یادداشت اجتماعی؛
تحقیقات «بانک جهانی» درباره تساوی حقوق زن و مرد در ۱۸۷ کشور، نشان می‌دهد که تنها شش کشور دنیا (سوئد، بلژیک، دانمارک، فرانسه، لتونی و لوکزامبورگ) به صورت قانونی حقوق برابر را برای زنان و مردان تضمین کرده‌اند. در این آمار ایران در رتبه‌های آخر این جدول آماری قرار دارند. ️پژوهشگران برای انجام تحقیق خود ۳۵ معیار داشته‌اند
کد خبر: ۷۲۳۲۹۵
تاریخ انتشار: ۱۷ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۵:۴۳ 08 March 2019

آنچه که در زیر آورده شده است یادداشت ارسالی مخاطبان تابناک کهگیلویه و بویراحمد است و این سایت محتوای آن را تایید یا تکذیب نمی کند. شما هم می توانید نظر خود را در تایید یا تکذیب این مطلب بیان کنید.

به مناسبت روز جهانی زن؛ برابر خواهانه بیندیش، هوشمندانه بساز، برای تغییر نوآوری کن/ به قلم مژگان مسلمی

 

تابناک کهگیلویه و بویراحمد/ هر ساله، روز جهانی زن شعاری را در سر لوحه کار خود قرار می‌دهد. شعار امسال روز جهانی زن بر پایه سه محور است:
1- برابرخواهانه بیندیش؛
2-هوشمندانه بساز؛
3- برای تغییر نوآوری کن.
برابرخواهانه اندیشیدن، در تمامی ابعاد زندگی اولین بخش از شعار امسال روز جهانی زن است. نوع نگاه جوامع انسانی به فرصت‌های برابر و نگاه حاکمیت‌ها به مساله برابری، بسیار حیاتی است. یکی از منابع برای سنجش، ایجاد فرصت‌های برابر معیارهای جهانی‌ست.
تحقیقات «بانک جهانی» درباره تساوی حقوق زن و مرد در ۱۸۷ کشور، نشان می‌دهد که تنها شش کشور دنیا (سوئد، بلژیک، دانمارک، فرانسه، لتونی و لوکزامبورگ) به صورت قانونی حقوق برابر را برای زنان و مردان تضمین کرده‌اند. در این آمار ایران در رتبه‌های آخر این جدول آماری قرار دارند. ️پژوهشگران برای انجام تحقیق خود ۳۵ معیار داشته‌اند. برخی از معیارها در این خصوص عبارتند از: 
- آیا زنان مثل مردان می‌توانند آزادانه درباره محل زندگی خود تصمیم بگیرند یا خیر؟
- در محیط کار زنان، قوانین علیه آزار و اذیت جنسی وضع شده است یا خیر؟
- ️آیا زنان می‌توانند طلاق بگیرند و دوباره ازدواج کنند یا خیر؟
معیارهایی چون گشودن حساب بانکی برای زنان و یکسان بودن سن بازنشستگی مردان و زنان نیز در این تحقیق مطرح بوده است.
آمارهای بانک جهانی و سایر آمارهای رسمی و غیررسمی کشورهای مختلف، نشان از وضعیت فرودست زنان در جوامع مختلف دارد. در ایران بر طبق آخرین گزارش مجمع جهانی اقتصاد که در پایان سال میلادی ۲۰۱۸ منتشر شد،  رتبه شکاف جنسیتی زنان ایرانی در بین ۱۴۹ کشور جهان ۱۴۲ اعلام شده است! همچنان تعداد زنان بی‌سواد یا کم‌سواد و تعداد زنان زیر خط فقر در ایران و جهان بسیار بیشتر از مردان است. نگاه و رویکرد برابرخواهانه در قوانین، سطوح مختلف آموزشی، رسانه‌های همگانی، رسانه‌های صوتی و تصویری، آموزش‌های عمومی و هر شیوه و روشی که بتواند از وضعیت نابرابر زنان بکاهد، می‌تواند راهی باشد تا مسیر مناسب فرصت‌های برابر هموار گردد. باید از هر روزنه‌ای مدد جست و با اهرم آگاهی به جنگ نابرابری‌ها رفت. آموزش، اشتغال، قوانین برابر، مشارکت و سهیم بودن در مدیریت خرد و کلان کشور، آزادی‌های سیاسی و مدنی، بهداشت عمومی، رفع هر گونه خشونت و... از جمله مباحث و مسائل مهم در خصوص زدودن نابرابری‌های موجود است. برابرخواهانه بیندیشیم، هوشمندانه عمل کنیم و برای تغییر نوآوری داشته باشیم.

 

مژگان مسلمی

اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
لیلی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۸:۵۲ - ۱۳۹۷/۱۲/۱۷
چقدردیدن حتی عکس ساده توبانو بدون تظاهر وبدون حاشیه برای من زن الگوی زیبا وستودنی هست...افتخارمیکنم قلمت رو درکنار ذهن ساده بی یبات به تصویر میکشی همیشه....تومیتونی باهمین یکرنگیها از برابریها دفاع کنی نه اونی که بدنبال تریبون وقالب کردن ظاهرش وبنام فکروقلم بدنبال جایگاه هست و الگویی زشت از زنان میسازه ..
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار