با پیوند اعضای 46 بیمار مرگ مغزی استان اردبیل به بیش از 200 بیمار در کشور حیاتی دوباره بخشیده شد.
کد خبر: ۸۱۹۸۰
تاریخ انتشار: ۰۲ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۰:۴۸ 24 August 2015
به گزارش ایرنا از سال 1387 با فعال شدن واحد فرهنگی مددکاری فراهم آوری اهداء عضو دانشگاه علوم پزشکی استان اردبیل تاکنون رضایت برداشت و اهدای اعضای بدن 46 بیمار مرگ مغزی در این استان فراهم شده است.
شکور مولایی کارشناس مسوول این واحد به خبرنگار ایرنا گفت: به طور میانگین چهار عضو هریک از بیماران مرگ مغزی و در کل بیش از 200 عضو برداشت و با پیوند به بیش از 200 بیمار نیازمند عضو در سراسر کشور، حیات دوباره آنان تضمین شده است.
او استان اردبیل را یکی از فعال ترین استانها در اهدای عضو ذکر کرد.
او با اعلام اینکه فقط یک مورد از 46 بیمار اهدا کننده عضو دارای کارت اهدای عضو بوده است افزود: برای جلب رضایت خانواده بیماران دیگر جهت برداشت و اهدای اعضای بدن بیمارنشان تلاش زیادی صورت گرفته است.
هرچند اهدای عضو اهدای زندگی است اما اقناع عمومی برای اهدای اعضای بدن خود یا عزیزانشان در صورت مرگ مغزی کاری طاقت فرسا بوده و در بسیاری از موارد به مخالفت قطعی خانواده بیمار برای اهدای عضو منجر می شود.
به گفته مولایی، تاکنون بیش از 5هزار کارت اهدای عضو در استان اردبیل صادر شده و علاقمندان به اهدای عضو می توانند به منظور نام نویسی جهت اهدای عضو به بیمارستان های شهرهای مختلف استان مراجعه نمایند تا کارت مذکور به طور رایگان در دانشگاه علوم پزشکی استان صادر و ظرف یک هفته الی ده روز از طریق پست به نشانی متقاضیان ارسال شود.
وی بیان کرد: استان اردبیل در مرحله فراهم آوری اهدای عضو قرار دارد و به محض گزارش وقوع مرگ مغزی از بیمارستان های تابعه به دانشگاه علوم پزشکی استان سریعا نسبت به انجام مراقبت های پزشکی، بازدید و تایید مرگ مغزی بیمار توسط پزشکان مجرب و پزشکی قانونی اقدام می شود.
بعد از احراز مرگ مغزی، واحد فرهنگی مددکاری فراهم آوری اهدا عضو دانشگاه علوم پزشکی استان اردبیل وارد عمل شده وتلاش برای جلب رضایت خانواده بیمار که معمولا قبلا به دریافت کارت اهدای عضو اقدام نکرده است آغاز می شود.
در صورت جلب رضایت خانواده بیمار مرگ مغزی، جسد برای تشریح و برداشت اعضای مورد نیاز به بیمارستان امام خمینی تهران منتقل وبعد از برداشت اعضا برای دفن به استان عودت داده شود.
از نظر علم پزشکی سطح هوشیاری یک فرد سالم 15 محسوب می شود و مرگ مغزی به حالتی از رکود فعالیت مغز گفته می شود که سطح هوشیاری بیمار به پایین تر از پنج برسد و در این صورت معمولا کلیه،کبد،قلب و نسوج بیمار برای پیوند و اهدای زندگی به بیماران نیازمند برداشته می شود.
با توجه به اهمیت فاصله زمانی برداشت تا پیوند عضو از نظر سلامت اعضای بدن، گذر از مرحله فراهم آوری به مراحل برداشت و پیوند عضو در استان اردبیل بسیار ضروری می نماید.
بدیهی است انجام برداشت و پیوند اعضای بدن در داخل استان در ترویج فرهنگ اهدای عضو و تغییر نگرش عامه از امتناع به اقناع برای اهدای عضو تاثیرخواهد داشت.
البته این تغییر نگرش جز با تعمیق و تحکیم اعتقادات مذهبی فراهم نخواهد شد و در این راستا لازم است از فرصت منابر،مساجد و وعاظ و روحانیان بهره مند شد.
گزارش : عیسی پاشاپور
منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار