مدیر گروه سلامت خانواده و جمعیت معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی اراک گفت: شرط انجام واکسیناسیون مادران واجد شرایط، تشکیل پرونده الکترونیک است.
کد خبر: ۹۸۸۶۵۱
تاریخ انتشار: ۰۳ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۷:۴۰ 25 August 2021

 

به گزارش تابناک مرکزی، دکتر شهلا نظری افزود: شرط انجام واکسیناسیون مادران واجد شرایط، تشکیل پرونده الکترونیک فعال، مشاوره و تایید پزشک و مراقبان سلامت واحدهای ارائه خدمت شامل خانه بهداشت، مراکز جامع سلامت و پایگاه سلامت است.
وی یادآورشد: در حال حاضر واکسیناسیون مادران باردار بالای ۳۵ سال که سن حاملگی بالای ۱۲ هفتگی را دارا باشند، انجام می شود و در صورت تامین واکسن موردنیاز، واکسیناسیون مادران باردار دارای سن ۱۸ تا ۳۵ سال که دارای اندازه توده بدنی ۳۵ و بالاتر(چاقی) هستند به شرط داشتن سن حاملگی ۱۲ هفته به بالا، مادران باردار با دو قلویی و بارداری با IVF (بارداری مصنوعی) ، مادران باردار در همه گروه ها سنی(۱۸ سال به بالا )که شاغل در بخش حوزه بهداشت و درمان و در معرض خطر باشند و همچنین مادران بارداری که دارای بیماری زمینه ای چون دیابت، بیماری قلبی، فشار خون بالا، پیوند اعضا، آسم، بیماری کبدی، مزمن کلیوی و آنمی هستند شرایط تزریق واکسن کرونا را دارند و لازم است با مراجعه به نزدیک ترین مرکز خدمات جامع سلامت محل سکونت، نسبت به تشکیل پرونده اقدام کنند.
وی تاکید کرد: آن دسته از مادران باردار واجد شرایط که مراقبت های دوران بارداری خود را تنها از مراکز درمانی خصوصی دریافت می کنند نیز باید با مراجعه به مراکز بهداشتی نسبت به تشکیل پرونده اقدام کنند.
دکتر نظری یادآورشد: پس از مراحل مراجعه به خانه های بهداشت و مشاوره و تشکیل پرونده، امضا رضایتنامه تزریق واکسن، یک امر ضروری است.
مسئول بهداشت خانواده دانشگاه علوم پزشکی اراک گفت: بر اساس آخرین تحقیقات انجام شده زنان باردار تعامل خوبی با واکسن داشته اند و نباید به دلیل ترس از عوارض، از دریافت واکسن خودداری کنند و با توجه به اینکه مادران باردار گروه های در معرض خطر و آسیب هستند واکسینه شدن این گروه در کنار رعایت پروتکل های بهداشتی بسیار حائز اهمیت است.
وی افزود: مادران باردار پس از واکسینه شدن در صورت بروز علائم احتمالی، با شماره گیری کد ۴ سامانه ۴۰۳۰ (مادران باردار ) برای اخذ راهنمایی های لازم اقدام کنند.
وی گفت: به منظور جلوگیری از ازدحام از مراجعه بدون هماهنگی به مراکز مربوطه اجتناب کنند و توجه داشته باشند که هیچ واکسنی ایمنی صد در صد ایجاد نمی کند و در کنار آن رعایت دستورالعمل های بهداشتی را در دستور کار خود قرار دهند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار