وقایع سال 1396برای مردم و مسئولان کهگیلویه وبویراحمد حکایت های تلخ و شیرینی به همراه داشت که کفه تلخی هایش به ویژه با بروز سانحه دلخراش سقوط هواپیمای تهران - یاسوج برخلاف سال 95 تا حدودی از میزان حلاوت هایش در این سال سنگین تر بود.
کد خبر: ۵۸۰۳۳۹
تاریخ انتشار: ۲۶ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۱:۰۲ 17 March 2018
وقایع سال 1396برای مردم و مسئولان کهگیلویه وبویراحمد حکایت های تلخ و شیرینی به همراه داشت که کفه تلخی هایش به ویژه با بروز سانحه دلخراش سقوط هواپیمای تهران - یاسوج برخلاف سال 95 تا حدودی از میزان حلاوت هایش در این سال سنگین تر بود.

به گزارش ایرنا، تراژدی سنگین سقوط هواپیمای آی تی آر 72 پرواز تهران-یاسوج و جان باختن 66 تن از هموطنان، آتش سوزی دکل نفتی شماره 95 در منطقه نفتی رگ سفید گچساران ، قتل 2 چواهر فروش در شهریور امسال در گچساران و واژگونی اتوبوس حامل زائران گچسارانی در مسیر مشهد با 10کشته و 35مصدوم از وقایع کم سابقه و رویدادهای تلخ سال 96 در این استان بود. 
البته برخی کارشناسان و متولیان امر معتقدند که بروز خشکسالی و کاهش محسوس حدود 48 درصدی میزان بارندگی ها در سال زراعی جاری نسبت به سال گذشته را باید در کنار دیگر وقایع تلخ امسال قرار داد. 
سال 96 را البته نمی توان تنها به همین چند واقعه تلخ محدود دانست، رویدادها، وقایع و دستاوردهای شیرینی نیز به همراه داشته که برگزاری شکوهمند انتخابات ریاست جمهوری دوازدهم و شوراهای اسلامی شهر و روستا و مشارکت بالای 72درصدی مردم کهگیلویه وبویراحمد در این عرصه حساس سیاسی و حضور بسیاری از وزرا و نمایندگان دولت در شهرها و مناطق مختلف استان را می توان از جمله رویدادهای خوب و مثبت سال جاری در این استان برشمرد. 

شور انتخاباتی در آستانه تحویل سال 
آغاز نام نویسی داوطلبان انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا از 30 اسفند 95تا 6 فروردین همزمان با سراسر کشور ،سال 96 را سالی متفاوت در عرصه سیاسی و اجتماعی در این استان رقم زد. 

 پایان ثبت نام داوطلبان شوراها/نام نویسی 4638داوطلب درکهگیلویه و بویراحمد 
با پایان یافتن زمان نام نویسی داوطلبان انتخابات شوراها (ساعت 24 روز یکشنبه 6 فروردین)، چهار هزار و 638 داوطلب برای عضویت در پنجمین دوره انتخابات شورای اسلامی شهر و روستا در این استان نام نویسی کردند. 

 ورود بیش از یک میلیون گردشگر به سرزمین برف و آفتاب 
با پایان یافتن تعطیلات نوروز 96 مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کهگیلویه وبویراحمد اعلام کرد که بیش از یک میلیون و 116 هزار و 369 نفر مسافر نوروزی از مناطق دیدنی و مناظر طبیعی استان دیدن و در اقامتگاه ها سکونت کردند. 

 اردیبهشت متفاوت در کهگیلویه وبویراحمد 
علاوه بر شور انتخاباتی و آمادگی دولت و ملت برای خلق حماسه ای دیگر از حضور شکوهمندانه خود در عرصه انتخابات در تاریخ 29 اردیبهشت ،جنب وجوش و تلاش مسئولان و دولتمردان در آستانه این رویداد بزرگ نیز دوچندان شد. 
سفر اعضای هیات دولت به شهرها و مناطق مختلف در اقصی نقاط کشور با هدف گره گشایی از مشکلات و تنگناها و حرکت به سمت توسعه همه جانبه و برقراری عدالت همراه با پیشرفت عزتمندانه و توام با ایجاد توازن منطقه ای همواره از سیاست ها و راهبردهای توسعه ای در دولت تدبیر و امید به شمار می رود. 
 سفر وزیر نیرو 
13 اردیبهشت حمید چیت چیان وزیر نیرو به منظور افتتاح و کلنگ زنی چندین طرح آبرسانی به کهگیلویه وبویراحمد سفر سفر کرد. 
افتتاح فاز دوم تصفیه خانه یاسوج ،فاضلاب دوگنبدان، کلنگ زنی تصفیه خانه اظطراری یاسوج، کلنگ زنی اجرای طرح آبرسانی از تنگه کبوتری به مادوان، کلنگ زنی اجرای تصفیه خانه های سی سخت و چرام و کلنگ زنی آبرسانی به چهار شهر دهدشت، سوق، چرام و لنده از جمله برنامه های کاری سفر یک روزه وزیر نیرو به این استان بود. 

 سفر وزیر نفت به کهگیلویه وبویراحمد 
14 اردیبهشت سال 96 سفر دومین کابینه یازدهم در آخرین ماه های فعالیت این دولت به استان کهگیلویه وبویراحمد آغاز شد. 
وزیر نفت برای بازدید از پتروشیمی های در دست اجرای دهدشت و گچساران به استان کهگیلویه وبویراحمد سفر کرد. 
بیژن نامدار زنگنه در این سفر گفت که تولید محصولات پتیروشمی در کشور به بیش از 9 میلیون تن افزایش خواهد یافت. 

 دولت یازدهم30 هزار میلیارد ریال برای ساخت آزاد راه در کشور هزینه کرد 
معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت توسعه و زیرساخت حمل و نقل در بازدید از جاده ملی پاتاوه - دهدشت در تاریخ 25 اردیبهشت سال جاری گفت که دولت یازدهم افزون بر 30 هزار میلیارد ریال در سال های 94 و 95 برای ساخت و شتاب بخشی در طرح های در حال ساخت آزاد راه در کشور هزینه کرده است. 

 بهره برداری از چهار طرح بهداشتی با حضور وزیر بهداشت 
در 26 اردیبهشت ماه وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به منظور بهره برداری از 4 طرح درمانی به کهگیلویه و بویراحمد سفر کرد. 
بیمارستان 96 تختخوابی گچساران با اعتبار هزینه شده افزون بر 500 میلیارد ریال، کتابخانه مرکزی و سلف سرویس دانشگاه علوم پزشکی یاسوج با اعتبار هزینه شده افزون بر 70میلیارد ریال از جمله طرح های افتتاح شده توسط وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در کهگیلویه وبویراحمد است. 
وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: 12هزار پزشک متخصص در دولت تدبیر و امید برای خدمات رسانی به مردم عازم مناطق محروم کشور شدند. 
دکتر قاضی زاده هاشمی افزود :افزون بر 25 هزار میلیارد ریال تجهیزات پزشکی ظرف سه سال گذشته دولت تدبیر و امید و در قالب طرح تحول نظام سلامت در سطح بیمارستانها و مراکز درمانی دولتی در سراسر کشور خریداری و راه اندازی شده است. 

اسحاق جهانگیری نامزد دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری روز سه شنبه 26 اردیبهشت وارد یاسوج مرکز استان کهگیلویه و بویراحمد شد. 
وی برنامه دکتر حسن روحانی برای اداره کشور را یک برنامه کامل و جامع دانست و از مردم خواست به وی رای دهند. 

 روز 29اردیبهشت ماه روز تعیین سرنوشت 
مشارکت گسترده، شورآفرین، تحسین برانگیز و امید بخش امت بزرگ و همیشه در صحنه ایران به ویژه درخطه پهناور کهگیلویه و بویراحمد (دیار آریوبرزن) در پای صندوق های رای که نشان از هوشمندی، درایت و موقعیت شناسی آنان دارد از همان ساعت اولیه صبح روز 29 اردیبهشت با شوری وصف ناشدنی آغاز شد. 
مردان و زنان غیرتمند کهگیلویه وبویراحمدی با حضور گسترده خود همگام با ملت رشید ایران در اوج بینش عمیق سیاسی خود در این روز پرافتخار امدند و با سرانگشتان غیرت و مردانگی و وطن پرستی، حماسه ای دیگر از وفاداری و عشق به میهن را در عرصه حساس انتخابات رقم زدند. 

 29 ردیبهشت و دمیدن دوباره روح اعتدال 
دبیر ستاد انتخابات کهگیلویه و بویراحمد گفت که حجت الاسلام سید حسن روحانی با کسب 186 هزار و 905 رای از مجموع 376 هزار و 402 آرای ماخوزه رتبه نخست را در بین سایر نامزدهای دوازدهمین دوره ریاست جمهوری در این استان به خود اختصاص داد. 
به گفته سید کرامت الله کریمی حجت الاسلام سید ابراهیم رئیسی با کسب 178 هزار و 597رای از مجموع این تعداد آرای ماخوزه رتبه دوم را در استان کهگیلویه وبویراحمد به خود اختصاص داد. 
دبیر ستاد انتخابات کهگیلویه وبویراحمد تعدد آرای کسب سید مصطفی میرسلیم و مصطفی هاشمی طبا در استان را نیز به ترتیب 2 هزار و 60 و 640 رای ذکر کرد. 
مدیرکل سیاسی و انتخابات استانداری کهگیلویه و بویراحمد ابراز داشت: این تعداد آرای ماخوزه در قالب 920 شعبه اخذ رای در این استان است. 

 میزان مشارکت مردم کهگیلویه و بویراحمد در انتخابات 72 درصد اعلام شد 
رئیس ستاد انتخابات کهگیلویه و بویراحمد میزان مشارکت مردم این استان در انتخابات دوازدهمین دوره ریاست جمهوری و پنجمین دوره شوراهای اسلامی شهر و روستا را حدود 72 درصد اعلام کرد. 

 استاندار: یکی از سالم ترین انتخابات در کهگیلویه وبویراحمد رقم خورد 
استاندار کهگیلویه و بویراحمد پس از یک هفته از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری و پنجمین دوره شوراهای اسلامی شهر و روستا تاکید کرد که مردم وفادار، قدرشناس و آگاه این استان در کنار دست اندرکاران و هیات های اجرایی و نظارت بر امر انتخابات یکی از پرشورترین، سالم ترین و امن ترین انتخابات های ریاست جمهوری را در روز 29 اردیبهشت سال جاری رقم زدند. 

 آتش سوزی در کارخانه فولاد یاسوج سه تن کشته و 6 نفر زخمی 
آتش سوزی در کارخانه فولاد بویراحمد که حدود ساعت چهار بامداد اول خرداد ماه سال جاری رخ داد منجر به کشته شدن سه تن و مصدومیت 6 نفر از کارگران این واحد تولیدی شد. 

 تیرماه کهگیلویه وبویراحمد/ فرودگاه یاسوج تعطیل شد
در نخستین روز از تیرماه سال 1396 مدیر فرودگاه یاسوج اعلام کرد که پروازهای این فرودگاه از اول تیر سال جاری به مدت بیش از 60 روز (اواخر مرداد) به دلیل اجرای طرح توسعه باند پروازی و روکش آسفالت تعطیل شد. 
علی محسنیان یادآور شد: اکنون باند فعلی فرودگاه تنها پذیرای هواپیمای ATR 72 است که با تطویل و روکش باند امکان پذیرش هواپیماهایی با بدنه متوسط همچون فوکر 100 و ایرباس 320نیز فراهم می شود. 
میزان پیشرفت این طرح که در آن زمان 60درصد بود هم اینک به طول کامل اجرایی شده و اماده بهره برداری است. 

 11هزار میلیارد ریال وام اشتغال به مددجویان کمیته امداد کشور پرداخت شد 
یکی از رویدادهای مهم مرداماه سال جاری در کهگیلویه وبویراحمد سفر رئیس کمیته امداد امام خمینی (ره) کشور به این استان بود. 
پرویز فتاح اعلام کرد: ظرف یک سال گذشته تاکنون افزون بر 11 هزار میلیارد ریال وام اشتغالزایی قرض الحسنه با نرخ سود چهار درصد به افراد زیر پوشش این نهاد حمایتی در تمامی استان‌ها پرداخت شد. 
وی اظهار داشت: میزان تعهد کمیته امداد امام خمینی (ره) کشور در سال گذشته برای پرداخت وام اشتغالزایی قرض الحسنه به مددجویان زیر پوشش 10 هزار میلیارد ریال بود که با همکاری بانک‌های عامل این میزان به 11 هزار میلیارد ریال رسید. 
افزون بر 34 هزار خانوار با جمعیتی افزون بر 91 هزار نفر از جمعیت 713 هزار نفری کهگیلویه و بویراحمد زیر پوشش کمیته امداد امام خمینی (ره) هستند. 

** سفر رئیس اتاق بازرگانی ایران 
سفر رئیس اتاق بازرگانی ایران جمعی از فعالان اقتصادی کشور به کهگیلویه وبویراحمد یکی دیگر از رویدادهای مهم مردادماه سال جاری در این استان محسوب می شود. 
غلامحسین شافعی رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران گفت که مشکلات اقتصادی کشور در حوزه‌های تولید، صنعت، اشتغال، تجارت و صادرات با اقدام‌های موقت و زودگذر قابل‌حل نیست زیرا بخش عمده‌ای از این مشکلات ریشه تاریخی و فرهنگی دارد. 
وی برای حضور در همایش چهار روزه رؤسای اتاق بازرگانی استان‌های سراسر کشور و نشست با برخی تولید کنندگان و فعالان اقتصادی کهگیلویه و بویراحمد به یاسوج مرکز این استان سفر کرده است. 

 10هزار میلیارد ریال طرح عمرانی در فرودگاه‌های کشور در حال اجراست 
مدیرعامل شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران گفت: 10 هزار میلیارد ریال طرح عمرانی، زیرساختی و توسعه‌ای در فرودگاه‌های کشور در حال اجراست. 
مدیرعامل شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران پذیرش پروازهای کشور قطر پس از ایجاد تنش با کشورهای عربی در آسمان ایران را یادآور شد و گفت: این مهم در راستای سیاست تنش‌زدایی و ایجاد صلح و ثبات در منطقه بوده است. 
مه آبادی بیان کرد: اگرچه تعداد پروازهای هوایی قطر حدود 100 تا 150 پرواز به پروازهای جمهوری اسلامی ایران اضافه کرده اما این مهم تأثیر چندانی ازنظر ارتقای سطح درآمد در ناوگان هوایی کشور نداشته است. 
وی با تشریح جزئیات عبور پروازهای قطری از آسمان ایران عنوان کرد: تا قبل از ایجاد تنش میان کشور قطر با کشورهای عربی، سه خط عمده ترافیکی از قطر انجام می‌شد که یکی از این خط‌ها از دوحه به اروپا و آتلانتیک شمالی و به‌عکس بوده که خطوط تا حدودی بدون تغییر باقی‌مانده است. 
مه آبادی گفت: تنها حدود 30 پرواز به سمت اروپای جنوبی در مسیر کشورهای بحرین، عربستان و مصر وارد جنوب اروپا می‌شد که این خطوط پروازی نیز از جنوب شیراز وارد ایران شده و از مسیر اصلی خلیج‌فارس به اروپا وارد جریان ترافیکی کشورمان شد. 
وی تصریح کرد: در جریان دوم که جریان ترافیکی مسیر آفریقاست پیش از این از طریق بحرین، عربستان و مصر وارد آفریقا می‌شد، ولی اکنون از جنوب شیراز به سمت بندرعباس وارد شده و تحویل کشور عمان می‌شود و با دور زدن شبه جزیره عربستان به آفریقا می‌رود. 
مه آبادی اظهار داشت: جریان ترافیکی سوم نیز حدود 50 ترافیک است که حدود 30 دقیقه در فضای آسمان کشور ایران پرواز می‌کند. 
وی به‌منظور بازدید از طرح تطویل باند فرودگاه یاسوج به کهگیلویه و بویراحمد سفر کرد. 
این طرح با اعتباری حدود 300 میلیارد ریال هم اینک اماده بهره برداری است . 
با بهره‌برداری از این طرح طول باند فرودگاه یاسوج از 2 هزار و 600 متر به سه هزار و 200 متر ارتقا می‌یابد که امکان نشستن هواپیماهای فوکر 100 و متوسط را در این فرودگاه فراهم می‌کند. 

 انصاری: مشارکت زنان در مدیریت کشور باید به 30 درصد برسد 
معاون رئیس جمهوری و رئیس سازمان امور اداری و استخدامی که در تاریخ 2 شهریور 96 به یاسوج سفر کرد ، گفت:مشارکت و نقش آفرینی بانوان در مسائل مدیریتی باید تا سال 1400 به عنوان سال پایانی دولت دوازدهم از 10 درصد کنونی به حدود 30 درصد برسد. 

 ابتکار: اعتبارات سازمان حفاظت محیط زیست در دولت یازدهم 4 برابر شد 
معصومه ابتکار رئیس وقت سازمان حفاظت محیط زیست ایران گفت که اعتبارات این نهاد در دولت یازدهم با افزایش چهار برابری از حدود یکهزار و 700 میلیارد ریال در سال 92 به بیش از 6 هزار و 500 میلیارد ریال رسید. 
ابتکار همچنین با اشاره به اقدام‌های مقابله‌ای دولت و این سازمان نسبت به چالش‌های زیست محیطی و آلودگی هوا به ویژه در کلان شهرها نیز گفت که سال گذشته 15خط تولید در شرکت‌های خودروسازی کشور به دلیل عدم رعایت استانداردهای لازم در تولید خودروهای یورو 4 تعطیل شدند. 
ریس سازمان حفاظت از محیط زیست ایران گفت که بررسی‌های مختلف نشان می‌دهد که تمامی مناطق کشور با تغییر اقلیم زیست محیطی رو به رو شده است. 
بیش از 312 هزار هکتار منطقه حفاظت شده و پارک ملی در کهگیلویه و بویراحمد وجود دارد. 
بر اساس آمارها هفت هزار و 576 گونه گیاهی در کشور وجود دارد که بیش از 2 هزار گونه از این تعداد در کهگیلویه و بویراحمد قرار دارد. 
هفت منطقه حفاظت شده و پنج منطقه شکار ممنوع در سطح کهگیلویه و بویراحمد وجود دارد. 

 بهره برداری از کارخانه تولید روغن گچساران 
کارخانه روغن نباتی با اعتبار بیش از 443 میلیارد و 147 میلیون ریال در 10 هکتار زمین چهارم شهریور با حضور وزیر صنعت، معدن و تجارت در گچساران به بهره‌برداری رسید. 
محمدرحیم رحمی فرماندار شهرستان گچساران در ایین بهره برداری از این طرح اظهار داشت: این پروژه در قالب طرح کشت و صنعت با اشتغالزایی 37 نفر به بهره برداری رسید. 
وی بیان کرد: این طرح ظرفیت تولید 44 هزار تن روغن خام و 71 هزار تن انواع کنجاله را دارد و تصفیه روغن را نیز انجام می‌دهد. 
کارخانه روغن نباتی با حضور وزیر صنعت و معدن، جمعی از مسئولان کشوری، استاندار کهگیلویه و بویراحمد، نمایندگان شهرستان‌های بویراحمد، کهگیلویه، گچساران در مجلس شورای اسلامی و اقشار مختلف مردم به بهره برداری رسید. 
وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: 90 درصد کنجاله روغن کشور از خارج وارد می شود و تنها 10 درصد تولید داخل است. 
وزیر صنعت، معدن و تجارت افزود: در سال جاری 500 هزار میلیارد ریال اعتبار برای توسعه و نوسازی صنایع و رونق تولید در کشور اختصاص یافته است. 

 وزیر ارتباطات: سهم اشتغال کشور از حوزه فناوری اطلاعات به 1.5 درصد می‌رسد 
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات که در 9 شهریور امسال برای افتتاح چند طرح اقتصادی و شرکت در نشست شورای اداری کهگیلویه و بویراحمد به یاسوج مرکز این استان سفر کرد ، گفت: سهم اشتغال کشور از حوزه فناوری اطلاعات تا چهار سال آینده از 2 دهم درصد کنونی به 1.5 درصد می‌رسد درحالی‌که این میزان در کشورهای توسعه‌یافته و درحال‌توسعه 1.87 درصد است. 
آذری جهرمی افزود: حجم بازار مخابراتی و همچنین فناوری اطلاعات در کشور تا پایان دولت دوازدهم و بر اساس برنامه ششم توسعه به ترتیب به حدود 2 و نیم و پنج برابر افزایش خواهد یافت .

 استاندار جدید کهگیلویه و بویراحمد تعیین شد 
درجلسه روز /چهارشنبه/ 22 شهریور سال 96 هیات دولت به ریاست دکتر حسن روحانی ، علی محمد احمدی به عنوان استاندار جدید کهگیلویه و بویراحمد در دولت دوازدهم تعیین شد. 

 «علی محمد احمدی» استاندار جدید کهگیلویه وبویراحمد روز شنبه 25 شهریور 96 طی آیینی با حضور عبدالرضا رحمانی فضلی وزیر کشور معرفی و از خدمات سید موسی خادمی استاندار سابق این استان تجلیل شد. 
سید موسی خادمی استاندار سابق این استان نیز به عنوان استاندار لرستان تعیین شد. 
وزیر کشور گفت که مهمترین ماموریت استانداران در دولت دوازدهم اجرای سیاست ها و برنامه های دولت دوازدهم است. 
استاندار سابق کهگیلویه وبویراحمد در این آیین گفت: در آغاز فعالیت تیم مدیریتی اجرایی استان از همان سال 92 چند فرآیند و مسیر برای توسعه استان در نظر گرفته شد. 
احمدی نمایندگی دوره نهم مردم شهرستان های دهلران ،ابدانان و دره شهر از توابع استان ایلام در مجلس شورای اسلامی را بر عهده داشت. 
عضویت در کمیسون تلفیق مجلس شورای اسلامی در کارنامه کاری دکتر احمدی هم دیده می شود. 
مشاورعالی وزیر نفت ،مدیرکل دفتر منابع مالی و بودجه وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی،دبیر دبیرخانه ارزیابی مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی،معاون مؤسسه عالی پژوهش تأمین اجتماعی کشور از جمله مسئولیت های سابق دکتر احمدی بوده است. 
ریاست پژوهشکده اقتصاد دانشگاه تربیت مدرس،عضو هیئت علمی دانشگاه تربیت مدرس،عضو شورای مشاوران دیوان محاسبات کشور،عضو گروه پژوهشی عدالت و رفاه اقتصادی مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام،عضو کمیته آموزش (آموزش و توسعه پایدار) کمیسیون ملی یونسکو و نماینده پارلمان جمهوری اسلامی ایران در سازمان تجارت جهانی (ژنو، سوییس ـ 2013) 
از دیگر مسئولیت های پیشین استاندار جدید کهگیلویه و بویراحمد بوده است. 

 آتش سوزی در رگ سفید گچساران 
فرماندار گچساران گفت: در آتش سوزی چاه نفتی رگ سفید گچساران ،محمد سلیمی دکل بان و فرزاد ارزانی حفار دکل نفتی رگ سفید این شهرستان که هر 2 اهل خوزستان بودند جان خود را از دست دادند. 
این 2 جان باخته از کارکنان شرکت ملی حفاری ایران بودند. 

 نخستین کنگره آیت الله سید کرمت الله ملک حسینی 
نخستین کنگره ملی نکوداشت آیت الله سید کرامت الله ملک حسینی نماینده سابق و فقید ولی فقیه در کهگیلویه و بویراحمد روز پنجشنبه چهارم آبان ماه سال جاری با حضور جمعی از شخصیت‌های برجسته علمی، سیاسی، مذهبی، حوزوی، فرهنگی، دانشگاهی و اقشار مختلف مردم در یاسوج برگزار شد. 
آیت الله سید کرامت الله ملک حسینی نماینده فقید و سابق ولی فقیه در کهگیلویه و بویراحمد و نماینده مردم این استان در مجلس خبرگان رهبری سال 1303 در خانواده‌ای متدین و اهل علم در روستای گوشه از توابع شهرستان بویراحمد متولد شد. 
این عالم ربانی 12 آبان سال 1391 در سن 88 سالگی دار فانی را وداع گفت. 

 حضور سفیر عمان در ایران و هیات همره به استان 
سفیر عمان در ایران که در تاریخ 13 آبان سال جاری به یاسوج سفر کرد در دیدار با استاندار کهگیلویه وبویراحمد گفت: تا پایان سال 1396ویزای مالتیپل (کثیر الورود) برای تاجران ایرانی در عمان با هدف گسترش روابط اقتصادی صادر می شود . 
عود بن احمد خالد البروانی همچنین در نشست با فعالان اقتصادی کهگیلویه و بویراحمد در یاسوج اظهار داشت: برای هر بخش در حوزه سرمایه گذاری اقتصادی کهگیلویه و بویراحمد با کشور عمان یک تفاهم نامه نوشته و امضا خواهد شد. 

** معاون رئیس جمهوری: 3300 شرکت دانش بنیان در کشور وجود دارد 
سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری و رئیس بنیاد ملی نخبگان روز /دوشنبه /24 آبان ماه وارد شهرستان گچساران شد. 
معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری گفت: سه هزار و 300 شرکت دانش بنیان در کشور وجود دارد که بیش از 90 درصد در دولت یازدهم ایجاد شده است. 
شرکت در نشست با نخبگان صنعتی و دانشگاه‌های کهگیلویه و بویراحمد و بازید از نمایشگاه دستاوردهای نخبگان گچساران از جمله برنامه‌های معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری در سفر یک روزه به گچساران بود. 

دی ماه در کهگیلویه وبویراحمد/ حضور مجدد وزیر نفت:
مهار چاه رگ سفید یکی از افتخارات صنعت نفت است 
وزیر نفت مهار آتش سرکش چاه رگ سفید در منطقه نفتی گچساران را یکی از افتخارات صنعت نفت ذکر کرد و تلاش کارکنان این صنعت برای انجام این کار بزرگ تجلیل کرد. 
آتش سوزی دکل نفتی شماره 95 در منطقه نفتی رگ سفید گچساران پس از 58 روز مهار شد. 
چاه شماره 147 رگ سفید 2 در محدوده عملیاتی شرکت بهره برداری نفت و گاز گچساران در استان کهگیلویه و بویر احمد ، هفتم آبان ماه امسال هنگام عملیات حفاری دچار آتش سوزی شد و 2 نفر از کارکنان شرکت ملی حفاری جان خود را از دست دادند. 

 افتتاح و کلنگ زنی 358 طرح در دهه فجر امسال 
معاون عمرانی استانداری کهگیلویه و بویراحمد گفت: همزمان با دهه فجر انقلاب اسلامی 358 طرح عمرانی و اقتصادی با سرمایه گذاری 2 هزار و 270 میلیارد ریال اعتبار افتتاح یا کلنگ زنی شد. 
در دهه فجر امسال 170 طرح اقتصادی و اشتغالزا و 188 پروژه عمرانی در مناطق مختلف استان کهگیلویه و بویراحمد بهره برداری یا عملیات اجرایی آنان آغاز شد. 
وی اظهار کرد: این طرح‌ها در بخش‌های بهداشت، درمان، عمران روستایی، کشاورزی، صنعت و معدن، انرژی و آب برنامه ریزی شده است. 

 وزیر نفت سومین بار به کهگیلویه وبویراحمد سفر کرد 
زنگنه: بخشی نگری در حوزه نفت به یک معضل تبدیل شده است 
وزیر نفت گفت: بخشی نگری و دامن زدن به جذب نیروهای بومی منطقه‌ای در مناطق نفت خیز به یک معضل تبدیل شده و به همین دلیل استخدامی‌های این وزاتخانه تا اطلاع بعدی لغو شده است. 
زنگنه همزمان با دهه پرفروغ فجر انقلاب اسلامی و به نمایندگی از دولت تدبیر و امید به منظور افتتاح چند طرح عمرانی و شرکت در نشست شورای اداری به کهگیلویه وبویراحمد سفر کرد. 

 واژگونی اتوبوس زائران گچسارانی با 10 کشته و 35 مجروح 
مسئول مرکز کنترل هماهنگی عملیات جمعیت هلال احمر خراسان جنوبی گفت: براثر واژگونی یک دستگاه اتوبوس حامل زائران شهرستان گچساران کهگیلویه وبویراحمد در جاده دیهوک - فردوس بامداد دوشنبه 23 بهمن سال جاری، 10 نفر کشته و 35 نفر نیز مصدوم شدند. 
براساس آمار موجود حوادث رانندگی در کهگیلویه و بویراحمد در پنج سال گذشته بیش از یک هزار کشته و 30 هزار زخمی داشته که این امر لزوم توجه برای توسعه زیرساخت‌های جاده‌های ارتباطی را بیشتر کرده است. 

 یکشنبه تلخ 
هواپیمایی که صبح یکشنبه 29 بهمن ماه با 60مسافر و 6خدمه پرواز، فرودگاه مهرآباد تهران را به مقصد فرودگاه یاسوج ترک کرد، حوالی ساعت 9صبح از رادار محو و سقوط کرد. 
در این سانحه دلخراش هر 66 مسافر آسمان، آسمانی شدند. 
با گذشت 27 روز از بروز این سانحه دلخراش همچنان عملیات جست و جو برای پیکر جان باختگان ادامه دارد. 
بارش برف در منطقه حتی تا بالای چهار متر گزارش شده است. 
پزشکی قانونی کهگیلویه وبویراحمد تاکنون اجساد 46 تن از جانباختگان این سانحه هوایی را شناسایی کرده است. 


 غم انگیز ترین جشن تولد 
اوج همدردی و زیباترین لحظه های مهربانی و لطف بی کران مردم ساکنان سی سخت اما در میان اندوه و غم دنا و سقوط هواپیما حکایت های دیگری را روایت می کند. 
در شبی به یادماندنی اما غم زده به یاد «ایلیا دانشی» کوچکترین جانباخته سانحه دلخراش هواپیمای 'ای تی ار 72' و برادرش سید طاها دانشی غم انگیزترین جشن تولد در سی سخت برپا شد . 
مادران دل سوخته اما مهربان سی سختی سنگ تمام گذاشتند، ایلیا و طاها هم با جسم بی جانشان بر فراز ارتفاعات دنا به تماشا نشستند . 
هم سن و سالان ایلیا و طاها با چشمان اشکبار لب های خشکیده خود را برای فوت کردن شمع های تولد این دو نونهال از دست رفته غنچه کردند. 

بدی هوا هواپیمای وزیر را در شیراز نشاند 
پنجم اسفندماه امسال همچنین به دلیل نامساعد بودن هوا و با تصمیم خلبان، پرواز حامل وزیر راه در مسیر یاسوج به سمت شیراز تغییر مسیر داد و در فرودگاه این شهر فرود آمد. 
عباس آخوندی و حجت الاسلام ابوترابی فرد به قصد شرکت در مراسم یادبود جانباختگان سانحه هوایی عازم یاسوج بودند. 

 کهگیلویه وبویراحمد گلچینی از زیبایی های آفرینش 
کهگیلویه وبویراحمد و دنای بلندقامت و سرافرازش با وجود همه وقایع تلخ ورویدادهای ناگوارش در سال 96 این روزها شاید با نامهربانی و سنگدلی گره خورده باشد اما باید بدانیم که اینجا اینجا دیار برف و آفتاب، سرزمین هزار رنگ کهگیلویه و بویراحمدحمد است. 
این سرزمین بکر و رویایی همراه با طبیعت سحرانگیز، چشمه ها و تفرجگاه ها، آبشارهای زیبا، رودخانه های خروشان، مناظر بدیع که این روزها طراوت و لطافت خاصی از باران پربرکت بهاری یافته ، لحظه های به یادماندنی را برای میهمانان نوروزی به ارمغان آورده است. 
طبیعت بکر و زیبای دامنه های سترگ دنا، اماکن تاریخی، چشمه ها و تفرجگاه های فراوان، آبشارهای مفرح و رودخانه های خروشان در کنار پوشش انبوه جنگل های سرسبز بلوط و رایحه خوش بوته های کوهساران از جلوه های بدیع و زیبایی های خداوندی است که در این دیار رویایی ،جلوه گری می کند. 
سرزمین زیبای کهگیلویه و بویر احمد با داشتن 280 تفرجگاه طبیعی، 2هزار و 600 اثر تاریخی، 750 اثر ثبت شده در فهرست آثار ملی و مواهب و ظرفیت های بکر به عنوان یکی از مناطق هدف گردشگری در ایران زمین تبدیل شده و سالانه به ویژه در ایام بهار میزبان خیل عظیمی از مسافران و گردشگران است. 
گزارشگر: حمید جهان
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار