مدیرکل ثبت احوال استان همدان از افزایش ۶.۳ درصدی ولادت طی سه ماهه نخست امسال خبر داد.
کد خبر: ۵۵۶۳۸
تاریخ انتشار: ۱۰ تير ۱۳۹۴ - ۱۱:۴۱ 01 July 2015
مدیرکل ثبت احوال استان همدان با بیان اینکه در سه ماهه نخست امسال هشت هزار و ۷۶۱ مورد واقعه ولادت به ثبت رسیده است گفت: این میزان درمقایسه با مدت مشابه سال قبل ۶.۳درصد افزایش یافته است.

به گزارش مهر، عبدالله مقصودی‌فر با بیان اینکه در سه ماهه نخست سالجاری درهرشبانه روز به طورمتوسط ۹۴ واقعه ولادت به ثبت رسیده است افزود: به ازای هر ۱۰۶ پسر ۱۰۰ دختر در استان همدان متولد شده است.

وی با تاکید براینکه از مجموع ولادت‌های ثبت شده در استان ۶۴ درصد شهری و ۳۶ درصد روستایی بوده است اظهار داشت: ۹۹.۶ درصد از ولادت‌ها در مهلت قانونی به ثبت رسیده است.

مدیرکل ثبت احوال استان همدان همچنین از ثبت دو هزار و ۴۷۷ واقعه فوت در سه ماهه نخست سال ۹۴ خبر داد و گفت: این میزان واقعه فوت در مقایسه با مدت مشابه سال قبل ۲.۲ درصد کاهش است.

مقصودی فر با بیان اینکه به طور متوسط در هر شبانه روز ۲۷ واقعه فوت در استان به ثبت رسیده است عنوان کرد: از مجموع فوت‌شدگان در این مدت ۵۷ درصد مربوط به مردان و ۴۲ درصد هم مربوط به زنان بوده است.

بیشترین مرگ و میر ناشی از بیماری‌های قلبی و عروقی بوده است

وی ۶۱.۷ درصد از فوتی های ثبت شده را در جوامع شهری و مابقی را در جوامع روستایی اعلام کرد و گفت: بیشترین علت مرگ و میر با ۶۴۲ مورد ناشی از بیماری‌های قلبی و عروقی بوده که معادل ۲۶ درصد مرگ و میرها را در استان به خود اختصاص داده است.

مقصودی فر، همچنین بیشتر فوت‌های ثبت شده را با هزارو ۱۲۴ مورد مربوط به افراد ۷۵ سال به بالا عنوان کرد و اظهارداشت: ۹۹ درصد از فوت‌های ثبت شده در سه ماهه سالجاری در مهلت قانونی به ثبت رسیده اند.

وی در ادامه به سیاست های کلی جمعیت اشاره کرد و یادآورشد: سیاست‌های افزایش جمعیت به این معنی نیست که خانواده‌ای با جمعیت سه و چهار فرزندی اقدام به فرزندآوری کنند، بلکه منظور از این سیاست افزایش جمعیت با کیفیت است که این موضوع با تسهیل در امر ازدواج جوانان، حل مشکل ناباروری زوجین، ایجاد شرایط اشتغال برای جوانان و غیره محقق می شود.

مدیرکل ثبت احوال استان همدان، تکریم سالمندان، تحکیم بنیان وپایداری خانواده، ارتقا امید به زندگی، رفع موانع ازدواج، ارتقا، پویایی و بالندگی و جوانی جمعیت با افزایش نرخ باروری به بیش از سطح جایگزینی، درمان ناباروری ها، ترویج و نهادینه سازی سبک زندگی اسلامی - ایرانی و مقابله با ابعاد نا مطلوب سبک غربی، توانمند سازی جمعیت در سن کار با فرهنگ سازی و اصلاح و غیره از جمله سیاست های کلی جمعیت بیان کرد.

نرخ جایگزینی در همدان ۱.۷ دهم درصد است

مقصودی فر، با بیان اینکه بعد خانوار در استان همدان به طورمتوسط ۳.۵ درصد است افزود: این رقم بسیار ناچیز بوده و هرم جمعیتی استان را درآینده برهم می زند.

وی با بیان اینکه سال گذشته نرخ جایگزینی استان یک و هفت دهم درصد بود اظهارداشت: هر باروری منجرافزایش نرخ باروری نمی شود و ممکن است که جنین فوت شود لذا میزان جایگزینی جمعیت در استان همدان باید به دو و یک دهم درصد افزایش یابد.

این مسئول در ادامه به مقایسه نرخ وقایع چهارگانه حیاتی کشور در سال ۹۳ با استان همدان اشاره کرد و با بیان اینکه نرخ ولادت در کشور ۱۹.۷ در هزار است گفت: این میزان در استان همدان ۱۸.۵ در هزار است در این راستا استان همدان رتبه ۲۱ را درکشور به خود اختصاص داده است.

مدیرکل ثبت احوال استان همدان نرخ وفات را در کشور ۵.۷ در هزار بیان کرد و گفت: این میزان در استان همدان ۵.۴ درهزار است.

مقصودی فر، بیشترین نرخ ولادت ثبت شده در سال ۹۳ را با ۱۹.۱ درهزار مربوط به شهرستان ملایر و کمترین را با ۱۶.۷ در هزار مربوط به شهرستان تویسرکان عنوان کرد.

وی به بالا رفتن سن ازدواج و تحولات جمعیتی اشاره کرد و افزود: این امر موجب کاهش متوسط تعداد فرزندان به دلیل محدویت سن مطلوب برای فرزندآوری می شود.

مقصودی فر در پایان تاکید کرد: اگر اکنون به فکرجایگزینی جمعیت نباشیم در ۲۰ سال آینده نرخ مرگ و میر با نرخ ولادت درکشور یکسان خواهد و عملا جایگزینی جمعیتی در کشور اتفاق نخواهد بود لذا یکی از بهترین راهکارها در این زمینه تسهیل ازدواج و اشتغال جوانان است.


اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار