کد خبر: ۵۱۲۳۳
تاریخ انتشار: ۰۱ تير ۱۳۹۴ - ۱۴:۵۵ 22 June 2015

استان اردبیل دارای ظرفیت و توانمندی ویژه برای جذب گردشگر در همه شهرستان های خود است که نیاز به معرفی و اطلاع رسانی صحیح دارند. برگزاری جشنواره به مناسبت های مختلف و با توجه به ظرفیت هر شهرستان یک کار ارزنده برای به نمایش گذاشتن توانایی های گردشگری هر منطقه است.

برگزاری مستمر و سالانه جشنواره در زمان معین در هر شهرستان استان، منطقه را به عنوان مقصد گردشگری علاقمندان به جاذبه های گردشگری معرفی می‌کند که همین خود موجب افزایش مسافر و رونق اقتصادی استان می‌شود.

به نمایش گذاشتن برنامه‌های آیینی، صنایع دستی، هنرهای سنتی، طبخ غذاهای محلی و معرفی جاذبه های تاریخی و طبیعی می‌تواند عامل مهمی برای حضور بسیاری از گردشگران در هر شهرستان باشد.

اما نکته قابل توجه در برگزاری جشنواره های مختلف در استان اردبیل ضعف در حوزه های مختلف است.

تجربه مشاهده جشنواره های مختلف در استان، که جشنواره های کوچ عشایر و بابونه از نمونه برگزار شده اخیر آن هستند، نشان می دهد، این جشنواره ها از ضعف هایی در مدیریت و برنامه ریزی، امکانات زیرساختی و اطلاع رسانی رنج می برند.

مدیریت و برنامه ریزی برای برگزاری شایسته یک جشنواره نیازمند هماهنگی تمام نهادهای مرتبط و مشاوره با کارشناسان حوزه مورد نظر است که به نظر می رسد در استان اردبیل جشنواره ها در حوزه مدیریت زمانی، مکانی، برنامه ریزی برای جشنواره ضعف دارند. در حالی که اگر اندکی بیشتر با کارشناسان مشاوره شود، حاصل زحمات برای برگزاری یک جشنواره پرثمرتر خواهد بود. نمونه این ضعف را در جشنواره کوچ عشایر شاهد بودیم. در حالی که جشنواره برای نشان دادن جاذبه های زندگی عشایری برگزار شده بود، نمایی از زندگی خشک و بی آب علف در صحرایی بدون امکانات به نمایش گذاشته شد که در اصل هیچ همخوانی با هداف از برگزاری جشنواره نداشت و جاذبه ای از زندگی عشایر به شرکت کنندگان معرفی نشد.

مشکل نبود امکانات زیر ساختی کافی یکی دیگر از ضعف های جشنواره های استان اردبیل است. در اغلب جشنواره های استان مشکل جاده ارتباطی مناسب و پیش بینی محلی برای پارک خیل عظیم خودروها که در روز جشنواره در محل حضور می یابند، تهیه و تدارک امکانات رفاهی در کنار جشنواره آزاردهنده است. به عنوان مثال در جشنواره گلهای بابونه فندقلوی نمین، جاده در دست احداث و نامناسب ترافیک وحشتناکی ایجاد کرد که منجر به بسته شدن جاده و حتی مانع حضور برخی مسئولان و نمایندگان در مراسم شد.

دیگر ضعف جشنواره های استان اردبیل، ضعف در پوشش رسانه ای و اطلاع رسانی است. طبیعی است که همه زحمات برگزاری جشنواره وقتی به بار می نشیند که اطلاع رسانی مناسب قبل و بعد از جشنواره انجام گیرد. در حالی که برخی از جشنواره ها ادعا می شود حتی در سطح ملی برگزار می شود اما پوشش رسانه ای سراسری ندارند و فقط حضور یک یا دو استان، و خبری کوتاه در اخبار عنوان ملی بودن به جشنواره می بخشد. این در حالی است که بسیاری از جشنواره های محلی، استان های دیگر به طور مبسوط از شبکه های سراسری پخش می شود و ضرورت دارد برگزارکنندگان به فکر پوشش این جشنواره ها باشند. حضور خبرنگاران در جشنواره ها نیز می تواند به پوشش مناسب خبری بعد از برگزاری جشنواره بیانجامد که نهادهای برگزار کننده در جشنواره های اخیر، توجهی برای هماهنگی و حضور خبرنگاران در این جشنواره ها نداشتند.

اگر هدف برگزاری مستمر جشنواره در هر شهرستان باشد می توان با برنامه ریزی مشکلات مدیریتی و زیر ساختی مرتبط با هر جشنواره را رفع کرد تا هر سال بهتر از سال گذشته برگزار شود و با اطلاع رسانی مناسب برگزاری جشنواره به هدف خود که معرفی ظرفیت و توانمندی هر شهرستان و جذب گردشگر است، نزدیکتر شود.

پوپک قاسمی - دبیر روزنامه همشهری اردبیل
منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۳
حقی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۵:۲۰ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۱
مطالب جامع و کاملی بود.
تشکر
زینالی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۰:۲۲ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۲
جشنواره زدگی اون هم این طور جشنواره ببین چی میشه
محبوبی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۲:۰۲ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۵
جشنواره ها در استان فقط یک کارنامه برای برگزارکنندگان محسوب می شوند و ظاهرا به فکر خروجی کسی نیست
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار