مسئول اداره برنامه ریزی امور قرآنی سازمان تبلیغات اسلامی استان همدان تعداد موسسات قرآنی استان همدان را ۴۹ موسسه اعلام کرد.
کد خبر: ۵۱۵۷۳
تاریخ انتشار: ۰۲ تير ۱۳۹۴ - ۱۲:۳۱ 23 June 2015

هرساله و همزمان با فرارسیدن ماه رمضان برگزاری برنامه های قرآنی در استان همدان رونق زیادی می گیرد حال آنکه برای ترویج فرهنگ قرآنی این برنامه ها باید در طول سال نیز ادامه یابد.

به گزارش مهر، همواره با فرا رسیدن ماه مبارک رمضان، ماه نزول قرآن، جلسات و برنامه های قرآنی رونق می گیرد و در جای جای استان همدان برنامه های مختلف قرآنی مانند محافل انس با قرآن، کلاس های آموزشی، مسابقات قرآنی، تفسیر قرآن و جلسات خانگی قرآنی برگزار می شود.

ماه مبارک رمضان ماهی است که همه جا رنگ و بوی قرآنی به خود می گیرد و اکثر افراد جامعه نیز سعی می کنند در این ماه برای یک بار هم شده قرآن کریم را ختم کنند.

درست است که برگزاری این برنامه ها و جلسات قرآنی در ترویج قرآن و ترغیب جوانان و نوجوانان به قرآن خوب است اما متاسفانه اکثر این برنامه ها مقطعی بوده و تنها به ماه مبارک رمضان تعلق دارد.

این در حالیست که اشاعه فرهنگ قرآنی و سبک زندگی قرآنی در استان همدان و در هر جامعه نیاز به این دارد که برنامه های قرآنی در طول سال تدوام یابد و از طرفی برای ترویج فرهنگ قرآنی در جامعه برنامه های جامع و کامل ارائه شود و ماه مبارک رمضان می تواند شروع خوبی برای برگزاری برنامه های جامع و کامل قرآنی باشد.

محفل انس با قرآن کریم در بوشهر

تداوم برنامه های قرآنی نیز در جامعه پر رنگ نیست مسئول اداره برنامه ریزی امور قرآنی سازمان تبلیغات اسلامی استان همدان در گفتگو با خبرنگار با بیان اینکه متاسفانه در برخی موارد به برنامه ها نگاه مقطعی می شود، اظهار داشت: تداوم برنامه های قرآنی نیز در جامعه پر رنگ نیست.

غلامرضا فرهادی در ادامه سخنانش با اشاره به اینکه باید در ماه رمضان به قرآن توجه ویژه شود، افزود: ماه رمضان می تواند شروع خوبی برای ترویج فرهنگ قرآنی باشد.

وی با تاکید بر اینکه برنامه های قرآنی نباید صرفا در ماه رمضان برگزار شود، عنوان کرد: برنامه های قرآنی باید در طول سال نیز تداوم یابد.

مسئول اداره برنامه ریزی امور قرآنی سازمان تبلیغات اسلامی استان همدان در ادامه گفت: در روایات به قرائت قرآن همراه با تدبر تاکید شده و از این رو قرائت تنهای قرآن در ترویج فرهنگ قرآنی تاثیر گذار نیست و باید همراه با تدبر و تفسیر آن باشد.

فرهادی در ادامه سخنانش اظهار داشت: باید به قرآن نگاه کاربردی داشته باشیم نه اینکه قرآن را فقط یک کتاب با ارزش و گران بها بدانیم و فقط در برخی مراسم ختم و یا غیره از آن استفاده کنیم.

وی در این خصوص بیان داشت: متاسفانه در حال حاضر ختم قرآن فقط برای برخی مراسم مانند تعویض خانه و یا مجلس ختم و غیره استفاده می شود.

نگاه به قرآن در جامعه باید دقیق تر باشد چرا که قرآن برای هدایت اقشار مختلف جامعه امده است مسئول اداره برنامه ریزی امور قرآنی سازمان تبلیغات اسلامی با بیان اینکه خدواوند قرآن را فرستاده تا مردم را از ظلمت علمی عملی بیرون کند، اظهار داشت: نگاه به قرآن در جامعه باید دقیق تر باشد چرا که قرآن برای هدایت اقشار مختلف جامعه امده است.

محفل انس با قرآن کریم در حرم حضرت معصومه(س)

فرهادی با تاکید بر اینکه نگاه به قرآن باید جهان شمول و ابدی باشد، اظهار کرد: می توان از قرآن استفاده تربیتی کرد و مشکلات را با رهنمود های قرآنی حل کرد.

وی با بیان اینکه باید هجرت زدایی از قرآن در جامعه انجام شود، اظهار داشت: قرآن کتابی است که تمام باید ها و نباید ها در داخل آن بیان شده است.

مسئول اداره برنامه ریزی امور قرآنی سازمان تبلیغات اسلامی با بیان اینکه آنچه موجب هدایت گری انسان می شود در قران بیان شده است، بیان کرد: هجرت زدایی از چهره قرآن در جامعه بر عهده مسئولین بوده و آنها باید با ارائه برنامه های جامعه و اصولی این کار را انجام دهند.

فرهادی ادامه داد: ارائه برنامه های آموزشی، تبلیغی و ترویجی و تغییر دیدگاه مردم نسبت به قرآن بر عهده مسئولین جامعه است تا اینکه قرآن به عنوان خمیر مایه تمام اعتقادات مورد استفاده مردم قرارگیرد.

وی بیان داشت: متاسفانه یک از مشکلات اصلی در مورد برنامه های قرآنی کلیشیه ای بودن برنامه ها است که آن هم فقط برای قشر خاصی است.

اشاعه فرهنگ قرآنی در جامعه و استان همدان نیازمند ارائه برنامه های جامعه در مورد قرآن است مسئول اداره برنامه ریزی امور قرآنی سازمان تبلیغات اسلامی با اشاره به اینکه قرآن برای همه اقشار جامعه است، گفت: اشاعه فرهنگ قرآنی در جامعه و استان همدان نیازمند ارائه برنامه های جامعه در مورد قرآن است.

فرهادی در ادامه سخنان خود بیان داشت: قرآن باید از متون پیش دبستانی تا دانشگاه ورود پیدا کند و در مجموع نگاه به قرآن نگاه جامعی باشد.

محفل انس با قرآن کریم در حرم حضرت معصومه(س)

وی با بیان اینکه قرآن سفره ای انداخته که همه مردم می توانند از برکات این سفره بهره مند شوند، افزود: نگاه به قرآن و برنامه ریزی برای آن باید جامع باشد و قرآن باید در همه حالات زندگی وارد شود.

مسئول اداره برنامه ریزی امور قرآنی سازمان تبلیغات اسلامی در ادامه گفت: متاسفانه برنامه های قرآنی به برگزاری برنامه های مقطعی محفل انس با قرآن یا آموزش قرآن و تفسیر قرآن و یا قرائت آن محدود شده در حالیکه قرآن باید در تمام زوایای زندگی انسان جایگزین شود.

فرهادی افزود: دشمنان برای تمام زوایای زندگی مسلمانان برنامه ریزی دارند و در صورتیکه از این موارد غافل شدیم، قرآن می تواند در معماری در متون درسی کودکان تا دانشجویان ورود پیدا کند.

وی با اشاره به اینکه سبک زندگی انسان ها قرآنی نیست، بیان داشت: نگاه آموزش و پرورش و آموزش عالی باید به سمت ارائه متون قرآنی و اسلامی برود اما متاسفانه محتوای متون درسی رنگ و بوی قرانی ندارد.

مسئول اداره برنامه ریزی امور قرآنی سازمان تبلیغات اسلامی بیان داشت: چرا نباید در متون انگلیسی و یا داستان های فارسی از داستان های قرآنی استفاده شود.

فرهادی بیان داشت: خانواده نقطه کلیدی در ترویج فرهنگ قرآنی در جامعه است و اگر ریشه فرد در خانواده درست شود، کودک با دید قرآنی بزرگ می شود.

برپایی جلسات با قران در رمضان که جزء خوانی قران کریم است در ۹ شهرستان استان برگزار می شود وی در قسمت دیگری از سخنانش به برخی برنامه ها قرآنی در ماه رمضان سال جاری اشاره داشت و گفت: جلسات انس با قران در رمضان که جزء خوانی قران کریم است در ۹ شهرستان استان برگزار می شود.

محفل انس با قرآن کریم در بوشهر

مسئول اداره برنامه ریزی امور قرآنی سازمان تبلیغات اسلامی از برگزاری مسابقات قرآنی نورالهدی و تلاوت خبر داد و بیان داشت: مسابقه کشوری نور الهدی شامل مسابقه تفسیر یک جزء و سه جزء و مسابقه کشوری تلاوت شامل حفظ کل و ۱۵ جزء در ماه رمضان آغاز شده است.

فرهادی ادامه داد: طرح ۱۴۴۹ حفظ سوره یاسین برای دو هزار و ۶۰۰ نفر، آموزش صحیح خوانی قرآنی برای دو هزار و ۵۰۰ نفر، آموزش یک تا دو جزء برای هزار و ۳۰۰ نفر از جمله برنامه های قرآنی در استان است.

وی ابراز داشت: در حال حاضر هزار مربی قرآنی در استان همدان زیر نظر تبلیغات اسلامی فعالیت می کنند که گواهینامه آموزشی کسب کردند.

مسئول اداره برنامه ریزی امور قرآنی تبلیغات اسلامی استان همدان در ادامه سخنانش با اشاره به اینکه ۲۱۸ روستای بالای هزار نفر جمعیت در استان همدان وجود دارد، ابراز داشت: ۱۱۵ خانه قرآنی روستایی در استان همدان فعال است

سه هزار و ۱۶۶ خانه قرآنی روستایی در کشور فعال است

فرهادی با بیان اینکه سه هزار و ۱۶۶ خانه قرآنی روستایی در کشور فعال است، بیان کرد: تعداد خانه های قرآنی شهری در کشور هزار و ۸۸۴ خانه است که سهم همدان از این مقدار ۱۲ خانه شهری است.

وی تعداد موسسات قرآنی استان همدان را ۴۹ موسسه اعلام کرد و گفت: اداره امور قرآنی سازمان تبلیغات اسلامی استان همدان موفق به برگزاری دوره تربیت آموزشیار قرآنی در استان شده است.

مسئول اداره برنامه ریزی امور قرآنی تبلیغات اسلامی استان همدان هدف از برگزاری دوره های تربیت آموزشیاری روستاها را استقلال روستا در مدرس قرآنی عنوان کرد و ادامه داد: دهیاران افراد قرآنی را به اداره امور قرآنی استان معرفی کنند تا دوره های آموزشیاری برای آنها برگزار شود.

محفل انس با قرآن کریم در بوشهر

نشاط اجتماعی و خود سازی و خود شناسی همه از برکات قرآن در زندگی است مدیر کل دفتر روستایی و شوراهای استانداری همدان نیز در این خصوص با تاکید بر ضرورت تعمیم و گسترش فرهنگ قرآنی در جامعه بیان داشت: نشاط اجتماعی و خود سازی و خود شناسی همه از برکات قرآن در زندگی است.

فریدون عربی در ادامه سخنانش با بیان اینکه می توان از فضاهای خانه عالم در روستا و مدارس برای فعالیت های قرآنی استفاده کرد، افزود: مکان های بلااستفاده می تواند مرکزی برای فعالیت های قرآنی در روستا باشد.

مدیرکل دفتر روستایی و شورا استانداری همدان در ادامه عنوان کرد: زمانیکه فرهنگ قرآنی در جامعه نهادینه شود بسیاری از جرم ها خودبه خود کاهش می یابد.

عربی با تاکید بر اینکه نهادینه کردن فرهنگ وقف قرآنی از دیگر راهکارهای فعال ساختن برنامه های قرآنی است، بیان داشت: فرهنگ وقف قرآنی باید مانند سایر وقف ها در جامعه نهادینه شود.

با این تفاسیر باید توجه داشت که ترویج و اشاعه فرهنگ قرانی در جامعه نیاز به برنامه ریزی جامع در خصوص برنامه های قرآنی دارد.


اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار