طی 6 ماهه نخست سال جاری
معاون امور پیشگیری اداره کل بهزیستی استان قزوین گفت: طی 6 ماهه نخست سال جاری 18 نوزاد دارای اختلالات شنوایی در استان شناسایی شدند که برای آن‌ها کاشت حلزون صورت گرفت.
کد خبر: ۵۱۴۴۱۲
تاریخ انتشار: ۰۳ آبان ۱۳۹۶ - ۱۱:۱۸ 25 October 2017
به گزارش تابناک قزوین زهرا غلامرضایی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در قزوین از سنجش 7 هزار و 700 نوزاد در طرح غربالگری شنوایی خبر داد و اظهار داشت: سنجش این تعداد از نوزادان طی 6 ماهه نخست سال جاری صورت گرفته است.

وی با بیان اینکه طرح غربالگری شنوایی از بدو تولد و در نوزادان صورت می‌گیرد، افزود: اختلال شنوایی در نوزادان به صورت مادرزادی و یا ژنتیکی بوده که باید قبل از دو سالگی آن را تشخیص داده و نسبت به درمان آن اقدام کرد.

معاون امور پیشگیری اداره‌کل بهزیستی استان قزوین اضافه کرد: نوزادانی که هنگام تولد در بیمارستان سنجش می‌شوند، در صورت مشکوک شناخته شدن آن‌ها به اختلالات شنوایی به مراکز تخصصی شنوایی‌سنجی در استان معرفی می‌شوند تا پیگیری‌های لازم در این زمینه صورت گیرد.

غلامرضایی یادآور شد: یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های اداره‌کل بهزیستی استان قزوین کاهش معلولیت‌ها در جامعه است که طرح غربالگری نوزادان می‌تواند در این زمینه مؤثر باشد.

این مسؤول مطرح کرد: مشکلات شنوایی در دوران تولد و نوزادی پیگیری می‌شود و همچنین مشکلات گفتاری و رشدی در سنین بالاتر قابل پیشگیری است که باید از سوی خانواده‌ها پیگیری شود.

معاون امور پیشگیری اداره‌کل بهزیستی استان قزوین خاطرنشان کرد: غربالگری شنوایی نوزادان با نظارت این اداره‌کل در بیمارستان‌های تأمین اجتماعی، کوثر قزوین و همچنین بیمارستان تأمین اجتماعی و شفای شهرستان تاکستان و بیمارستان امیرالمؤمنین(ع) بویین‌زهرا صورت می‌گیرد  که مادران می‌توانند به یکی از این بیمارستان‌ها مراجعه کنند.

غلامرضایی ادامه داد: در سال گذشته با غربالگری شنوایی صورت گرفته، 26 نوزاد مبتلا به اختلالات شنوایی شناسایی شدند که اقدامات درمانی برای آن‌ها صورت گرفت.

وی با بیان اینکه طی سال گذشته 17 هزار و 459 نوزاد در طرح غربالگری شنوایی سنجش شدند، گفت: طی 6 ماهه نخست سال جاری 18 نوزاد دارای اختلالات شنوایی شناسایی شدند که برای آن‌ها کاشت حلزون صورت گرفت و تا کنون 9 جراحی کاشت حلزون با حمایت اداره‌کل بهزیستی استان قزوین برای این تعداد از نوزادان انجام شده است.

معاون امور پیشگیری اداره‌کل بهزیستی استان قزوین عنوان کرد: این معاونت اقداماتی از قبیل ارائه خدمات غربالگری تشخیص و مداخله در اختلالات طیف اوتیسم، غربالگری تنبلی چشم و سایر اختلالات بینایی در غربالگری اختلالات تکاملی کودکان، توانبخشی مبتنی بر خانواده و غیره را در دستور کار خود دارد.

غلامرضایی در ادامه از اجرای طرح آگاه‌سازی پیشگیری از معلولیت‌ها در مدارس استان قزوین خبر داد و یادآور شد: این طرح با هدف افزایش سطح آگاهی دانش‌آموزان در راستای کاهش شیوع و بروز معلولیت‌ها با همکاری و تعامل اداره‌کل آموزش و پرورش استان اجرا می‌شود.

این مسؤول تشریح کرد: از دیگر اقدامات معاونت پیشگیری اداره‌کل بهزیستی استان قزوین طرح غربالگری مشاوره ژنتیک پیش از ازدواج بوده که این طرح در شهرستان‌های استان به اجرا در می‌آید.

معاون امور پیشگیری اداره‌کل بهزیستی استان قزوین با بیان اینکه بهترین سن برای درمان تنبلی چشم زیر پنج سال است، اضافه کرد: طرح پیشگیری از تنبلی چشم(آمبلیوپی) در کودکان سه تا 6 سال اجرا می‌شود که مادران می‌توانند برای سنجش بینایی فرزند خود، به نزدیکترین پایگاه‌های سنجش بینایی، مهدکودک‌ها، آمادگی‌ها و خانه‌های بهداشت مراجعه کنند.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار