کد خبر: ۸۴۵۸۱۳
تاریخ انتشار: ۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۶:۴۸ 04 May 2020

تابناک/مدیرکل بازرسی وزارت بهداشت از ممنوعیت واردات تجهیزات مقابله با کرونا که مشابه ایرانی دارند، خبر داد.

 
هیچ محصول پزشکی کرونا بدون مجوز غذا و دارو حق عرضه ندارد/ تعقیب شرکت‌های متخلف

به گزارش ایکنا، محمدحسین حیدری، مدیرکل بازرسی وزارت بهداشت، در نشست خبری ویدئو کنفرانسی که امروز ۱۵ اردیبهشت‌ماه، در محل ستاد ملی مقابله با کرونا برگزار شد، در پاسخ به پرسش ایکنا، در رابطه با نظارت بر شرکت‌های دانش‌بنیان که وارد تولید کیت تشخیصی یا دارو‌های مرتبط با کرونا شده‌اند، اظهار کرد: در مورد شرکت‌های دانش‌بنیان در صورتی که مداخلات انجام شده شامل تولید دارو یا تجهیزات پزشکی باشد و مراحل تأییدیه غذا و دارو را نگرفته باشند، حق ورود به بازار را ندارند.

وی تأکید کرد: عرضه هرگونه دارو یا وسیله خاصی که در ارتباط با بهداشت و سلامت باشد، حتماً باید تأییدیه‌ها و کد لازم را در سازمان غذا و دارو داشته باشند.

حیدری بیان کرد: وقتی پروپوزالی برای یک پژوهش و تولید یک دارو یا وسیله‌ای پزشکی ارائه می‌شود، لزوماً به معنی رسیدن به تولید محصول نیست، اما اگر به محصول رسید باید فرمت IRC سازمان غذا و دارو را نیز اخذ کند، اما اگر به محصول رسیدن آن‌ها به گونه‌ای باشد که جنس دیگری را از خارج تهیه کرده و با نام محصول جدید خود دوباره بسته‌بندی کنند، حتماً تحت تعقیب قرار می‌گیرند.

وی از ایجاد کمیته‌ای برای خریدهای ضروری کرونا خبر داد و گفت: معاونت درمان، اضطراری را برای ایجاد یکسری تخت‌های آی سی یو مطرح می‌کند که این تخت‌ها و تجهیزات متعلق به آن، باید در زمان کوتاهی تهیه شوند. بنابراین بسیاری از قوانین و مقررات تحت‌الشعاع زمان کوتاه قرار می‌گیرد. بدین جهت براساس پروتکلی خاص، شرایطی را ایجاد می‌کنیم تا بتوانیم در اسرع وقت و با حداقل مشکلات مالی، اداری و بروکراسی این اقدامات را انجام دهیم. این روند در حال انجام است.

حیدری در ادامه با بیان اینکه وظیفه حوزه دفتر بازرسی، بررسی و رسیدگی به شکایات مردم در حوزه‌های سلامت است، گفت: وزیر بهداشت تأکید بر رایگان شدن درمان بیماران کرونایی، دارند اما بر اساس بازرسی‌های انجام شده و گزارشات مردمی، برخی بیمارستان‌ها نسبت به دریافت پول از مردم اقدام کرده‌اند. در این راستا مقرر شد که از ظرفیت‌های بیمه، مددکاری بیمارستان‌ها و... استفاده کنیم تا مردم پولی پرداخت نکنند. مردم در صورت مشاهده دریافت‌ پول در بیمارستان‌ها از بیماران کرونایی، حتماً موضوع را با سامانه ۱۹۰ بخش درمان، مطرح کنند تا پیگیری شود.

وی بیان کرد: البته در چند بیمارستان به صورت ویژه کارشناس مستقر کردیم و شرایطی فراهم شد تا بیمارستان ملزم به رعایت دستورالعمل مربوطه باشند. ستاد‌های تعرفه در هر استان موظف هستند طبق قوانین تعزیراتی با بیمارستان‌های متخلف رفتار کنند.

مدیرکل بازرسی وزارت بهداشت افزود: با توجه به شرایط ویژه این روز‌ها، باید بستری فراهم کنیم تا به صورت اضطراری این موضوع پیگیری شود. با حوزه تعرفه‌ها در کل کشور صحبت کردیم تا در همان روز مطرح شدن موضوع شکایت، تشکیل جلسه داده و موضوع پیگیری شود. در خصوص بیش دریافتی در مراکز درمانی نیز شکایت‌هایی وجود داشت به ویژه در برخی بیمارستان‌های خصوصی که آن را کنترل می‌‎کنیم.

وی در ادامه با بیان اینکه در حوزه بهداشت و به ویژه در خصوص دفن متوفیان ناشی کرونا پرسش‌هایی مطرح کرده‌اند، گفت: مسائلی که در آرامستان‌ها اتفاق افتاده بود را به معاونت بهداشت ارائه دادیم.

حیدری تصریح کرد: در رابطه با ماسک و مواد ضدعفونی کننده، تنها مرجعی که می‌توانند این وسایل را بفروشند، داروخانه‌ها هستند، اما شرایطی به وجود آمد که مردم برای تهیه این وسایل به سراغ اماکن دیگری بروند. در حال حاضر تمامی داروخانه‌ها، این محصولات حفاظت فردی را از طریق شرکت‌های پخش در اختیار می‌گیرند. البته ممکن است کنترل بر  این دست از وسایل که در مراکز دیگر عرضه می‌شود، وجود نداشته باشد. اقلام حفاظتی توسط شهرداری‌ها از وزارت بهداشت درخواست شد و در اختیار آن‌ها قرار گرفت. حتی اقلام اهدایی از خارج از کشور در اختیار دستگاه‌ها و شهرداری‌ها قرار گرفته و می‌توانند بر توزیع آن نظارت کنند.

حیدری در رابطه با کاسبان کرونا اظهار کرد: این موضوع حقیقت دارد و برخی سودجویان سعی می‌کنند حداکثر سود را به دست آورند، اما از همان ابتدا شرایطی فراهم شد تا بتوانیم پیگیر احتکار باشیم و این موارد کشف شود و در اختیار هیئت امنای ارزی قرار گیرد.

حیدری همچنین در رابطه با افرادی از حوزه درمان که ترک کار کرده‌اند، تأکید کرد: ما باید علت‌سنجی کنیم که علت ترک خدمت چه بوده است و تا به حال گزارشی به دفتر ما در باره اینکه بیمارستان‌ها نتوانند موضوع ترک نیرو را مدیریت کنند به دست ما نرسیده است.

وی با بیان اینکه ظرفیت به وجود آمده توسط کرونا را به فال نیک می‌گیریم، گفت: همه دستگاه‌‎ها در این خصوص وارد شدند. حتی شرکت‌های دانش‌بنیان نیز در خصوص تولید کیت وارد شدند و محدودیتی در این خصوص نداریم.

حیدری یادآور شد: براساس دستور وزیر بهداشت واردات هرگونه تجهیزات مورد استفاده در حوزه کرونا که در داخل امکان تولید دارد، ممنوع است. مردم بدانند هرگونه دارو و تجهیزات که بخواهد مورد استفاده قرار گیرد همان وسایلی است که مورد تأیید سازمان غذا و دارو قرار می‌گیرد.

رئیس بازرسی وزارت بهداشت با بیان اینکه بیشترین شکایات مردم به سامانه ۱۹۰ از ابتدای امسال درباره کرونا بوده است، تصریح کرد: بیشترین شکایت در سال ۹۸ و قبل از بروز کرونا مربوط به برخورد پزشکان و پرستاران با مردم بوده است.

حیدری با بیان اینکه در استان‌های قم، گیلان، مازندران، مرکزی و تهران شرایطی فراهم کردیم تا شکایات سریعاً به سامانه ۱۹۰ وزارتخانه منتقل شود، گفت: درخصوص عدم رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی در شرکت‌هایی هوایی و پرواز‌ها به طور جدی پیگیر هستیم و قصد داریم طی یکی دو روز آینده به صورت سرزده وارد مجموعه فرودگاهی شده و در داخل کابین پرواز این موضوع را بررسی کنیم و در اختیار وزیر قرار دهیم.

حیدری با اشاره به اینکه قیمت مصوب در خصوص ماسک و مواد ضدعفونی کننده داریم، گفت: ممکن است قیمت مصوب در داروخانه‌ای رعایت نشود، اما مردم در این خصوص شکایت زیادی نکرده‌اند، این در حالی است که در خصوص نبود این اقلام شکایت‌های زیادی وجود دارد.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار