کد خبر: ۸۳۰۲۵۳
تاریخ انتشار: ۲۱ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۱:۲۰ 11 March 2020
ویروس کرونا این روزها کشورهای زیادی از جمله ایران را درگیر خود کرده است ، بازاریان ، اصناف مختلف و ساکنان دهدشت یکی از پرجمعیت ترین مراکز شهری استان کهگیلویه و بویراحمد با تعطیل کردن فعالیت های خود به جنگ این ویروس رفته اند.
به گزارش تابناک کهگیلویه و بویراحمد به نقل از ایرنا، دهدشت مرکز شهرستان ۱۳۲ هزار نفری کهگیلویه با بیش از ۶۵ هزار نفر جمعیت هرساله قبل از عید میزبان تعداد زیادی از هموطنان از شهرستان های همجوار برای خرید سال نو بود.
شهر تاریخی و فرهنگی دهدشت با بیش از پنجاه سال قدمت که به دیار بلادشاپور نیز معروف است با جاذبه های طبیعی وتاریخی مانند هرسال خود را برای میزبانی از گردشگران آماده می کرد ولی این روزها ویروس کووید ۱۹ اهالی شهرستان کهگیلویه را غافلگیر و خانه نشین کرده است.
ساکنان این شهر با تعطیل کردن فعالیت های مختلف خود و با اگاهی از خطرات این ویروس ، با رعایت نکات بهداشتی و سکونت در خانه به کمپین « در خانه می مانیم» پیوسته اند .
مردم فهیم و فرهنگی دیار بلادشاپور که از وضعیت مالی خوبی نیز برخوردار نیستند تمامی مغازه‌های سطح شهر به جز چند میوه فروشی‌، سوپرمارکت‌ و سوپرپروتیینی‌ها با هدف جلوگیری از شیوع کرونا را تا اطلاع ثانویه تعطیل کرده اند و اتحادیه‌ها نیز بر این تعطیلی نظارت می‌کنند.
 همراهی و همگامی مردم این شهرستان با مسوولان برای مقابله با این بیماری جای قدردانی دارد.انها با ماندن در خانه و حضور نیافتن در اجتماعات مهمترین راهکار را برای مقابله با این ویروس برگزیده اند.
حرکت خوجوش و مردمی در این روزها که می توانست مردم این دیار را به درآمد مالی خوبی برساند، باید در سایر نقاط استان و کشور برای کنترل کامل این ویروس اجرا شود.
حرکت مثبت و تاریخی مردم بلاد شاهپور در اوج نیازها و گرفتاری ها، سلامتی و تندرستی خود و همنوعان را بر تمامی مشکلات ترجیح داده اند و شهر و تمامی فعالیت ها را به حالت کما در آورده اند تا هم از استرس و فشار بیماری بکاهند و هم امیدوارانه تر به آینده نگاه کنند.
  انتظار می رود این حرکت انگیزشی نشکند به قوت خود باقی بماند تا کتاب و خط بیماری به پایان برسد که در آن صورت قهرمان این داستان ساکنان دهدشت خواهند بود واین حرکت جاودان خواهند ماند.
محمد خدمتی  جوان ۳۰ ساله که مسئولیت خرید و ضدعفونی خانواده  هفت نفره خود را به عهده دارد گفت: با راه اندازی کمپین «همه در خانه می مانیم» از طریق فضای مجازی تصمیم به قرنطینه خود در خانه گرفتیم.
وی  که خرید یک هفته مایحتاج خانواده خود در ساعت اولیه صبح را نیز انجام می دهد افزود: از زمانی که در خانه خود را قرنطینه کردیم استرس ویروس کرونا بسیار کاهش یافت.
خدمتی با اشاره به کمبود مواد ضدعفونی در داروخانه ها  اظهار داشت: مواد ضدعفونی روزانه خانه را نیز از مخلوط واتکس با آب تامین می کند.
وی به شهروندان دهدشتی توصیه می کند با ماندن در خانه و با تقسیم کارها علاوه بر حفظ آرامش خود به ریشه کنی ویروس کرونا کمک کنند.
رئیس شبکه بهداشت و درمان کهگیلویه با تاکید بر اینکه در سطح شهرستان اقدامات زیادی در راستای پیشگیری از گسترش ویروس کرونا انجام شده است، گفت: کهگیلویه از جمله شهرستان هایی است که پیشگیری را مقدم بر درمان مد نظر قرار داده و اقدامات جدی برای پیشگیری از ابتلای شهروندان در دستور کار قرار گرفته است.
محمدطاهر طیب زادگان اظهار داشت: مواد ضد عفونی مورد نیاز مراکز درمانی و عمومی در راستای کنترل ویروس کرونا تامین شده و هیچ کمبودی احساس نمی شود.
وی بیان کرد: با توجه به اهمیت بحث پیشگیری ویروس کرونا برای ۱۴ مرکز جامع خدمات سلامت، ۸۶خانه بهداشت و  کلینیک های درمانی سطح شهر دهدشت مایع ضدعفونی آب ژاول در گالن های ۲۰لیتری و ۱۰لیتری برای نظافت روزانه تامین شد.
طیب زادگان اضافه کرد: با همکاری گروه جهادی شهر سوق محیط ستاد شبکه بهداشت و درمان و بیمارستان امام خمینی (ره) دهدشت نیز ضد عفونی شد.
وی تصریح کرد: با تامین ۸۵۰ لیتر مایع ضدعفونی خیابان‌های شهر دهدشت نیز با کمک ماشین تنظیف شهرداری نیز برای مقابله با ویروس کرونا روزانه ضدعفونی می شود.
رئیس شبکه بهداشت و درمان اظهارکرد: در همین راستا گروه‌های مهندسی بهداشت محیط شهرستان در قالب اکیپ‌های چهار تیمی از  مراکز عرضه مواد غذایی در سطح شهرستان بازدید و آموزش های لازم را در جهت پیشگیری و کنترل ویروس کرونا ارائه می‌دهند.
طیب زادگان با تقدیر از پیوستن بیشتر شهروندان به کمپین «در خانه می مانیم» گفت: رعایت نکات بهداشتی و حمایت همه جانبه از این کمپین بهترین راهکار برای مقابله با این ویروس است.
فرماندار کهگیلویه  همراهی مردم و اصناف در عدم تردد در خیابانها و تعطیلی بازار را یک حرکت خودجوش و قابل تقدیر دانست و گفت: مردم‌ این شهرستان با درک درستی از خطرات این ویروس بهترین راهکار را قرنطینه خود دانستند و عمل کردند.
علیرضا اتابک با اشاره به اقدامات خوب مسئولان برای مقابله، پیشگیری و آموزش ویروس کرونا افزود: برای جلوگیری از شیوع و گسترش ویروس کرونا با همکاری شبکه بهداشت و درمان بازار روز دهدشت مرکز این شهرستان تعطیل شد.
وی اظهارداشت: علاوه بر بازار روز، بازار شب، عدم فعالیت دوره گردها و دستفروشی ها و همچنین سمبوسه و فلافل فروشی ها در سطح شهر دهدشت و سایر نقاط شهرستان تعطیل شد.
اتابک بیان کرد:  اکیپ های سیار با همکاری هلال احمر، نیروی انتظامی و شبکه بهداشت و درمان تشکیل و در محل ورودی شهرستان در منطقه پادوک مستقر و نسبت به سنجش کلیه مسافرین اقدام لازم صورت می پذیرد و موارد مشکوک جهت قرنطینه معرفی می شوند.
فرماندار کهگیلویه تصریح کرد: در ورودی های این شهرستان با همکاری نیروی انتظامی و میراث فرهنگی از ورود گردشگران جلوگیری نیز خواهد شد.
کیانوش چهانپور  رئیس مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت روز سه شنبه درباره تازه ترین امار مرتبط با کرونا اعلام کرد: تاکنون ۸۰۴۲ نفر در کشور به طور قطعی به ویروس کرونا مبتلا شده و ۲۹۱ نفر به علت ابتلا به این ویروس فوت کرده‌اند و همچنین ۲۷۳۱ نفر بهبود یافته‌اند.

جهانپور افزود: از ظهر دیروز تا امروز و بر اساس نتایج آزمایشگاهی، ۸۸۱ مورد بیمار جدید مبتلا به کووید ۱۹ در کشور شناسایی شد و کل مبتلایان به این بیماری در کل کشور به ۸۰۴۲ نفر رسید.
وی ادامه داد: متاسفانه در طول ۲۴ ساعت گذشته، ۵۴ نفر از مبتلایان جدید کووید ۱۹ جان خود را از دست دادند و مجموع جان باختگان این بیماری در کشور به ۲۹۱ مورد رسید.
رئیس مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت گفت: خوشبختانه تا کنون ۲۷۳۱ نفر از بیماران بهبود یافته و ترخیص شده اند و روند بهبودی و ترخیص این بیماران افزایش قابل ملاحظه ای داشته است.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار