براساس نقشه های هواشناسی، امکان باروری ابرها تا ده روز آِینده در استان اصفهان وجود ندارد و ابرهایی که شرایط باروری داشته باشد تاکنون بر فراز آسمان اصفهان مشاهده نشده است.
کد خبر: ۵۴۹
تاریخ انتشار: ۰۱ بهمن ۱۳۹۳ - ۲۳:۱۹ 21 January 2015
به گزارش تابناک، محمد مهدی جوادیان  روز چهارشنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا در اصفهان، با اشاره به آغاز طرح باروری ابرها از بیستم دی ماه امسال، تصریح کرد: مناسب بودن ارتفاع، گستردگی، تراکم، رطوبت، درجه حرارت، میزان آب موجود و سمت و سرعت حرکت را از جمله شرایط لازم برای باروری ابرها است.

رییس مرکز ملی تحقیقات و مطالعات باروری ابرها در ادامه با بیان اینکه اصفهان از استانهای هدف برای باروری ابرهاست، افزود: یک بار ابرها در استان چهارمحال و بختیاری بارور شد که اصفهان از آن بی بهره نبوده است.

جوادیان با اشاره به اینکه مدل های اقلیمی، ورود سیستم های قابل باروری در استان اصفهان را زیر نرمال پیش بینی کرده است، تصریح کرد: پیش بینی مدلهای اقلیمی گاهی خطا دارد و ما امیدواریم در آینده ورود سیستم های بارشی قابل بارور به اصفهان افزایش یابد.

وی تعداد پروازهای انجام شده برای باروری ابرها در کشور از 20 دی تاکنون را هفت پرواز اعلام کرد و افزود: در این مدت در استانهای یزد، کرمان، فارس، چهارمحال و بختیاری و آذربایجان شرقی و غربی باروری ابرها انجام شده است.

رییس مرکز ملی تحقیقات و مطالعات باروری ابرها با بیان اینکه طرح باروری ابرها تا اردیبهشت سال آینده ادامه خواهد یافت، افزود: آمادگی برای باروری ابرها در مناطق پیش بینی شده وجود دارد.

وی هزینه هر نوبت پرواز برای باروری ابرها را یک میلیارد و یکصد میلیون ریال برآورد کرد.

جوادیان تعداد هواپیماهای ویژه باروری ابرها در کشور را دو فروند اعلام کرد و گفت: باروری ابرها بین 10 تا 15 درصد در افزایش بارندگی اثر دارد و این رقم در 10 سال گذشته محقق شده است.

وی زمان تاثیر مواد باروری را 20 دقیقه تا یک ساعت ونیم پس از لحظه تزریق مواد و دامنه آن را در صورتی که شلیک ها به صورت تصادفی انجام شود تا حداکثر 200 کیلومتر از محل تزریق مواد باروری اعلام کرد.

وی با بیان اینکه عملیات باروری ابرها در 42 کشور اجرا می شود، سابقه این عملیات در برخی کشورها را 40 سال و بصورت مستمر عنوان کرد و گفت: نخستین پرواز باروری ابرها حدود 70 سال قبل انجام شد.

پیش از این استاندار اصفهان از اجرای علملیات باروری ابرها از اوایل بهمن در این استان خبر داد و افزود: بارور کردن ابرها یکی از طرح های اساسی و مفید است که باید در کشور تقویت شود.

« رسول زرگرپور » پنجشنبه گذشته پس از جلسه ستاد مدیریت بحران استان اصفهان در جمع خبرنگاران افزود: هر چند نباید انتظار معجزه از بارور کردن ابرها داشت، اما در دنیا ثابت شده است که این کار بین 10 تا 15 درصد بارش ها را افزایش می دهد و در برخی شرایط خاص بسیار تعیین کننده است.

استاندار اصفهان اظهار کرد: با پیگیری های صورت گرفته، استان اصفهان نیز یکی از استان هایی است که طرح بارور کردن ابرها در آن اجرا می شود.

وی افزود: معمولا از آذر تا اردیبهشت ماه سال بعد که ابرناکی این مناطق زیاد است، این طرح اجرا می شود.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار