کارشناس مرکز تحقیقات مرکزملی و مطالعات باروری ابرها گفت: با بارور کردن ابرها در همدان می توان میزان بارندگی ها را 10 تا 15 درصد افزایش داد.
کد خبر: ۹۸۹۳۱
تاریخ انتشار: ۰۲ مهر ۱۳۹۴ - ۰۸:۴۹ 24 September 2015
 کارشناس مرکز تحقیقات مرکزملی و مطالعات باروری ابرها گفت: با بارور کردن ابرها در همدان می توان میزان بارندگی ها را 10 تا 15 درصد افزایش داد.

به گزارش ایرنا؛مرتضی خلیلی  در جلسه امکان سنجی مطالعات باروری ابرها افزود: در صورت فراهم شدن امکانات سه اولویت بارش در استان مشخص شده است که طبق ارزیابی می توان در حدود 10 الی 15 درصد به بارش استان اضافه کرد.

وی یکی از مشکلات استان برای اجرای این طرح را نبود رادار هواشناسی عنوان کرد و افزود: اگر بخواهیم که راندمان کار را بالا ببریم احتیاج به وجود این رادار است چرا که این رادار مهمترین نیاز در باروری ابرها است.

مدیر مرکز ملی تحقیقات و مطالعات باروری ابرها نیز در این جلسه گفت: متاسفانه پس از حدود 15 سال فعالیت مرکز هنوز دو هواپیما در اختیار این مرکز است درحالیکه حداقل به چهار هواپیما دیگر نیاز داریم تا برای هر منطقه کشور یک هواپیما اختصاص داده شود.

محمدمهدی جوادیان زاده افزود: از طریق پیگیری و مکاتبه با وزیر و استانداری در استانها از آنها خواسته شده است با توجه به اهمیت این طرح امکانات لازم را فراهم کرده تا بازخورد این طرح مطلوب باشد.

وی عنوان کرد: خوشبختانه تمامی مطالعات و پژوهش ها و کارهای اجرای این طرح توسط کارشناسان خبره ایرانی انجام می شود و در این عرصه مسلط به علم روز هستیم.

وی گفت: شایعاتی در خصوص اینکه مواد بارورکننده ابرها (یدید نقره) اثرات بدی روی محیط زیست و محصولات کشاورزی دارد که این موضوع به هیچ عنوان صحت ندارد و آن را تکذیب می کنیم زیرا این مواد هیچگونه اثر بدی بر روی محیط زیست ندارد.

میزان بارندگی ها در همدان نسبت به سال گذشته 41 درصد کاهش یافته است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار