مبحثی در دین ما مسلمانان را به سکوت موجه کرده است به عنوان تقیه که متأسفانه بعضی ها هر کجا منافع خود را در مبارزه با کجروی و بی عدالتی در خطر می بینند سکوت می کنند و به قول خودشان تقیه می نمایند که به نظر می رسد تقیه فقط در جایی مقبول است که جان خود یا دیگران در خطر باشد و گرنه مقبول نیست.
کد خبر: ۷۸۳۰۰۳
تاریخ انتشار: ۰۴ مهر ۱۳۹۸ - ۰۶:۵۹ 26 September 2019
تابناک کهگیلویه و بویراحمد ، سید حسن دانشی ، افراد و شهروندانی که نسبت به جامعه و عوام ، خردمند و فهیم هستند و در قبال مشکلات ، معضلات و عملکرد بد بعضی از مسئولین و حاکمان ، بی تفاوت و بی طرف می باشند ، ظلم به خود و جامعه می کنند و این بی تفاوتی و بی طرفی آنها در مقابل چنین افراد ظالمی ، حمایت و کمک به استبداد و کسانی می باشد که حق و حقوق مادی و معنوی مردم را ضایع می کنند.
ظلم چنین افرادی نسبت به حقوق جامعه اگر بیشتر از مزدوران در خدمت اقتدارگریان، مستبدان و کسانی که حقوق جامعه را تضییع می کنند نباشد، کمتر نیست چون مزدوران مزد خود را می گیرند اما خردمندان، سیاسیون ، تحصیل کردگان و مدعیان پیشرو جامعه که بیتفاوت و بیطرف و ساکت باشند بیمزد در خدمت آنها هستند.
جامعه ای که سردمدارانش چنین افرادی باشد به عنوان یک جامعه مرده محسوب می شود و به پویایی نخواهد رسید. این افراد در مقابل دین و انسانیت بی مزد و مدیونند.
اگر قرار است مسلمان باشیم که هستیم، معصوم علیه السلام میفرماید: «مَن اَصبَح لایَهتم بامورِ المسلمین فَلیسَ بِمُسلِم» خیلی از دینداران ما فکر می کنند رسیدگی به امور مسلمین فقط توجه به خورد و خوراک آنهاست و صرفاً کمک مادی است اما خیلی از مشکلات انسانها و مسلمانان ظلمی است که به آنها روا میشود و این ظلمها از طریق حکومتها و بعضاً افراد زورمدار یا جوامع دیگر انجام میشود.
در این سکوت و بیتفاوتی و بیطرفی سیاسیون و خردمندان جامعه بعضاً روحانیون که باید علمدار مبارزه با ظلم و بی عدالتی و جلوگیری از ضایع شدن حقوق جامعه باشند نیز شریک و سهیمند و این حضرات چطور خود را عامل به دینی می دانند که این رفتار و عمل را تأیید نمی کنند؟!
 
مبحثی در دین ما مسلمانان را به سکوت موجه کرده است به عنوان تقیه که متأسفانه بعضی ها هر کجا منافع خود را در مبارزه با کجروی و بی عدالتی در خطر می بینند سکوت می کنند و به قول خودشان تقیه می نمایند که به نظر می رسد تقیه فقط در جایی مقبول است که جان خود یا دیگران در خطر باشد و گرنه مقبول نیست.
معنی تقیه این باشد که در مقابل هر بی عدالتی و انحراف و ظلم و استبداد باید ساکت باشید که این خلاف وجدان بشری و جامعه سالم و دین ماست .در همه جوامع بی عدالتی، ظلم و ضایع کردن حق مردم وجود دارد چه جوامع اسلامی و چه غیراسلامی مخصوص جامعه خاصی نیست. خیلی از کسانی که حرف و فریاد آنها می تواند در جلوگیری از ضایع شدن حقوق مردم و بی عدالتی حاکمیت در بعضی جا موثر و تأثیرگذار باشد. سر زیر برف کردند و انتظار دارند هر وقت برای حفظ منافع شان بلند شوند مردم پشت سرشان باشد. زهی خیال باطل! آنهایی که در مقابل بی عدالتی و تضییع حقوق مردم سکوت می کنند در مشکلات و گرسنگی مردم سکوت را بر فریاد ترجیح می دهند و به زعم خودشان می خواهند زرنگی کنند و پیش همه خود را خوب و منطقی جلوه دهند و کسی حساسیت روی آنها پیدا نکند که اشتباه می کنند چون چنین تفکری متعلق به منافقین است که خود را پیش همه همگون کنند و تحقیقاً کسی که زنده و فعال و برای حفظ منافع جامعه اش تلاش و کوشش می کند و مدافع حق و حقوق مردم باشد هم تولی و هم تبرا دارد و نمی تواند بدون مخالف و موافق باشد اگر غیر از این باشد تفکر منافق گونه دارد.
آیا کسی که مدعی فکر و فهم است و خود را نسبت به بقیه جامعه پیشرو می داند و تشخیص خود نسبت به مسائل و مصائب جامعه هدف از بقیه خود را آگاه تر می داند و در مقابل ظلم و بی عدالتی و تضییع حقوق جامعه و بعضاً ظلم به افرادی که جرمشان سلامت و صداقت آنهاست حساسیت نشان ندهد و جلو ناحق و بی عدالتی قد علم نکند تا پیش عوام فردی بی طرف ، سر به زیر ، ساکت و مورد احترام باشد می تواند خود را مدافع حقوق مردم و پیشرو بداند؟! هرگز!
سکوت حقیقت گویان و خردمندان در هر جامعه باعث انحراف بیشتر و در واقع چزاغ سبز به استبدادگران، زورگویان و تجاوزگران به جان و مال مردم است. چنین کسانی که می فهمند و در برابر بی عدالتی سکوت می کنند پیش خدا و خلق خدا و جامعه بشری محکوم و مذمومند اگر در جامع های خردمندان و عقلا در مقابل سوءاستفاده کنندگان و زورگویان و متجاوزان به حقوق دیگران ساکت نباشند و فریاد بزنند از ظلم و زورگویی و انحراف جلوگیری می شود و جامعه در مسیر درست و سالم حرکت می کند و چنین افرادی پیش مردم عزیز و محترمند.
اما وای به حال جامعه ای که افراد فهیم، عاقل و خردمند ساکت و گوشه گیر باشند و جاهلان و بی خردان میدان دار ! برای چنین جامعه ای باید خون گریه کرد.
در کتاب آسمانی ما قرآن توصیه به تذکر نموده و آن را برای اصلاح جامعه و انسانها لازم میداند اما خیلی ها حاضر نیستند از لاک خود بیرون بیایند و در مقابل اجحاف به شهروندان و همنوعان خود بی تفاوت اند و سکوت می کنند و حاضر نیستند برای جلوگیری از ضایع شدن حقوق مردم کوچکترین ضرری به آنها وارد شود ولی ادعای رهبری ، بزرگی و پیشرو در جامعه را دارند.
باید گفت چنین کسان و تفکری خود بزرگبینی است که متأسفانه خیلی ها به این بلا گرفتارند. باید بدانید و بدانیم که ممکن است همانطوری که توبه توابین مردم کوفه و افرادی مثل سلیمان ها بعد از شهادت امام و یارانش در کربلا دیگر تأثیر نداشت ، ممکن است روزی برسد که پشیمانی عقلا و تحصیلکردگان و آنهایی که ادعا دارند در قبال مسائل و مصائب جامعه خود بی تفاوت و سکوت را جایز ندانند ، دیگر تأثیرگذار نباشد.
وقتی سیاسیون ، تحصیلکردگان ، عقلا و خردمندان یک جامعه در جامعه خود شفاف نباشند ، در مقابل کارهای خوب و یا خلاف بعضی از مسئولین و حاکمان جامعه بی تفاوت و غیرشفاف باشند ، چطور انتظار شفافیت در ارکان حکومتی دارید که مجریان آن فرزندان همین جامعه بدون شفافیت است؟
وقتی در یک استان کوچک یک مسول یا مدیرکل در افکار عمومی جامعه هدف ، مجرم یا متخلف است ، به جای عزل کردن ارتقاء پیدا می کند و مدعیان حمایت از مردم سکوت کردند ، این سکوت نه تنها ظلم به مردم است بلکه قبح تخلف و مجرمیت نیز شکسته می شود و با سکوت آنها به مقام بالاتری می رسد یا مسئول و مسئولانی در این استان کوچک حدود 200 نفر بدون ضابطه و در واقع خلاف عرف و قانون به کار گرفتند و در حال حاضر تبدیل به یک معضل شد و هیچ کس از این مدعیان که همه خود را آماده قاپیدن رأی این مردم نمودند ، لب باز نکردند ، آیا جرم مسئول متخلف باید همین باشد که از پست برکنار شود؟ آیا چنین مسئولی هیچ احساس خطری هم نباید بکند؟
وقتی در این جامعه رئیس محترم قوه قضائیه آقای رئیسی به هر دلیلی برای پاک کردن جامعه از مفسدان ، مفتخوران و رانتگیران و جلوگیری از تضییع حقوق مردم حرکت مثبتی را شروع نمود ، مدعیان مردم به جای حمایت و تشویق سکوت می کنند و برای کند کردن این حرکت هزار و یک دلیل می تراشند تا این حرکت کند شود ، چه انتظاری از مردم عوام باید داشت؟
آنهایی که خود را شخصیت سیاسی ، اجتماعی و پیشرو جامعه می دانند اما حاضر نیستند برای جلوگیری از ضایع شدن حق و حقوق همین جامعه لب باز کنند و حتی خدمات خوب و ارزشمند دیگران را برای افکار عمومی و مردم تشریح نمایند ، بدانند تا زمانی که ما مردم ، سیاسیون ، خردمندان و تحصیلکردگان ، شفاف نشویم و خود را سپر جلوگیری از تضییع حق مردم قرار ندهیم ، انتظار شفافیت از مسئولین کاری عبث است.
همین انتخابات پیشرورا ملاحظه نمایید در این استان کوچک چند نفر نامزد نمایندگی میشود؟! آیا اینها کی و کجا از حقوق مردم دفاع کردند چه مشکلی از این همه گرفتاری مردم را حل کردند؟ آن وقت انتظار دارند مردم به اینها رأی دهند؟!! 
نه ثروت تا کنون زاییده مردی             نه قصر و کاخ، درمان کرده دردی
برو انسانیت را را مشتری باش             قضاوت میشوی با آنچه کردی

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار