کد خبر: ۷۶۸۰۵
تاریخ انتشار: ۲۴ مرداد ۱۳۹۴ - ۰۷:۰۴ 15 August 2015

به گزارش تابناک کهگیلویه وبویراحمد به نقل از روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی استان ، رئیس دانشگاه علوم پزشکی یاسوج با حضور در برنامه خبری رو درو در شبکه استانی دنا، به انتقادها و مسائل مطرح شده مردم به صورت صریح و شفاف پاسخ داد .

یکی از اولین سوال هایی که مجری از دکتر چمن پرسید، در زمینه کمبود پزشک متخصص و عمومی در استان بود که وی ضمن اشاره به اینکه نسبت به دو سال قبل کمبود پزشک عمومی در استان به حداقل رسیده است، ادامه داد: الان در دو سال اخیر تا حدود زیادی این مشکل مرتفع شده است و موردی ممکن است پزشکی دوره طرح وی به اتمام رسیده باشد و تا جایگزین شود، چند روزی کمبود پزشک به صورت محدود را داشته باشیم.

وی سپس گریزی کوتاه به آمار پزشکان عمومی در استان زد و تعداد آنان در مراکز بهداشتی درمانی وابسته به دانشگاه تحت مدیریت خود را ۱۲۸ پزشک عمومی اعلام و تصریح نمود: بیش از ۳۸۰پزشک عمومی دیگر نیز در مطب ها، بیمارستان ها و همچنین تعدادی از مراکز درمانی دولتی و یا غیر دولتی در حال ارائه خدمت هستند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان در ادامه با بیان اینکه در زمینه پزشک متخصص کمبودهایی داریم که این کمبودها در دو تا سه رشته تخصصی بیشتر نمود دارد، تصریح نمود:هم اکنون ۲۰۳ نفر پزشک متخصص و فوق تخصص در استان به ارائه خدمت مشغول هستند.

دکتر چمن یادآور شد: ۴۵ نفر از این تعداد در طی همین یک سال گذشته اضافه شده اند که دستاورد خوبی است؛ ولی هنوز هم با مطلوب فاصله داریم .

وی افزود: تلاش های ما باید ظرف امسال وسال آینده هم استمرار همین روند باشد؛ ضمن اینکه با توجه به ادامه تحصیل بخشی از پرشکان بومی استان در مقطع تخصص، امید داریم که مساله کمبود نیروی تخصص، با پیوستن آنان به جمع پزشکان متخصص در استان، به حداقل ممکن برسد.

دغدغه ای به نام کمبود پزشک متخصص در بعضی از رشته ها

دکتر چمن سپس یکی از دغدغه های موجود در دوره های تخصص کشور را یادآوری نمود و عنوان کرد: در بعضی از رشته های تخصصی در کل کشور کمبود داریم؛ به عنوان مثال متخصص رادیولوژی در همه دانشگاه های کشور و به خصوص در استان های کم تر برخودار به صورت محسوسی وجود دارد و یا کمبود جراح مغز و اعصاب و یا چشم را شاهد هستیم.

وی البته خبر خوشی را هم برای نخبگان علمی استانمان داشت و افزود: امسال ظرفیت پذیرش دانشجوی پزشکی و دستیاری تخصص بومی ۳۰ درصد افزایش پیدا کرده است.

دکتر چمن در پاسخ به سوالی در مورد علت توزیع نامتوازن پزشک در استان، با تاکید بر اینکه همه باید به موضوع توزیع عادلانه پزشک متخصص در استان کمک کنند؛ اظهار داشت: غالبا تمایل پزشکان متخصص برای خدمت در مناطق کمتر توسعه یافته پائین است و اصرار زیادی از اطراف و افراد مختلف برای نفرستادن این افراد به این مناطق وجود دارد که از همان روزهای اول توزیع و معرفی آنها به استان آغاز می شود!

رئیس دانشگاه عوم پزشکی استان، ضمن تاکید بر اینکه باید نیاز تخصصی سه بیمارستان دهدشت، یاسوج و گچساران با قید فوریت تامین شود؛ ادامه داد: اما به عنوان مثال می بینید که کهگیلویه با این کمبودها به صورت جدی مواجه بوده و در طی این دو سال گذشته تلاش کردیم که بیشتر این متخصصین را برای کهگیلویه لحاظ کنیم تا بخش از کمبود رفع شده و از طرف دیگر به این توزیع متوازن نیز جامه عمل بپوشانیم.

وی البته امکانات و نیازهای مورد نظر یک پزشک متخصص جهت ماندگاری در مناطق کمتر توسعه یافته را هم مهم دانست و اظهار داشت: وقتی قرار است یک پزشک متخصص و یا فوق تخصص در یک شهر محروم ارائه خدمت دهد؛ فقط خود متخصص به تنهایی ملاک نیست، بلکه نیازمندی های خانواده وی هم مطرح است.

دکتر چمن، مرکز خرید مجهز، اینترنت، پارک بازی، مهد کودک، مدرسه و غیره را از جمله این نیازها عنوان نمود و اظهار داشت: بنابراین باید این امکانات شهری نیز متناسب با انتظارات رشد نموده و پاسخگو باشند تا ما بتوانیم نخبگان و پزشکان متخصص کشور را جهت ارائه خدمت در این مناطق حفظ کنیم.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان بحث حمایت از ماندگاری پزشکان در مناطق محروم در طرح تحول نظام سلامت را هم موثر دانست و با بیان اینکه همین مساله هم کمک کرده تا پزشکان تا حدودی در مناطق کمتر برخوردار رغبت و اشتیاق بیشتری برای ماندگاری از خود نشان دهند؛ افزود: کاری که از ما در حوزه سلامت ساخته است، بهتر نمودن نظام پرداخت هاست، اما حقیقت این است که برای دست یابی به هدف مورد انتظار یعنی ماندگاری پزشکان متخصص در این مناطق، باید همه بخش های توسعه به همراه هم رشد کنند تا اینکه زمینه جذب نیروهای تخصصی بیشتر از قبل فراهم شود.

افزایش ۳۰ درصدی ظرفیت پذیرش دانشجوی بومی پزشکی

دکتر چمن با تاکید بر اینکه امسال ظرفیت پذیرش دانشجوی پزشکی را ۵۰ نفر اعلام کرده بودیم، ولی سازمان سنجش و وزارت بهداشت به این نتیجه رسیدند که سهمیه را افزایش داده و به حدود ۹۰ نفر برسانند که ۳۰ درصد آنها بومی استان خواهند بود، اظهار داشت: در دو رشته داخلی و اطفال نیز امسال در این دانشگاه دانشجوی دستیاری به تعداد ۸ نفر و در هر رشته ۴ نفر پذیرش خواهیم داشت.

وی افزود: خوشبختانه در دو رشته جراحی عمومی و زنان و زایمان نیز امسال به تعداد ۶ نفر دانشجوی دستیاری و در هر رشته ۳ نفر پذیرش خواهیم داشت که این نشان دهنده رش و توسعه بخش آموزش پزشکی در استان است.

حرف هایمان باید صادقانه باشد

مدیر ارشد حوزه سلامت استان در ادامه به موضوع مهم و مورد بحث احداث بیمارستان در مرکز استان و همچنین شهرهای کوچک استان پرداخت و ضمن اظهار اینکه دولت هم اکنون در کشور ۴۲ هزار تخت بیمارستانی در دست ساخت دارد و می تواند هر سال فقط دو هزار تخت بیمارستانی از این مجموعه را به بهرداری برساند، تاکید نمود: صادقانه می گوئیم که با این وضعیت ۲۱ سال دیگر طول می کشد تا این بیمارستان های در دست احداث، تکمیل و به بهره برداری برسند.

دکتر چمن ، سپس به موضوع بیمارستان ۲۰۰ تختخوابی یاسوج که سال ها از آغاز عملیات اجرایی آن می گذرد، اشاره نمود و گفت: آنگونه که مسئولان مربوطه در وزارت راه، مسکن و شهرساری عنوان کرده اند؛ اگر امسال و یا سال آینده برای این پروژه ۳۰ میلیارد تومان اعتبار در نظر گرفته و همه آن نیز تخصیص داده شود، امیدوارند که تا پایان سال ۹۵ شاهد بهره برداری از این بیمارستان باشیم!

دکتر چمن این مسائل را واقعیت های موجود حوزه سلامت استان عنوان کرد و با بیان اینکه کنار آن بحث احداث بیمارستان برای شهرهای کوچک نیز مطرح است؛ اظهار داشت مخالف احداث بیمارستان در این شهرها نیستم، اما در وزارت بهداشت بر اساس نظام سطح بندی و اصول کارشناسی تصمیم گیری می شود.

اولویت نیاز استان تجهیز و تکمیل سه بیمارستان سه شهر بزرگ استان است

مدیر ارشد حوزه سلامت استان ضمن طرح مجدد موضوع که همه کمک کنیم تا سطح دسترسی مردم به بیمارستان های بزرگ در استانمان فراهم شود؛ افزود:خدمات تخصصی پزشکی را باید تجمیع نمود و این مساله در شرایط حاضر به نفع توسعه و پیشرفت استان است.

دکتر چمن پس از آن به امکانات جدید بیمارستان های استان نیز گریزی کوتاه زد و کلینیک تخصصی یاسوج را دردی بر جا مانده از سال های گذشته دانشت و خبرخوشحال کننده ای را هم به مردم استان داد و گفت: به لطف خدا و با پیگیری های صورت گرفته مبلغ ۲میلیارد تومان برای تکمیل این پروژه مهم در مرکز استان دریافت کردیم و امیدواریم تا پایان سال جاری شاهد افتتاح و راه اندازی آن باشیم که با این کار بخش عمده ای از مشکلات ای مردم در زمینه فضای فیزیکی محدود کلینیک رفع می شود.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان این خبر خوشحال کننده را کامل تر هم کرد و اظهار داشت که برای احداث کلینیک تخصص در دهدشت و گچساران نیز مبلغ ۲میلیارد تومان اعتبار جذب شده است و به زودی عملیات احداث این کلینیک ها نیز شروع می شود.

دکتر چمن همچنین توسعه اورژانس دهدشت و شهید بهشتی یاسوج با اعتبار ۳ میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان را از دیگر برنامه های مورد نظر خود عنوان نمود و تاکید کرد: زایشگاه بیمارستان امام سجاد(ع) یاسوج و زایشگاه بیمارستان امام خمینی(ره) دهدشت نیز برای توسعه آنها اعتبار لازم جذب شده است، که در یاسوج عملیات اجرایی آن هم اکنون در حال انجام است.

به گزارش سلام دنا؛ حرف های صریح دکتر چمن در شبکه دنا می تواند نشان از توسعه این حوزه در آینده نزدیک داشته باشد، هر چند که دست یابی به تمام این اهداف نیازمند همکاری و همراهی بیش از پیش مسئولان استانی خواهد داشت.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار