نگاهی به آمار و ارقام مجلس یازدهم
بااینکه 3 ماه تا برگزاری نخستین نشست مجلس شورای اسلامی یازدهم باقی مانده است، رسانه‌ها و محافل سیاسی به بررسی آرایش سیاسی راه‌یافتگان به مجلس یازدهم پرداخته‌اند. نگاهی به آمار و ارقام انتخاباتی حاکی از واقعیات و نکات قابل‌تأملی است که در ذیل می‌آید؛
کد خبر: ۸۲۶۱۱۰
تاریخ انتشار: ۰۶ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۳:۱۴ 25 February 2020

 
تابناک کهگیلویه و بویراحمد ، سیاسی ، انتخابات پس از کش و قوس های فراوان به پایان رسید و نتایج نهایی هم اعلام شد . آنچه که تاکنون اعلام شده است کلیات انتخابات و نتایج آن بوده است اما برخی جزئیات پس از پایان انتخابات تجزیه و تحلیل شده اند که دانستن آن ها خالی از لطف نیست ضمن اینکه می تواند تا حدودی وضعیت مجلس یازدهم را روشن کند.
بخش سیاسی کیهان هم در گزارشی نوشته است : پس از پایان یافتن انتخابات یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی و اعلام رسمی نتایج نهایی میزان مشارکت و آمار و ارقام مربوط به انتخابات، بررسی مختصر آرایش سیاسی راه‌یافتگان به مجلس حاکی از واقعیات و نکات قابل‌تأملی است.
بااینکه 3 ماه تا برگزاری نخستین نشست مجلس شورای اسلامی یازدهم باقی مانده است، رسانه‌ها و محافل سیاسی به بررسی آرایش سیاسی راه‌یافتگان به مجلس یازدهم پرداخته‌اند. نگاهی به آمار و ارقام انتخاباتی حاکی از واقعیات و نکات قابل‌تأملی است که در ذیل می‌آید؛
1. با پایان رأی‌گیری انتخابات مجلس یازدهم مشخص شد که در میان ۲۹۰ کرسی مجلس شورای اسلامی و ۲۰۲ حوزه انتخابیه (به‌استثنای نمایندگان ۵ حوزه اقلیت‌های دینی)، 221 نماینده اصولگرا، 20 نماینده اصلاح‌طلب و 38 نماینده با گرایش سیاسی مستقل به مجلس راه یافته‌اند. همچنین تکلیف 11 کرسی مجلس شورای اسلامی یازدهم در مرحله دوم (29 فروردین 99) مشخص خواهد شد.
2. در 11 حوزه انتخابیه «زنجان»، «میانه»، «بیجار»، «لنجان»، «دهلران، دره‌شهر، آبدانان و دره»، «سمیرم»، «کرج،‌اشتهارد و فردیس»، «اسلام‌آباد غرب و دالاهو»، «کردکوی و ترکمن و بندرگز و گمیشان»، «کرمانشاه»، «اهواز، باوی حمیدیه و کارون» انتخابات مجلس شورای اسلامی به دور دوم کشیده شد.
3. از میان 221 نماینده اصولگرا، 147 نفر آنها از میان «لیست اصولگرایان» انتخاب شده‌اند.
4. در تهران نیز تمامی لیست ۳۰ نفره ائتلاف اصولگرایان توانستند آرای مردم برای حضور در مجلس آینده را کسب کنند. محمدباقر قالیباف (تنها نامزدی که بالای یک‌میلیون رأی به خود اختصاص داده است) با ۱۲۶۵۲۸۷ رأی، سیدمصطفی آقامیرسلیم (نفر دوم تهران) با ۸۹۲۳۱۸ رأی، مرتضی آقاطهرانی (نفر سوم تهران) با ۸۶۸۰۲۵ رأی، الیاس نادران (نفر چهارم) با ۸۴۱۹۵۶ رأی و...
عزت‌اله اکبری تالارپشتی (نفر سی‌ام) با ۶۴۲۲۱۴ به مجلس یازدهم راه یافتند. از دیگر چهره‌های شاخص لیست وحدت در تهران، می‌توان به سیدمحمودنبویان با ۸۲۱۲۰۳ رأی، بیژن نوباوه وطن با ۷۹۲۵۶۵ رأی، فاطمه رهبر با ۷۸۷۴۸۵ رأی، سیدنظام‌الدین موسوی با ۷۷۸۶۱۸ رأی می‌توان‌اشاره کرد.
5. بررسی آمار و اعداد مربوط به تعداد آرای یازدهمین دوره انتخابات مجلس نشان می‌دهد، که هیچ‌کدام از اصلاح‌طلبان بیش از 100 هزار رأی کسب نکرده‌اند. از برخی چهره‌های شاخص اصلاح‌طلب که با فاصله معناداری در رده‌های 34 به بعد تهران هستند می‌توان به مجید انصاری با 69 هزار و 151 رأی، علیرضا محجوب (بعد از 24 سال حضور در پارلمان) با 95 هزار و 393 رأی، سهیلا جلودار زاده با 67 هزار و 820 رأی و مصطفی کواکبیان با 61 هزار و 396 رأی‌اشاره کرد.
6. از 290 نماینده مجلس دهم، 248 نفر از آنها در انتخابات دوره یازدهم ثبت‌نام کردند (2 نفر از نمایندگان مجلس دهم از سمت نمایندگی مجلس استعفا دادند، یک نفر به عضویت حقوقدان شورای نگهبان درآمد و 2 نفر هم فوت شدند). همچنین حدود 37 نماینده در انتخابات ثبت‌نام نکردند. از سویی 75 نفر از 248 نماینده ثبت‌نام‌کننده در انتخابات مجلس یازدهم، رد صلاحیت شدند. درنهایت تنها 173 تن از نمایندگان فعلی مجلس دهم توانستند وارد رقابت‌های انتخاباتی برای ورود به مجلس یازدهم شوند. بر اساس آمار قطعی ستاد انتخابات کشور تنها 56 نفر از آنها (نمایندگان فعلی مجلس) موفق شدند، به مجلس یازدهم راه یابند و 117 نفر از آنها نتوانستند اعتماد مجدد مردم حوزه‌های انتخابیه خود را کسب کنند.
7. پنجاه‌وشش نفر از نمایندگان فعلی در کرسی مجلس ابقا شدند. از میان 56 نفر از نمایندگان فعلی که توانستند به مجلس یازدهم نیز راه یابند، تنها ۷ نفر آنها از اعضای فراکسیون امید هستند (مسعود پزشکیان از حوزه انتخابیه تبریز، آذرشهر، اسکو- جلال محمودزاده از حوزه انتخابیه مهاباد- جلیل رحیمی جهان‌آبادی از حوزه انتخابیه تربت‌جام- سمیه محمودی از حوزه انتخابیه شهرضا- غلامرضا تاجگردون از حوزه انتخابیه گچساران- سیدمرتضی خاتمی از حوزه انتخابیه ماهنشان و حسن لطفی از حوزه انتخابیه رزن). در مقابل 10 نفر با گرایش سیاسی مستقل و مابقی (39 نفر) عضو فراکسیون اصولگرایان هستند.
8. خبرگزاری تسنیم نیز در گزارشی به بررسی آرا پرداخته و نوشته است: ۱۲۵۹ نفر در انتخابات تهران برای کسب کرسی مجلس یازدهم رقابت کردند. بررسی آرای این 1259 نفر نکات جالبی را در اختیار بررسی‌کننده
قرار می‌دهد. علیرغم اینکه 30 نفر اول درصد قابل‌توجهی از آرا را به خود اختصاص داده‌اند، اما درباره باقی نامزدها اعداد نشان می‌دهد که بیش از 50 درصد آنها کمتر از هزار رأی داشته‌اند!
9. فارس هم در گزارشی نوشته است، بر اساس اعلام ستاد انتخابات کشور تاکنون ۱۷ زن به مجلس یازدهم راه پیدا کرده‌اند و یک زن نیز برای حضور در مجلس به مرحله دوم انتخابات مجلس یازدهم راه پیدا کرده است. بر این اساس در مرحله اول انتخابات مجلس زنان رکورد ۱۷ کرسی مجلس دهم را در مجلس یازدهم نیز حفظ کرده‌اند و در صورت پیروزی یک زن دیگر در مرحله دوم رکورد حضور زنان در مجلس شکسته می‌شود.
10. علیرغم اینکه محمود احمدی‌نژاد، رئیس‌جمهور سابق در این دوره از انتخابات مجلس تهران از هیچ‌یک از فهرست‌ها حمایت نکرد و به‌نوعی در ایام انتخابات خبری از او در رسانه‌ها نبود اما حداقل 14 نفر از استانداران، معاونان و وزیران او در برخی حوزه‌های انتخابیه کشور نامزد انتخابات شدند و توانستند به مجلس یازدهم راه پیدا کنند. فریدون عباسی (رئیس‌سازمان انرژی اتمی در دولت دهم) از حوزه کازرون و کوه چنار، شمس‌الدین حسینی (وزیر اقتصاد دولت‌های نهم و دهم) از حوزه انتخابیه رامسر، تنکابن، عباس‌آباد، متل‌قو و کلارآباد، سید مسعود خاتمی (رئیس‌هلال‌احمر در دولت نهم) از حوزه گلپایگان و خوانسار، عبدالرضا مصری (وزیر رفاه دولت نهم) از حوزه انتخابیه کرمانشاه، علی نیکزاد (وزیر راه و شهرسازی دولت دهم) از حوزه انتخابیه اردبیل، نیر، نمین و سرعین، اسدالله عباسی (وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در دولت دهم) از حوزه انتخابیه رودسر و املش و همچنین حمیدرضا حاجی بابایی (وزیر آموزش‌وپرورش دولت دهم) از حوزه انتخابیه همدان به مجلس یازدهم راه پیدا کردند.
همچنین چهره‌هایی چون سعادتی، شهبازی، مشکینی، بیگی، جلال زاده، عنابستانی (استانداران گیلان، کردستان، ایلام، آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی و چهارمحال و بختیاری در دولت‌های نهم و دهم) راهی مجلس شدند.
برچسب ها: مجلس یازدهم
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۷
مردم
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۲:۳۵ - ۱۳۹۸/۱۲/۰۷
احمدی نژاد در تهران لیست 28 نفره داد ولی بالاتر از 30000 رای نداشتند!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
مردم
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۲:۳۹ - ۱۳۹۸/۱۲/۰۷
اتفاقا آن 14 نفر ضد احمدی نژاد بودند مگر شما مصاحبه های آن افراد را قبلا نخواندید که یا ضد احمدی نژاد مصاحبه کردند و یا گفتند ما از احمدی نژاد اطلاع نداریم از جمله حاج بابایی و نیکزاد که رئیس ستاد آقای رئیسی بود ...
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۳:۱۸ - ۱۳۹۸/۱۲/۰۷
شما را به هر کسی که می پرستید قسم می دهم این عکسهای چندش آور کاشت مو را از زیر خبرها و کلا از سایت حذف کنید.
حسینی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۸:۰۳ - ۱۳۹۸/۱۲/۰۷
محمد عباسی نماینده اسبق گرگان در مجلس شورای اسلامی وزیر تعاون بود و نیز رییس سازمان ورزش نه اسدالله عباسی.
محمد عباسی از حوزه تهران در لیست نهایی نیروهای انقلاب قرار نگرفت
خودی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۱:۵۲ - ۱۳۹۸/۱۲/۰۷
احمدی نژاد خدمت گزار مردم بود وبی خود همدبگر را زشت نکید ای کاش تمام دولتها نصف احمدی نزادکار کرده بودند چه قدر مسکن ساختند ولی آخوندی نفربن شده وروحانی سند آدن را آزاد کردند ودادند دیت دلال های خودشان وآن بلا سر مسکن آوردند چرا آدم حقیقت را نگوپید تا در هردوعالم رستگار باشد احمدی نژاد هرچه توانست خدمت کرد البته اشتباهاتی هم داشت که اسان جایزهالخطا است از خدا برای تمام خدمتگزران واقعی مملکت آرزوی سلامتی دارم
مردم
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۱:۳۷ - ۱۳۹۸/۱۲/۰۹
کدوم مسکن؟!!! احمدی نژاد رفته توی تلکدان های شهرها جای مرغ ساخته آن هم بی کیفیت که به درد مرغ و الاغ ها هم نمی خورد که در آن زندگی کنند!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
خودی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۴:۵۴ - ۱۳۹۸/۱۲/۱۱
در انتخابات احمدی نژاد دخالت نکرد ولی خیلی از طرف داران او قبول شدند ووارد مجلس شدند وخدا را شکر اگر دخالتذمی کرد چه میشد وبازهم میگویم که ای کاش همدیگر. را احترام بگذاریم وبه خدمت گزاران اکترام بگذاریم احمدی نژاد هر چه در توان داشت انگام داد ومدا به همه کمک کند وبه کسانی که به مردم مدمت می کنند هم کمک کند ودوستان مملکت دوران سختی می گذراند واز زمان روحانی تا امروز این قدر این آدم به مردم دذوغ گفت روزی وبرکت از مملکت رفت
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار