یک لحظه این تصور را بکنید که در همان روز ساعت 2 بعد از نیمه شب یک سری زلزله پی در پی رخ دهد که در حداقل سه نقطه شهر ، همراه با انفجار گاز و آتش سوزی گزارش شود! وضعیت نیروهای امدادرسان چگونه خواهد بود ؟
کد خبر: ۵۱۷۲۱۴
تاریخ انتشار: ۰۹ آبان ۱۳۹۶ - ۰۹:۲۵ 31 October 2017
همزمان با هفته پدافند غیر عامل ، دستگاه های مختلف در راستای سنجیدن توانایی های خود در صورت وقوع بحران های احتمالی ، اقدام به برگزاری مانورهایی می نمایند .
روز گذشته همزمان چند مانور در همین خصوص در شهر یاسوج برگزار شد که حضور دستگاه های امداد رسان در همه ی این مانورها ضروری و به فوریت بود!
به گزارش تابناک کهگیلویه و بویراحمد ، در یکی از مانورها هادی زارع پور ، مدیر کل آموزش و پرورش با اشاره به تهدیدات پیرامونی کشور ما دو کشور سوئد و کره شمالی را مثال زد که هر دو کشور در راستای پدافند غیر عامل اقداماتی انجام داده اند که در صورت وقوع بحران تلفات و خسارات کمتری می بینند ضمن اینکه به نوعی مراکز حساس مدیریتی و ارتباطی می توانند به مدیریت بحران بپردازند.
 
هادی زارع پور می گفت کره شمالی ، مترو پایتخت خود را حدود 100 متر به زیر زمین برده است و جاده های مرزی خود را با حفر تونل احداث کرده است و مهمتر از همه چون مهمترین تهدید خود را از سمت کره جنوبی می بیند ، سدی ساخته است که در صورت نیاز با منفجر کردن آن کره جنوبی را زیر آب می برد! و یا سوئد دانشگاهها و بیمارستان های خود را در زیر کوه ساخته است! و کشور چین یک شهر با گنجایش 2 میلیون نفر در زیر زمین ساخته است! که همه این اقدامات چنین کشورهایی برای توجه ویژه داشتن به احتمال بروز بحران است.
 
بحران در یاسوج !
روز گذشته در یاسوج چند مانور به فواصل زمانی برگزار شد که البته نیروهای امدادی به سرعت خود را به محل رسانده و اقدام به امداد رسانی ، اطفاء حریق و کنترل اوضاع در محل ها نمودند. اما یک لحظه این تصور را بکنید که در همان روز ساعت 2 بعد از نیمه شب یک سری زلزله پی در پی رخ دهد که در حداقل سه نقطه شهر ، همراه با انفجار گاز و آتش سوزی گزارش شود! وضعیت نیروهای امدادرسان چگونه خواهد بود ؟این موضوع را از برخی نیروهای امدادی حاضر در محل سئوال کردیم که هر کدام وضعیت خود را در صورت چنین بحرانی بیان کردند.
سئوال: در صورت وقو زلزله های پی در پی و وقوع انفجار و آتش سوزی در سطح شهر ، به چه میزان توانایی مدیریت بحران و امدادرسانی را دارید؟
 
آتش نشانی
مسئول آتش نشانی یاسوج در پاسخ به این سئوال گفت : واقعیت امر این است که در صورت وقوع چنین بحرانی ، آنچه مربوط به آتشنشانی است را نمی توانیم به صورت کامل انجام دهیم چرا که نه امکانات و تجهیزات و نه پرسنل کافی برای مدیریت چنین بحرانی را داریم ضمن اینکه بافت برخی مناطق شهر امداد رسانی را به طور کل ناممکن می کند.
رستمی افزود : اگر چنین بحرانی رخ دهد خصوصا در زمانی که مردم در خانه های خود هستند ، امکان حضور ماشین های آتش نشانی در برخی فرعی های شهرک امام حسین اصلا وجود ندارد چون که ماشین آتش نشانی در صورت پارک خودروهای شخصی در این فرعی ها اصلا نمی تواند ترددی داشته باشد.( این فرعی ها تمام شبانه روز به همین صورت توسط خودروها مسدود است و عملا ماشین آتش نشانی عبور نمی کند)
 
به این تیتر توجه کنید!: زلزله های پی در پی ، انفجار گاز ، آتش سوزی های گسترده و تلفات سنگین در یاسوج! + تصاویر 
 
وی در ادامه گفت : در شهر یاسوج ساختمان هایی با 12 طبقه ساخته شده که در هر طبقه حدود 4 واحد مسکونی وجود دارد که در صورت آتش سوزی با توجه به نداشتن امکاناتی برای امدادرسانی چنین موقعیتی ، می توانیم از همین الان اعلام کنیم ، خسارات و تلفات ، فاجعه بار خواهد بود!
رستمی به این موضوع هم اشاره کرد که بحرانی که شما اعلام می کنید مطمئنا در چند نقطه شهر حضور فوری می خواهد این در حالی است که نیروها و تجهیزات ما حداکثر می توانند در یک یا دو نقطه ، به امداد رسانی بپردازند!
فوریت های پزشکی
در زمان وقوع چنین بحرانی فوریت های پزشکی یا همان اورژانس از جمله دستگاه های امدادرسانی است  که ثانیه ها هم در زمان حضور آن ها می تواند تاثیر بسزایی در آمار تلفات داشته باشد.
 
به این تیتر توجه کنید!: زلزله های پی در پی ، انفجار گاز ، آتش سوزی های گسترده و تلفات سنگین در یاسوج! + تصاویر
 
یزدانشناس ، یکی از پزشکان حاضر در محل مانور انفجار و آتش سوزی شرکت گاز بود که در پاسخ به این سئوال ، معتقد است که آمادگی لازم برای مواجهه شدن با چنین بحرانی را دارند اما درجه بحران را هم دخیل می دانست و می گفت : ما توانایی خضور همزمان در چند نقطه را داریم که در صورت شدت بحران از استان های همجوار تقاضای کمک خواهیم نمود.
فوریت های شرکت گاز
مدیر عامل شرکت گاز استان هم در پاسخ به این سئوال گفت: برای ما بحران درجه بندی شده است به صورتی که تا سطحی از بحران به ما مربوط می شود و از آن سطح فراتر ما در قالب مدیریت ستاد بحران استانداری عمل خواهیم کرد .
 
 به این تیتر توجه کنید!: زلزله های پی در پی ، انفجار گاز ، آتش سوزی های گسترده و تلفات سنگین در یاسوج! + تصاویر
 
برقراری امنیت
در این مانورها خبری از نیروی انتظامی نبود ! این در حالی است که در موارد اینچنینی ، حضور نیروهای انتظامی برای کنترل اوضاع و برقراری امنیت بسیار ضروری است. شاید اینگونه به نظر برسد که این نیروها وظایف خود را در شرایط بحرانی می دانند اما باید گفت ، در زمان بحران هیچ دستگاهی نمی تواند وظایف خود را بدون در نظر گرفتن دیگر دستگاهها و بدون هماهنگی جمعی انجام دهد.
در صورت وقوع بحران زلزله و آتش سوزی گسترده مطمئنا تلفات سنگین خواهد بود
واقعیت امر این است ، باید امیدوار بود ، حادثه ای به این شدت که در بالا گفته شد هرگز اتفاق نیافتد چرا که مهمترین موضوع در چنین حادثه ای حضور آتشنشانان است و عملا در یاسوج کاری از دست چند نفر پرسنل بدون تجهیزات بر نمی آید چرا که مسئول آتشنشانی یاسوج می گفت برای این دو تا مانور معمولی ، مجبور شده ایم گروهی که امروز شیفت کاری نداشته اند را بخواهیم و از مسئولین هم بخواهیم مانور را در دو ساعت مختلف برگزار کنند!
نکته جالب دیگر هم عدم حضور پرسنل مدیریت بحران استانداری بود که در این مانورها نه خبری از مدیر کل بحران استانداری بود و نه خبری از مدیر کل پدافند غیر عامل که حداقل با درک شرایط از نزدیک ، توانایی های خود برای مرتفع نمودن مشکلات را بکار گیرند.
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
امدادگر
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۹:۴۳ - ۱۳۹۶/۰۸/۱۰
تمام این سخنان که آنها می توانند در مواقع بروز حادثه ها و بحران ها به کمک مردم بشتابند غیر واقعی و کذب محض است و حتی در این مانورها که از چند روز قبل اطلاع دارند و شروع به آمادگی برای مانور می کنند و چندین بار تمرین کردند نیز دچار مشکل می شوند و به درستی نمی توانند انجامش دهند و متاسفانه مدیریت بحران استانداری نیز همگام با این ارگانها ی امدادی واقعیت ها را پنهان می کنند .
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار