کد خبر: ۸۱۹۲۸۸
تاریخ انتشار: ۱۲ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۵:۵۹ 01 February 2020

 

در آستانه ی شهادت حضرت فاطمه زهرا(س) و به احترام سردار دلهایِ دل بیقرار سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی صورت گرفت.

 به گزارش تتبناک کهگیلویه و بویراحمد به نقل از روابط عمومی و ارتباطات دادگستری استان کهگیلویه و بویراحمد ، در آئینی که در مسجد جامع این شهر برگزار گردید، صلح وسازش بین 54 خانواده در چاروسا مرکز بخش قلعه رئیسی شهرستان کهگیلویه انجام شد.

بدنبال یک درگیری خانوادگی و فامیلی که در مرداد ماه سال 1396 در شهر چاروسا رخ داد 54 نفر در یک درگیری شرکت داشتند و این درگیری زمینه ساز تشکیل پرونده های متعدد دیگر شده بود.این درگیری مسلحانه و تعدادی هم زخمی داشت.

در یک اقدام فرهنگی و بدنبال تأکیدات رئیس کل دادگستری استان کهگیلویه و بویراحمد ،مسئولان قضایی این بخش پیگیر ایجاد صلح و سازش در این پرونده شدند.

نگین تاجی رئیس کل دادگستری استان در سفری که به این بخش داشت به سید سعید سعادت فر رئیس دادگاه بخش و حجت الاسلام صادق انصاری دادرس این دادگاه مأموریت داد که با همکاری سایر بزرگان، امام جمعه،روحانیون، معنمدان و ریش سفیدان این بخش ،نسبت به حل اختلاف پیش آمده ورود کرده و در راستای صلح و سازش در بین متنازعین اقدام نمایند.

پس از واگذاری پرونده به دادرس دادگستری چاروسا کار صلح و سازش جهت برطرف کردن مشکلات آنها در دستور کار قرار گرفت و پس از نشست های متعدد از سوی مردم و ریش سفیدان و سادات منطقه مشکل برطرف و صلح سازش صورت گرفت.

در این مراسم که با حضور امام جمعه شهر چاروسا، دادستان شهرستان کهگیلویه ، رئیس دادگاه عمومی بخش و  دادرس این دادگاه، بخشدار ،شورای شهر و شهردار و جمع کثیری از ریش سیفدان و معتمدان شهر قلعه رئیسی نشست صلح و سازش به صلح و سازش ختم یافت.

یکی از اتفاقاتی بود که در انتخابات شورای های اسلامی شهر در شهر قلعه رئیسی رخ داد، سبب درگیری بین دو خانواده و دو نامزد شورای شهر در سال ۹۶ شد .

در ابتدای این نشست صلح و سازش امام جمعه قلعه رئیسی با تسلیت ایام فاطمیه با ذکر احادیثی از پیامبر(ص) و ائمه ی اطهار سلام الله علیها عنوان کرد: همین که در ایام فاطمیه کنار هم می نشینید و به اقدام صلح و سازش می پردازید اقدامی پسنیده و قابل تقدیر است.

وی با تقدیر از دادگستری استان، شهرستان و بخش چاروسا در جهت صلح و سازش این پرونده افزود: این صلح و سازش سبب خوشحالی مردم و دو خانواده شد که از همه کسانی که در این زمینه تلاش و همکاری کردند به خصوص ریش سفیدان که برای این پرونده تلاش کردند تشکر می نمایم.

فرشید روشندل دادستان عمومی و انقلاب شهرستان کهگیلویه هم در سخنانی اظهار داشت:خداوند جامعه ی اسلامی را به یک خانواده تشبیه کرده و این اعضا ،همگی برادران و از یک رگ و ریشه و نژاد هستند.

روشندل با تسلیت ایّام فاطمّیه به تاکید صلح و سازش در اسلام اشاره و عنوان کرد: اگر امروز دور هم جمع شدیم عمل کردن به توصیه اسلام و دین است و نشست امروز ما ،نشست برادری است و دور هم نشستیم تا صلح و سازش و برادری را ایجاد کنیم.

وی با بیان این نکته که ایل طیبی؛ بزرگ ، نجیب، سرافراز و شریف است و شایسته نیست و حیف است که این مردم که مردمی فرهنگ دوست هستند شاهد چنین اختلافاتی باشند و خوشحالیم امروز که شاهد اقدامی ارزشمند هستیم.

دادستان عمومی و انقلاب شهرستان کهگیلویه در ادامه افزود: این حرکت که بدنبال یک کینه و نگرانی بوده باید تا کی ادامه داشته باشد؟این که امروز در کنار هم نشستید و در ایجاد صلح و سازش و رفع اختلاف تلاش کردید ، بلحاظ روحی و روانی بر سراسر وجود انسان اثرگذار است.

روشندل تصریح کرد: مطمئن باشید صلح و سازش سبب خشنودی خداوند است و هریک از شما سفیر صلح شوید و نه تنها در این مورد بلکه هر کینه و دعوایی و کدورتی که بین ایل و طایفه و برادران و مردم وجود دارد برطرف نمائید و به آثار خوب این حرکت توجه کنید.

وی افزود: امیدواریم ریش سفیدان نه تنها برای این مورد بلکه برای بقیه پرونده ها ورود کنند و آن رسم قدیم را از دست ندهیم و در بقیه پرونده‌ها هم بین براداران و مردم را به صلح و سازش تبدیل کنیم.

دادستان عمومی و انقلاب شهرستان کهگیلویه، با بیان این که اگر از یکدیگر کینه و نگرانی نداشته باشیم فرد جاهلی پیدا خواهد شد که این نگرانی را در آینده ظاهر سازد،اظهار کرد:بزرگترین گناهان ،عجله در انتقام گرفتن است.

وی در خصوص جرائمی از قبیل حبس و جریمه و شلاق که برای اصحاب پرونده در نظر گرفته شده است ،گفت:  برای این پرونده حکم صادر شده و محکومیت های قطعی لازم الاجراست صادر شد و این آراء خود قانون هستند و برای این پرونده و چندین پرونده دیگر زحمات بسیاری هم دادگستری متحمل شده است.

روشندل افزود: تمام تلاش دادگستری در راستای تأسیسات حقوقی برای کمک خواهد بود و طبق قانون کوشش خواهیم کرد تا محکومیت ها کاهش یابد تا این صلح و سازش هم شیرینی خود را داشته باشد و امیدواریم دو خانواده هم در کنار همدیگر با صلح و سازش زندگی کنند.

سیدسعید سعادت فر هم با تسلیت ایام فاطمیه عنوان کرد: در اجرای انتخابات بین 2۱۴مرداد ۹۶ پس از برگزاری انتخابات اختلافاتی بین دو نفر اختلافی بوجود آمد که  خواسته ی هیج یک نبود که در حقیقت یک حادثه ی بسیار نگران کننده بود.

رئیس دادگاه عمومی بخش چاروسا در ادامه افزود: در این مدت تمام ریش سفیدان ،معتمدین و بزرگان و مسئولان بخش برای ایجاد صلح و سازش و رفع اختلاف به عنوان یکی از دغدغه های اصلی خود، تلاش های زیادی نمودند.

سعادت فر تصریح کرد: در سفری که رئیس کل دادگستری استان به چاروسا داشتند ماموریتی به همکار قضایی ام حاج آقای انصاری و مجموعه دادگاه بخش برای صلح و سازش این پرونده به سازش دادند که ما به تنهایی توان سازش آن را نداشتیم و نیازمند همکاری و کمک بودیم، از امام جمعه، بخشدار و دیگر مسئولین و ریش سفیدان کمک خواستیم تا این مشکل برطرف شود.

وی با بیان اینکه امروز بسیار خوشحال هستیم که این صلح و سازش رخ داد، افزود: باید دست برادری بدهید که اختلافی نباشد و زندگی خود را با صلح و سازش ادامه دهید و تلاش کنید به حرمت این ایام تمام اختلافات را کنار بگذارید چون این زیبنده مردم نیست و به تبع این پرونده بیش از ۱۰ پرونده دیگر هم خاتمه می یابد.

رئیس دادگاه عمومی بخش چاروسا در پایان گفت: اصحاب پرونده مبلغ یک میلیارد و 432 میلیون ریال از دیه ی خود را در اجرای این سازش نسبت به یکدیگر بذل نمودند.

حجت الاسلام صادق انصاری پور دادرس دادگستری چاروسا هم در این خصوص با تسلیت ایام فاطمیه و با خیر مقدم به دادستان و مجموعه کارکنان دادگستری استان تاکید کرد: از همه کسانی که در این زمینه همکاری کردند تشکر می کنم و نگاه ما در این پرونده این بود که اخلاق را بالاتر از قانون بدانیم که سیاست قوه قضائیه هم همین است که اخلاق بالاتر از قانون باشد و پرونده ها را اخلاقی برطرف کنیم.

دادرس دادگستری چاروسا تصریح کرد: از روز اول که این پرونده شروع شد تمامی مجموعه دادگستری همه تلاش کردند تا بعد اخلاقی پرونده بیشتر پیش رود و در این پرونده نگذاریم منجر به اتفاقات بیشتری شود و نگاه اصلاح ذات البین داشتیم و نگاه رئیس کل دادگستری هم به این موضوع و حساسیت ایشان اصلاح و سازش بود و خدا را شاکریم که امروز این اتفاقات خوشایند رخ داد.

انصاری پور ادامه داد: خدا می داند چه برای این پرونده کارشکنی شد تا صلح صورت نگیرد اما شد و اما نگاه ما برادری برای برادری باشد خدا را شاکریم که امروز در کنار هم هستید و این پرونده منجر به صلح و سازش شد.

وی خاطرنشان کرد: مسیر این پرونده بسیار پر فراز و نشیب بود پس از سفر رئیس کل دادگستری به منطقه و واگذاری این پرونده به اینجانب تمام تلاش را انجام دادم تا خاتمه این پرونده صلح و سازش باشد و خدا می داند در بسیاری مواقع با وجود اینکه کسی باور نمی کرد این صلح صورت گیرد اما به تنهایی و در بسیاری مواقع کمک دوستان سبب شد تا به سرمنزل مقصود برسد و امروز خوشحالم که هم از لحاظ مسئولیتی توانستیم جواب رئیس کل را دهیم و هم از جهت تاکیدات اسلام بین دو خانواده و برادر را به صلح و سازش خاتمه دهیم.

حیات پرواز از طرف خانواده یکی از طرفین در خصوص این پرونده گفت: بزرگانی برای این حادثه قدم برداشتند اما انسان‌هایی بزرگ در این مسیر قدم برداشتند از همه کسانی که تلاش کردند سپاسگذارم اما از حضرت آیت الله ملک حسینی که به این منطقه آمدند و مشکل برطرف نشد و به نمایندگی از همه برادران و خانواده دو طرف صلح و سازش امروز را تقدیم به آیت الله ملک حسینی می کنیم.

وی افزود: امیدواریم این مشکلات قلبا برطرف شود و خدا می داند در تمامی موارد به عنوان کدورت به این موضوع نگاه نکردم و همیشه به دنبال برطرف شدن این مشکل بودم.

ناصر شایسته هم از طرف خانواده دیگر طرفین بیان کرد: از همه کسانی که در این زمینه تلاش و همکاری کردند تقدیر می کنیم و امیدواریم صدایمان به آیت الله ملک حسینی و حاج آقای حسینی نماینده فعلی ولی فقیه در استان برسد و می گویم ما بخاطر این موضوع شرمنده شما هستیم.

وی تاکید کرد: همیشه دعا می کردیم خدا کند این مشکل به صلح و سازش خاتمه یابد و امیدواریم همه کسانی که در این زمینه تلاش کردند در دنیا و آخرت عاقبت بخیر شوند.

در این نشست طرفین از کوچک و بزرگ پس از آنکه 2 جلد کلام الله مجید به 2 نفر از بزرگان از سوی دادگاه عمومی بخش چاروسا هدیه داده شد با روبوسی صلح کردند.

آنچه که در این مراسم بیشتر جلوه داشت اشک های شوقی بود که از چشمان منتظران صلح بر گونه هایشان جاری می شد .

در پایان این نشست با بلند شدن گلبانگ ملکوتی اذان از گلدسته های مسجد جامع صاحب الزمان شهر قلعه رئیس هردو گروه در صفوف نماز ایستادند و به خاطر این توفیق ، سر به سجده ی شکر خداوند گذاشتند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار