مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری فارس اظهارداشت: بیشترین میزان آبگیری به ترتیب درشهرستانهای سپیدان،مرودشت،ممسنی،کازرون،شیراز، فراشبند وفیروزآباد بوده است.
کد خبر: ۶۹۳۷۱۹
تاریخ انتشار: ۰۱ دی ۱۳۹۷ - ۱۳:۳۸ 22 December 2018

تابناک فارس به نقل از مهر:مهرزاد بوستانی افزود: از ابتدای سال آبی جاری(مهرماه) تا کنون بالغ بر ۸۰ میلیون متر مکعب از روان آب های سطحی در پشت سازه های آبخیزداری ذخیره سازی شد.

وی گفت: از مجموع ۳۳ سازه در حال احداث که اعتبار آنها از محل صندوق توسعه ملی تامین شده است دربارشهای اخیر تعداد ۷ سازه آبگیری شده است.

مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری فارس اظهارداشت: بیشترین میزان آبگیری به ترتیب درشهرستانهای سپیدان،مرودشت،ممسنی،کازرون،شیراز، فراشبند وفیروزآباد بوده است.

وی با اشاره به اقدامات و فعالیتهای شایسته آبخیزداری استان در استحصال و جمع آوری ۱۱۳ میلیون مترمکعبی آب در پشت سدهای آبخیزداری در سال گذشته گفت: خوشبختانه میزان بارشهای جوی طی دو ماه اخیر در استان نسبت به مدت مشابه سال قبل افزایش چشمگیری داشته که امیدواریم شاهد رشد بارشها و ذخیره دو برابری آب در پشت سازه های جدید آبخیزداری باشیم.

بوستانی ادامه داد: آبگیری این پروژه هاعلاوه بر کنترل فرسایش و رسوب در برخی زیر حوضه هادر مناطق بحرانی منجر به تغذیه مصنوعی چشمه ها ،قنوات و سفره های آب زیر زمینی شده وضمن جلوگیری از فرسایش خاک وکاهش خسارات سیلاب تأسیسات شهری،روستایی وزیر بنایی،اثرات قابل توجهی درتأمین بخشی ازآب آشامیدنی مورد نیاز مردم ساکن اطراف این پروژه ها نیز خواهد شد.

وی با بیان اینکه امسال تعداد ۳۳ پروژه ملی، سه پروژه استانی و پنج پروژه مشارکتی درحوزه آبخیزداری استان در حال اجراست افزود:اعتبار لازم برای اجرای این طرح ها از محل اعتبارات صندوق توسعه ملی،استانی ،خودیاریها و اندکی نیز با مشارکت خیرین بخش آبخیزداری تامین شده است.

مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری فارس ادامه داد:این طرح ها شامل بندهای خاکی،سنگی وملاتی، حوضچه های کنترل و پخش سیلاب و تغذیه مصنوعی و نیزعملیات بیومکانیکی و بیولوژیکی در ۳۲ حوزه آبخیز و ۲۲ شهرستان فارس است.

بوستانی با اشاره به اهمیت احداث سازه‌های آبخیزداری در جهت مهار و کنترل آب‌های سطحی در استان تصریح کرد:در حال حاضر۳۳ سازه جدید در شهرستانهای فارس در حال ساخت است که امیدواریم همگی آنها تا پایان سال جاری به بهره برداری برسند.

وی اظهار امیدواری کرد: آب ذخیره شده در پشت این سازه ها متاثر از بارندگی ها به کاشت محصولات زراعی ، باغی ، مرتعی وگیاهان دارویی نیز کمک می کند.

در مجموع ۸۸۷ سازه آبخیزداری در استان فارس توسط منابع طبیعی احداث شده که حجم مهار سالیانه این سازه ها حداقل ۸۵۰ میلیون متر مکعب است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار