معاون سازمان انرژی اتمی در دولت هشتم:
توافق بُرد– بُرد به مثابه بُرد برای ایران است؛ چرا که یک طرف مسأله ما بودیم، یک طرف گروه 5+1 و طرف دیگر سایر کشورهای جهان؛ اما ایران به آنچه دنبال می کرد، رسید
کد خبر: ۹۶۹۱۰
تاریخ انتشار: ۲۸ شهريور ۱۳۹۴ - ۰۲:۵۳ 19 September 2015
سمینار بررسی «برجام» با حضور دکتر قبادیان قائم مقام معاون پژوهشی وزارت علوم و معاون سابق پارلمانی، هماهنگی و آموزش سازمان انرژي اتمي  ایران، در سالن اجتماعات دانشگاه شهرداری اهواز برگزار گردید.

علم، اقتدار می آورد
به گزارش تابناک خوزستان، در ابتدای این نشست، سرپرست دانشگاه شهرداری اهواز با اشاره به تکریم و احترام دانشمندان نزد ایرانیان گفت: ایران، سرداران بومی و نظامی در دل خود پرورانده است و پایه گذار اولین دانشگاه بزرگ جهانی در دوران باستان، دانشگاه جندی شاپور است . اینها مایه مباهات و افتخار ما هستند و بی شک اگر جامعه ای میخواهند مدارک علمی و تاریخی را بیابند باید آدرس آن را در دانشگاه جندی شاپور ایران در دوران باستان پیدا کنند.
در زمینه هسته ای چیزی از دست نداده ایم/ به صد درصد اهداف خود رسیده ایم

اسماعیل احمدی فر در ادامه افزود: یکی از سیاستمداران غربی میگوید ایرانیها مغرور و شکست ناپذیرند و بنابر مثالی میگوید ایرانیان همچون دوبال پرنده هستند بالی سبز و بالی سرخ،  بال سرخ فرهنگ شهادت و مولایشان امام حسین(ع) و بال سبز ظهور آقا حضرت مهدی (عج) است. پس ایرانی امید به آینده دارند و شکست ناپذیرند و البته ما معتقدیم ایرانی ها تاریخی چند هزار ساله دارند و چندین دوره تمدن ایجاد کرده اند.

در این جلسه دکتر قبادیان با تاکید بر اینکه علم باعث ایجاد اقتدار می شود، گفت: علم بزرگی می آورد، توانمندی می آورد و کشورهایی که دارای توانمندی های علمی هستند از جایگاه برتری در دنیا حرف می کنند.

این استاد دانشگاه گفت: پیشینه در دنیا باید حفظ شود و حفظ پیشینه به توانمندی است. ما اگر میخواهیم با کشورهای پیشرفته در یک سطح حرکت کنیم بلکه جلوتر، باید سلسله مراتبی که میگوییم را در دانشگاه های خودمان پیاده کنیم. پس لازم بود که بنشینیم فکر کنیم. اینکه بنشینیم و این فکر را به پدیده تبدیل کنیم یعنی پژوهش کردن، جستجوگری. بنابراین نسل دیگری از دانشگاه لازم بود به وجود بیاید بنام دانشگاه پژوهش محور. که بتوانیم این توانمندی را داشته باشیم در آزمایشگاه ها تحقیق کنیم.امروز دانشگاهها این نسل را دارند میگذرانند و ما هم به ناچار میگذرانیم.بدون شک خوشبختانه به لحاظ کمیت و تعداد مشکلی نداریم و از لحاظ استاندارد جلوتر از میانگین جهانی هستیم.
وی گفت: ۵ میلیون دانشجو برای ۷۰ میلیون جمعیت این بسیار عالیست حالا باید روی کیفیت کار کنیم. یعنی جوانی که فوق دیپلم میگیرد وقتی فارغ التحصیل میشود یک روز هم نباید بیکار باشد.

قائم مقام معاون پژوهشی وزارت علوم در ادامه اظهار کرد: در برنامه ششم توسعه در وزارت علوم، تحقیقات و فناوری ما در حال برنامه ریزی هستیم که سمت و سو بدهیم که دانشگاهایمان را توانمند کنیم، منابع انسانی و زیر ساختها را فراهم کنیم و مراکز رشد را توسعه دهیم و شرکتهای دانش بنیان ایجاد و به این سمت حرکت دهیم.

وی در این دیدار به پرسش های دانشجویان این دانشگاه در خصوص فعالیت های هسته ای کشورمان و برجام پاسخ گفت.

ایران در توافق هسته ای بُرد کرده است
این عضو هیات علمی دانشگاه تربیت مدرس تهران همچنین جمعه شب در نشستی با خبرنگاران و برخی فعالان سیاسی در اهواز افزود: ایران در دستیابی به فناوری هسته ای به صد درصد اهداف خود رسیده و به آن اندازه که در این زمینه صاحب فناوری هستیم در ساخت پالایشگاه فناوری نداریم.

به گزارش تابناک خوزستان بنقل از ایرنا، این عضو هیات علمی دانشگاه تربیت مدرس اضافه کرد: پرونده ما با آژانس بین المللی انرژی اتمی یکی فنی و دیگری عمومی بود و از وقتی به شورای امنیت فرستاده شد، شکل سیاسی هم پیدا کرد؛ اما کاری که تیم هسته ای ایران در رسیدن به توافق هسته ای انجام داد، کار بسیار بزرگی همانند ملی شدن صنعت نفت بود و این را نباید دست کم گرفت.

قبادیان گفت: ما تاکنون در زمینه هسته ای چیزی را از دست نداده ایم و تغییری که در نیروگاه آب سنگین اراک صورت گرفته، این بود که در طراحی های آن تجدید نظر شده است.

معاون سازمان انرژی اتمی در دولت هشتم اضافه کرد: ما همچنان قدرتمند در ارتباط با ادامه کار پیش می رویم و نمایندگانی که با تندروها در کنگره آمریکا مذاکره می کنند، می گویند که اگر مسأله برجام شکست بخورد به ضرر آمریکاست چرا که اجماع دیگر کشورها را به دنبال نخواهد داشت.

این استاد دانشگاه با بیان این که ایران در توافق هسته ای بُرد کرده است و نه زیان، افزود: مرکز هسته ای فُردو هم از ابتدا برای تحقیق ساخته شده بود؛ چرا که جنبه غالب آن تحقیقاتی بوده و ما در توافق هسته ای پذیرفتیم که این مرکز تحقیقاتی باشد.

وی یادآوری کرد: 45 کشور جهان به سمت ساخت نیروگاه های هسته ای رفته اند و 30کشور از جمله ایران از آن استفاده می کنند و مابقی هم آن را در برنامه دارند.

قبادیان اظهار کرد: توافق بُرد– بُرد به مثابه بُرد برای ایران است؛ چرا که یک طرف مسأله ما بودیم، یک طرف گروه 5+1 و طرف دیگر سایر کشورهای جهان؛ اما ایران به آنچه دنبال می کرد، رسید.
وی توضیح داد: یک بخش مسأله، تحریم ها بود که بدون تعارف کشور از این حیث دچار ضرر شده بود و ما توانستیم جلوی این ضرر را گرفته و مانع از ادامه تحریم ها شویم.

قبادیان گفت: غرب هرگز نتوانست ثابت کند که ایران مانند کره شمالی به سمت استفاده از پلوتونیوم پیش می رود و در نهایت به توافق با ایران رسید.

وی افزود: در توافق هسته ای حق تحقیق برای ایران منع نشده است و کارمان را از نظر حقوقی و قانونی ادامه خواهیم داد.

قبادیان توضیح داد: آژانس بین المللی انرژی اتمی برای دو کار به وجود آمده است؛ یک این که به توسعه فناوری هسته ای به منظور تولید برق کمک کند و دوم این که مانع از مخاطرات استفاده از فناوری هسته ای شود.

وی اظهار کرد: آنچه از وظایف آژانس مغفول واقع مانده، کمک به توسعه این فناوری است و ما از این به بعد از آن استفاده خواهیم کرد و براحتی در اختیار ما قرار خواهد گرفت.
منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار