صدای موسیقی‌های محلی از چاه فراموشی به گوش نمی‌رسد/ یادداشت اختصاصی روزنامه هماخوزستان مینا فراز

کد خبر: ۱۰۵۴۱۱۴
تاریخ انتشار: ۱۱ تير ۱۴۰۱ - ۲۲:۳۴ 02 July 2022

یادداشت اختصاصی روزنامه هماخوزستان
مینا فراز
مورخ یکشنبه ۱۲ تیرماه ۱۴۰۱

موسیقی محلی و نغمه هاى بومى روزگارى به محافل خوشى مردم رنگ و بوى ویژه مى بخشید؛ اکنون رو به فراموشى است.

هنرمند برای دل مردم کار می‌کند و در گذشته از آلات موسیقی دوتار، سه تار، دف، .. در محافل مختلف استفاده می‌شد، و اوقات خیلى لذت بخشی را برای مردم رقم می‌زد و در ذهن‌ها به یادگار می‌ماند، اما اکنون جای موسیقی محلی و بومی این ولایت را آهنگ‌های پُر زرق و برق خارجی گرفته است.

موسیقی محلی آن طوریکه باید رشد نکرده و متاسفانه جوانان به موسیقی غربی و شهری مدرن روی آوردند.

آوا‌ها و نما‌های محلی که نشان از تمدن، قدرت، همدلی، اتحاد و ... بود روزی نقل محافل بود و چنان برای مردم ارزشمند بود که گویی جزئی از کلیات زندگی آن‌ها شده است، اما در عصر ماشینی و مدرن چه به روز صدای خوش و دلنشین موسیقی‌های محلی آمده است. صدای ساز و آواز بومی چرا به گوش نمی‌رسد.

نباید فراموش کنیم در زمان‌های مختلف موسیقی تاثیر بسیاری بر مردم داشته، در عزاداری ها، عروسی ها، مراسم‌ها و ... نوا‌های محلی جایگاه ویژه‌ای داشتند.

موسیقی بومی نشان دهنده فرهنگ و هویت مردمان است. این موسیقی از دل مردم ساده و پاکدل خلق شده است که گذشت زمان از لطافت و زیبایی آن‌ها کم نکرده است که برگرفته از عناصر زنده و ملموس است.

موسیقی و ترانه‌های بومی جزء جدایی ناپذیر از زندگی مردان و زنان این سرزمین می‌باشد، موسیقی بومی می‌تواند جاذب گردشگرو موجب رونق و تنوع در بخش گردشگری مناطق مختلف کشور باشد. از این رو بهتر است برای حمایت از موسیقی محلی ساز حمایت کوک کرد.

با توجه کردن به موسیقی محلی ساز ها و آواز ها می توان فرهنگ سازی های متعدد انجام داد و با استفاده از هنر موسیقی مردم را به سمت آداب پسندیده سوق داد.

اشتراک گذاری
نظر شما
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
آخرین اخبار