رئيس مركز ملی تحقيقات و مطالعات باروری ابرها در استان يزد گفت: با وجود خشک‌سالی در استان یزد تاکنون هیچ کمک استانی برای طرح باروری ابر‌ها در یزد صورت نگرفته است.
کد خبر: ۴۸۵۹۳۴
تاریخ انتشار: ۰۷ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۱:۲۰ 29 August 2017

به گزارش «تابناک یزد»؛فرید گلکار  در تشریح اقدامات مرکز ملی تحقیقات و مطالعات باروری ابرها در استان یزد گفت: در سال‌های اخیر که کم‌آبی سهم این روزهای منابع آبی استان از فصل بارندگی شده، بارور کردن ابرها مرهمی بر درد بی‌آبی استان یزد است.

وی با اشاره به اینکه در سال گذشته از 42 سورتی پرواز بارور سازی ابرها تنها سه سورتی سهم استان یزد شده است، افزود: متأسفانه به دلایل فنی، کارشناسانه و پذیرا نبودن زیرساخت‌های فرهنگی و اجتماعی تعداد پروازها در استان یزد کاهش‌یافته است.

رئیس مرکز ملی تحقیقات و مطالعات باروری ابرها در استان یزد خاطرنشان کرد: علیرغم تلاش سایر نقاط کشور برای افزایش میزان بارش در منطقه خود؛ متأسفانه در استان یزد قشر محدودی با پخش کردن شایعات ریشه‌دار سعی می‌کنند با این موضوع مقابله کنند که بر اساس این شایعات ترجیح داده‌شده است انرژی بیشتری در اختیار سایر مناطق مستعد کشور گذاشته شود.

گلکار در مورد میزان اعتبارات تخصیصی به این مرکز، تصریح کرد: متأسفانه در دو سال گذشته این مرکز در تنگنای شدید مالی قرارگرفته است که دو سال است که تنها 10 درصد از اعتبار 9 و نیم میلیارد تومان برای این مرکز تخصیص داده‌شده است؛ به‌گونه‌ای که حتی در هزینه‌های معمول هم با مشکلات اساسی روبه‌رو هستیم.

 وی در ادامه یادآور شد: از مشکلات دیگری که ما را در تنگنا قرار داده این است که تمامی فعالیت‌های پژوهشی و کاربردی مبنی بر اقتصاد مقاومتی در این مرکز تحت تأثیر این تخصیص‌های کم قرارگرفته است، در سال گذشته باوجود همه مشکلات موجود در حیطه‌های پروازهای پروژه باروری ابرها، انعقاد قراردادی را برای ساخت پهباد و انعقاد قراردادی را برای به‌روزآوری و ساخت رادار هواشناسی تلاش‌هایی صورت گرفته است که همگی از پروژه‌های نمونه کشوری هستند.

رئیس مرکز ملی تحقیقات و مطالعات باروری ابرها در استان یزد نیز از پروژه مطالعات امکان‌سنجی باروری ابرها در استان خبر داد و اذعان کرد: این پروژه با پژوهشکده هواشناسی انجام‌شده و به پایان رسیده است که در این راستا با توجه به همه سختی‌ها و تنگناهای موجود مراحل پروژه‌ها انجام‌شده است؛ ولی هنوز بخش‌هایی از کار باقی‌مانده است و در حال پیگیری هستیم.

گلکار تأکید کرد: اگر مسائل مالی در این مرکز مرتفع شود می‌توانیم به‌عنوان سازنده رادار هواشناسی و مواد بارور ساز ابرها در منطقه مطرح باشیم که تمامی با فنّاوری و فناوری داخلی صورت گرفته است.

وی با اشاره به اینکه در سال گذشته قراردادی تحت عنوان قرارداد پروژه باروری ابرها با شرکت خدمات هوایی صافات داشتیم عنوان کرد: با همکاری شرکت خدمات هوایی صافات این پروژه اجراشده است که در این پروژه مبلغ کمی از نقدینگی را داشته‌ایم، ولی با تمام تأخیر و سختی‌ها مبلغ را به آن‌ها پرداخت کردیم؛ اما هنوز هم مبلغی را به آن‌ها بدهکاریم.

گلکار در ادامه افزود: واقعا باعث تأسف است که این پروژه با روشی منحصربه‌فرد، با نسبت سود به هزینه بسیار خوب و قابلیت بیش از بیش تولید آب کشور اجرایی نشود. باوجود تنگناهای شدید مالی سال گذشته امکان دارد در سال جاری نتوانیم هیچ پروژه‌ای را به اجرا بگذاریم که این خود خسارت سنگینی به کشور وارد می‌کند.

وی با اشاره به اینکه در سال 93 و 94 با پروژه ایران مرکزی حدود یک میلیارد و 200 مترمکعب استحصال آب داشته‌ایم، تصریح کرد: بررسی‌ها و ارزیابی‌های سالانه نشان می‌دهد که اجرای عملیات باروری ابرها در مناطق هدف در کشور به‌طور متوسط باعث افزایش ۱۵ درصدی بارش در ماه و حتی در یک دوره می‌شوند.

این مسئول باروری ابرها در استان یزد با تأکید بر اینکه با برنامه‌ریزی صحیح می‌توان از تمام فرصت‌ها کمال استفاده را کرد و رانمان افزایش پیدا می‌کند، تصریح کرد: برای پروژه سال 93 و 94 حدود 142 میلیون مترمکعب آب استحصال ناشی از بارور سازی ابرها را داشته‌ایم که معادل مخزن سد زاینده‌رود است.

وی با اشاره به اینکه بودجه خاص استانی با توجه به بحران خشک‌سالی در نظر گرفته نشده است، ادامه داد: در بحث استانی تاکنون هیچ کمکی در راستای باروری ابر‌ها نشده است؛ درصورتی‌که توجه ویژه مسئولین در این راستا را می‌طلبد تا به اهتمام ویژه‌تری نسبت به این موضوع اندیشه کنند.

این مقام مسئول بهترین زمان برای باروری ابرها را در اواسط پائیز تا اوایل بهار عنوان کرده و ادامه داد: این باروری در مناطق هدف در استان یزد یعنی مناطق کوهستانی صورت می‌گیرد و در مناطق دشتی و کم باران که آب به هدر می‌رود این اقدام کمتر انجام می‌شود.

گلکار با اشاره به اینکه باروری ابرها هزینه کمتری را نسبت به بقیه روش‌ها در پی دارد و کاملاً هم قابل توسعه است، افزود: با توجه به اینکه استان یزد استانی کم آب و بارش‌ها در این استان محدود است، از مردم و مسئولین انتظار می‌رود نسبت به مدیریت و تولید آب جدی‌تر باشند تا بتوانیم از طبیعت موجود بهره‌مندی بیشتری را داشته باشیم.

رئیس مرکز ملی تحقیقات و مطالعات باروری ابرها در استان یزد در پایان خاطرنشان کرد: اکنون مجموعاً دو هواپیمای اجاره‌ای برای انجام پروژه‌های باروری ابرها در سراسر کشور وجود دارد؛ درحالی‌که کشورهای دیگر سرمایه‌گذاری‌های عظیمی در این راستا کرده‌اند و تجهیزات آن‌ها با ما اصلاً قابل قیاس نیست، درصورتی‌که نتوانیم تأمین اعتبار داشته باشیم، ضمانتی هم برای ادامه اجرای پروژه باروری ابرها در کشور وجود نخواهد داشت.

منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار