نمونه دیگری از ضعف و مغشوش بودن اطلاع رسانی ، در دو خبر کاملا متضاد در یک روز در مورد مبتلایان به کرونا در یکی از شهرستان ها رخ داد تا نشان دهد ، مدیریت اطلاع رسانی کرونا در استان بسیار ضعیف و ناهماهنگ عمل می کند!
کد خبر: ۸۳۰۶۳۳
تاریخ انتشار: ۲۲ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۶:۰۹ 12 March 2020
به گزارش تابناک کهگیلویه و بویراحمد ، از روزهای نخستین اعلام رسمی شیوع کرونا ، مهمترین موضوعی که تقریبا همه در خصوص آن متفق القول بودند ، شیوه اطلاع رسانی درست البته با سمت و سوی آگاهی بخشی در جهت کنترل این ویروس بود. اما طی چند روز گذشته از سایه افکندن این ویروس بر کل زندگی جامعه ، در کهگیلویه و بویراحمد ، همانند و شاید بیشتر از دیگر مناطق ، بازار شایعات و اطلاع رسانی ها نصف و نیمه و گاها مغشوش ، گرم بوده است!
در حالی که روز گذشته و پس از گذشت چند روز سکون آماری انتقاداتی در خصوص شفاف نبودن مطرح شد "آخرین آمار مبتلایان کوئید 19 در ایران / از درجا زدن امار کهگیلویه و بویراحمد خوشحال باشیم یا نگران؟ / آیا قوم "لر" روئین تن است؟! " امروز به یکباره اعلام شد که 15 نفر بر آمار کرونایی های استان افزوده شده و کل آمار استان به 26 نفر رسید ! یعنی بیش از دو برابر آمار روز گذشته ! البته در این زمینه گفته می شود مشکل ، کمبود مواد مورد نیاز برای تشخیص بوده است که احتمالا با این افزایش آماری بالا ، باید مشکل تشخیص مرتفع شده باشد . اما نقد بر نوع اطلاع رسانی وارد است که چرا علوم پزشکی استان در این خصوص شفاف عمل نمی کند و چرا اینگونه در اطلاع رسانی ضعیف عمل می کند!
نمونه دیگری از ضعف و مغشوش بودن اطلاع رسانی ، در دو خبر کاملا متضاد در یک روز در مورد مبتلایان به کرونا در یکی از شهرستان ها رخ داد تا نشان دهد ، مدیریت اطلاع رسانی کرونا در استان بسیار ضعیف و ناهماهنگ عمل می کند!
 وقتی خبرگزاری دولت شایعه پراکن می شود!
در شهرستان باشت از سوی خبرگزاری دولت (ایرنا) خبری منتشر شد که بر اساس آن اعلام شد 3 نفر مشکوک به کرونا در شهرستان باشت شناسایی و برای تشخیص بهتر به گچساران منتقل شده اند.
در خبر منتشره آمده بود "مدیر شبکه بهداشت و درمان باشت گفت: سه فرد مشکوک به کرونا در شهرستان وجود دارد که برای روند آزمایش تکمیلی به گچساران اعزام شدند. فرشاد رستمی روز  پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: آزمایش این افراد برای تعیین مثبت یا منفی ‌بودن ابتلای آنان به کرونا، در حال نهایی ‌شدن می باشد که در صورت مثبت‌بودن، اقدامات لازم درمانی صورت می‌گیرد."شناسایی ۳ بیمار مشکوک به کرونا در باشت " (این خبر ساعت ،‏ ۱۲:۴ امروز ۲۲ اسفند ۱۳۹۸بر روی خروجی ایرنا قرار گرفت)
اما کمی بیش از 1 ساعت پس از آن معاون فرماندار باشت ، تلویحا خبرگزاری ایرنا را شایعه پراکن خواند و در گفتگویی با یک سایت محلی گفت :آنچه بر روی بعضی از خبرگزاریها و در شبکه های اجتماعی و فضای مجازی دست به دست می شود شایعه و از اساس کذب محض است و مردم به شایعات فضای مجازی توجه نکنند.
بنابر این گزارش سایت محلی باشت نیوز نوشت : شایعه مشکوک سه نفر مبتلا به ویروس کرونا در شهرستان باشت از سوی دبیر ستاد مبارزه با کرونای این شهرستان تکذیب شد.
محسن ظفری معاون فرماندار و دبیرستاد مبارزه با کرونای شهرستان باشت گفت: تا این لحظه  روز پنج شنبه 22اسفند هیچگونه موارد مشکوک به کرونا در شهرستان باشت  مشاهده نگردیده است."کرونایی ها باشت تکذیب شد "!
لازم به توضیح است اطلاع رسانی به موقع ، صحیح ، هدفمند همراه با مدیریت یکپارچه در شرایط بحرانی مانند آنچه که این روزها ویروس کرونا عامل آن بوده است از ملزومات مدیریت بحران است.
نکته بسیار مهم ! اینکه آیا هر مسئولی مجاز به مصاحبه در مورد کرونا می باشد یا نه؟
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار