فرماندار قم:
فرماندار قم با تاکید بر برنامه‌ریزی دقیق و منسجم برای مقابله با اعتیاد در این استان، گفت: باید کاری کنیم که میزان تقاضا برای مواد مخدر در قم به حداقل برسد.
کد خبر: ۸۴۶۳۹۹
تاریخ انتشار: ۱۷ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۰۱:۵۵ 06 May 2020

به گزارش تابناک قم، مرتضی حیدری عصر سه شنبه در نخستین جلسه شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر شهرستان قم در تالار امام رضا (ع) فرمانداری، اظهار داشت: در سال جاری برنامه های ما در امر مقابله با مواد مخدر باید به طور کامل مشخص باشد، به نحوی که از میزان آلودگی ها مطلع باشیم.

وی همچنین با تاکید بر شناسایی همه معتادان موجود در استان، بیان داشت: می توانیم با جمع آوری اطلاعات چندین دستگاه مختلف شامل نیروی انتظامی، شهرداری ها، بخشداری ها، بهزیستی و آموزش و پرورش به یک عدد درستی از شمار اشخاص آلوده به اعتیاد در استان دست پیدا کنیم.

فرماندار قم یادآور شد: به طور حتم بدون در اختیار داشتن این رقم دقیق امکان پاکسازی شهر و استان را نخواهیم داشت.

فرماندار قم ضرورت تلاش جهت کاهش بیش از پیش تقاضا برای مواد مخدر در قم را مورد توجه قرار داد، و گفت: باید کاری کنیم در قم تقاضایی وجود نداشته باشد.

وی همچنین اقدام علیه مواد مخدر را منحصر به سه حوزه مبارزه، درمان و پیشگیری دانست، و گفت: باید بیش از هر اقدامی در حوزه پیشگیری کار شود، و هر دستگاه و نهاد استان نیز برنامه های خود در این زمینه را آماده و ارایه کند.

حیدری سرمایه گذاری درحوزه پیشگیری را باعث کاهش هزینه‌ها در بخش درمان و مبارزه عنوان کرد، و افزود: ما در میان گروه‌های مختلف جامعه بویژه نسل جوان فرصت های فراوانی داریم، اگر این ها را بسیج کنیم موفق می شویم، چرا که در موضوع کرونا ثابت شد که قم بواسطه برخورداری از ظرفیت های دینی و مذهبی استعداد زیادی در کنترل و مدیریت معضل های اجتماعی دارد.

فرماندار قم در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به موضوع کِشت شاه دانه در استان، گفت: باید ممنوعیت قانونی کِشت این محصول برای استفاده‌های غیر صنعتی، از طریق فضای مجازی و یا به صورت مکتوب اطلاع رسانی شود.

حیدری همچنین با بیان اینکه کِشت این محصول طبق قانون جرم است، و متخلفان باید تاوان آن را بپردازند، افزود: برای جلوگیری از کِشت این محصول تعیین کِشت جایگزین برای آن ضروری است.

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر قم نیز در این جلسه غیر قانونی بودن کِشت گیاهان مخدر را مورد توجه قرار داد، و گفت: طی ۴۰ سال گذشته در قم به هیچ وجه کِشت خشاش نداشتیم.

ابوالفضل شریفی با اشاره به وجود نقاط مستعد برای این کِشت در استان، افزود: قبل از پیروزی انقلاب در بخش های سلفچگان، کهک و خلجستان کِشت خشاش را داشتیم، ولی پس از انقلاب این موضوع متوفف شده‌است.

وی تصریح کرد: با این حال ممکن است، کسانی که کشاورز نیستند و در این مناطق نیز سکونت ندارند، به دلایل مختلف از جمله مستعد بودن منطقه و یا استفاده از منابع طبیعی که دسترسی کمتری به آن است، به این کار مبادرت کنند.

وی ادامه داد: بخشداران بخش‌های قم باید با همکاری جهاد کشاورزی، منابع طبیعی و آبخیزداری و حفاظت محیط زیست نظارت و پایش لازم را انجام دهند.

شریفی یادآور شد: از سال گذشته برای نخستین بار در کشور، جلسه شورای هماهنگی مواد مخدر بخش نیز به صورت آزمایشی در قم شکل گرفته است.

وی با اشاره به اینکه احکام مربوط به این جلسه با امضای فرماندار به بخشداران ابلاغ شده است، تاکید کرد: جلسه های شورای هماهنگی بخش هر دو یا سه ماه یک بار برگزار شود، و در حاشیه جلسه های کمیته امنیتی بخش نیز مسائل امنیتی مانند خرده فروشان و عمده فروشان و یا اشتراک های مرزی با استان های مختلف رصد شود.

وی با اشاره به کِشت شاه دانه در قم، گفت: تقریبا سه سال پیش حدود ۱۱ یا ۱۲ هکتار کِشت این محصول را صرفا برای امرار معاش کشاورزی داشتیم، و به هیچ وجه موضوع استحصال و مصارف غیر صنعتی آن مطرح نبود.

شریفی با بیان اینکه بخش سلفچگان قرار بوده در این سال‌ها موضوع تغییر الگوی کِشت را دنبال کند، افزود: سال گذشته در بخش کهک نیز مشکل های زیادی داشتیم، چرا که مزارع کشاورزانی که فقط برای تامین معاش اقدام به کِشت شاه دانه کرده بودند، در مجاورت شهر و معرض معتادان قرار داشت.

وی ادامه داد: سال قبل به دنبال امحای این کِشت ها بودیم، ولی به خاطر خسارتی که به کشاورزان وارد می شد، مقرر شد تعهدی مبنی بر کِشت نکردن شاه دانه گرفته شود، و برای تغییر الگوی کِشت و کِشت جایگزین اقدام کنند.

شریفی گفت: در بخش کهک به دلیل فراوانی آب به صورت خودرو شاهد رویش این محصول بودیم، و میزان محصول کاشته شده نیز تنها به اندازه چند بوته بوده که این کار برای حفاظت از مزارع در برابر باد صورت گرفته است.

دبیر شورای اد مخدر قم بیان کرد: هزینه‌ای که نظارت و کنترل برداشت این محصول برای دولت دارد، به مراتب از درآمدی که یک کشاورز خُرد به دست می آورد بیشتر است، از این رو باید بحث حاکمیتی این موضوع و پیگیری تعهدی که کشاورزان برای خودداری از کِشت مجدد این محصول دادند دنبال شود.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به فراهم شدن مقدمات جمع آوری معتادان متجاهر در قم، یادآور شد: تا پیش از شیوع ویروس کرونا فرآیند جمع آوری این قبیل از معتادان شامل دستگیری، غربالگری و انتقال به مرکز ترک اعتیاد بود ولی اکنون این فرآیند طولانی تر شده به همین علت به محض دریافت تاییدیه لازم کار جمع آوری و ساماندهی معتادان از سطح شهر را آغاز می‌شود.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان قم نیز در این جلسه،گفت: در شرایطی که ۱۰ سال پیش سطح زیر کِشت شاه دانه در استان ۵۰ هکتار بود، این سطح به ۸.۷ هکتار کاهش پیدا کرده‌است.

سید محمد سعادتی با اشاره به نظارت دقیق بر کِشت این محصول در قم، افزود:‌ هدف ما توسعه این کِشت نیست، و حداکثر تلاش خود را برای به حداقل رساندن آن انجام می‌دهیم.

وی اضافه کرد: به تازگی جلسه‌ای با حضور اعضای شورای مواد مخدر در بخشداری سلفچگان برگزار، و دلایل محدودیت کِشت این محصول برای کشاورزان و بهره برداران توضیح داده شد.

بخشدار سلفچگان نیز در این جلسه سطح زیر کِشت شاه دانه در این بخش را شامل ۸۱ هزار و ۳۰۰ متر مربع در روستای راهجرد شرقی و و یک هکتار در روستای دولت آباد نیزار عنوان کرد، و گفت:‌ برخی از مسائل مانند درآمدزایی و بهره وری بالا، مصرف کم آب و مقاوم بودن در برابر آفت ها و امراض نباتی باعث شده تا کشاورزان به سَمت کِشت شاه دانه ترغیب شوند.

ابوالفضل تمیزی، گفت: در حالی که از هر هکتار زمین یک تُن محصول شاه دانه برداشت می شود، این مقدار کِشت درسال، درآمدی معادل ۳۵۰ میلیون ریال را برای کشاورزان به همراه دارد، که تنها ۱۰۰ میلیون ریال آن هزینه می باشد و بقیه در اختیار آنها قرار می گیرد.

تمیزی با اشاره به غیر قابل مقایسه بودن میزان منفعت و سود حاصل از کِشت شاه دانه با دیگر محصول های کشاورزی، بیان کرد: کِشت محصول هایی مانند گندم، جو، ذرت و آفتابگردان در مجموع ۵۰ تا ۶۰ میلیون ریال درآمد را عاید کشاورزان می کند.

منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار