هم ازدواج شان شکل گرفته است و نمی‌دانند باید چه کار کنند که باید به آن ها کمک کنیم تا توانایی های شان افزایش یابد و در آخرین مرحله پیش‌گیری نیز باید بازتوانی انجام شود.
همچنین دکتر«مجید حیدری چروده» پژوهشگر و استاد دانشگاه نیز در این نشست با اشاره به کتاب «نگرشی نو در تحلیل مسائل اجتماعی» گفت:یک مسئله اجتماعی باید چهار ویژگی باورهمگانی، شیوع و گستردگی، امکان تغییر و ضرورت حل مسئله را داشته باشد.
وی به علت های تغییر جامعه و ضرورت بازنگری در تفکرات مردم درباره مسائل اشاره کرد و افزود:استان خراسان از سال 85 تا سال 90 ، 60 درصد رشد طلاق داشته است متوسط طول زندگی مشترک بین زوجین مطلقه 7 سال است و 50 درصد زوجین مطلقه در سال اول زندگیشان طلاق می‌گیرند.
وی با تحلیل آمارها یادآورشد: آماری پیدا نمی شود که نشان دهد چند درصد زوجین قبل از ازدواج به مراکز مشاوره رفته‌اندبه دلیل این که ملاک انتخاب، بصری شده است و طرف از ظاهر خوشش می‌آید و انتخاب می‌کند.
حیدری گفت: برای جوانان ما سخت است که به مرکز مشاوره بروند چون این تصور را دارند که اگر به این مراکز مراجعه کنند نشان می دهند که عقل خودشان نمی‌رسد.وی به نتایج یافته های پژوهشی اشاره کرد و گفت: فاجعه بزرگ ضعف تفکر و عقلانیت است، ما احساساتمان قوی است و با احساسات تصمیم می‌گیریم. توجه به معیارهای بصری در همسرگزینی؛ یعنی احساس ما بر عقل غلبه دارد. جامعه‌ای که قدرت تعقل و استدلالش ضعیف است به این سادگی بیدار نمی‌شود.چون بیدار کننده هایش خفته‌اند و خودشان دچار ضعف تفکر نقادانه و استدلال هستند.حال با این شرایط آیا باز هم مسئله طلاق است؟
اشتراک گذاری
نظر شما
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
آخرین اخبار