ستاد مردمی احیای جنگل‌های خاییز بهبهان، مرحله نخست درختکاری در این جنگل‌ها را تحت عنوان «پویش شهید البرز زارعی» آغاز کرد.
کد خبر: ۹۲۳۲۸۰
تاریخ انتشار: ۲۱ آذر ۱۳۹۹ - ۲۲:۱۷ 11 December 2020

به گزارش تابناک کهگیلویه و بویراحمد ، به نقل از ایرنا مرحله نخست این پویش روز جمعه با کاشت بذر بادام کوهی در جنگل‌های خاییز بهبهان به اجرا درآمد. «پویش شهید البرز زارعی» توسط انجمن زیست محیطی دیده‌بان جلگه سبز خوزستان راه‌اندازی شده که تعدادی از انجمن‌ها و فعالان محیط زیست با حمایت اداره کل محیط زیست خوزستان و اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری خوزستان آن را همراهی کرده‌اند.

البرز زارعی جوان اهل گچساران و فعال محیط زیست، به عنوان یکی از نیروی‌های داوطلب در اطفای حریق جنگل‌های خاییز در استان کهگیلویه و بویراحمد مشارکت داشت، که به دلیل سوختگی شدید در این آتش سوزی در تاریخ ۳۰ خرداد جان خود را از دست داد.

مدیرعامل انجمن دیده‌بان جلگه سبز خوزستان روز جمعه در حاشیه این برنامه درختکاری در گفت وگو با ایرنا، هدف از اجرای این پویش را احیای ۱۰۰ هکتار از جنگل‌های خاییز عنوان کرد که در آتش سوزی بهار امسال از بین رفته بودند.

شبنم قنواتی‌زاده با بیان اینکه این برنامه از حدود سه ماه پیش در حال پیگیری است افزود: این پویش قرار نیست نمادین باشد، ۱۰۰ کیلوگرم بذر بادام کوهی برای کاشت در این منطقه تامین شده است و قرار است سه تا پنج هکتار از جنگل قرق شود تا بذرهای کاشته شده در چرای دام‌ها از بین نرود.

وی اضافه کرد: به مردم محلی که ۱۰ نفر هستند نیز به منظور حفاظت از نهال‌ها آموزش داده شده تا با این طرح همراهی کنند و دام‌های خود را وارد این عرصه نکنند.

قنواتی‌زاده ادامه داد: این عرصه به نام شهید البرز زارعی نامگذاری شده که جان عزیزش را در آتش سوزی جنگل‎های خاییز از دست داد و امروز از تابلوی مربوط به آن نیز رونمایی شده است.

وی هدف اصلی این طرح را فرهنگسازی و ترویج حفاظت از جنگل‌ها دانست و گفت: جنگل‌های خاییز به دلیل اختلاف ۲ نفر بر سر چند هکتار زمین، دچار آتش سوزی شد به همین دلیل سعی داریم در این طرح مردم محلی را به مشارکت تشویق کنیم تا از حوادث و آتش سوزی‌های بعدی کاسته شود.

قنواتی‌زاده افزود: امروز حدود ۶ کیلوگرم از بذرهای بادام‌ کاشته و مابقی به اعضای هیات کوهنوردی داده شد که در ارتفاعات خاییز کاشته شود، زیرا با توجه به صعب العبور بودن منطقه امکان صعود گروه و درختکاری برای همه مهیا نبود.

وی اضافه کرد: خانواده شهید البرز زارعی در این برنامه حضور داشتند که در این برنامه از خانواده این دوستدار محیط زیست و زنده یاد خیراللهی دیگر فعال محیط زیست خوزستانی تقدیر شد.

قنواتی‌زاده اظهار داشت: در این برنامه انجمن‌های حامیان طبیعت حمیدیه، حامیان طبیعت خسرج، حامیان حیوانات بهبهان، کوهنوردی بهبهان، کیک بوکسینگ خوزستان و تعدادی از فعالان محیط زیست ماهشهر و رامهرمز حضور داشتند.

وی ادامه داد: اداره کل منابع طبیعی بذر مورد نیاز را تامین کرده، اداره کل حفاظت محیط زیست هماهنگی لازم برای حضور فعالان در این عرصه و پشتیبانی از برنامه و تهیه هدایای فرهنگی را برعهده داشته است.

علی مرادحسینی مسئول کیک بوکسینگ خوزستان و فعال محیط زیست نیز گفت: با همراهی تعدادی از اعضا در پی فراخوان این پویش مردمی حضور یافته و اقدام به درختکاری کرده‌اند.

منطقه حفاظت شده خائیز با مساحتی بیش از ۳۳ هزار هکتار، در حوزه جغرافیایی استان های خوزستان و کهگیلویه و بویر احمد قرار دارد که بخشی از جنگل‌های زاگرس را دربرمی‌گیرد. آتش سوزی شدید در جنگل‌های خاییز، خرداد ماه ۹۹ از  بهبهان آغاز شد و سایر قسمت‌ها سرایت کرد.
بازگشت شهید البرز زارعی به خائیز
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار