معاون اداره کل عشایر خوزستان گفت:
کوچ ییلاقی عشایر از نیمه فروردین ماه آغاز شده است و تا اواخر اردیبهشت ماه کوچ کل این خانوارها انجام می‌شود.
کد خبر: ۴۱۸۵۳۳
تاریخ انتشار: ۱۴ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۶:۳۵ 04 May 2017
  تابناک اصفهان- بیژن زیلایی در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، اظهار کرد: عشایر کوچنده در ییلاق به ۵ زیست‌بوم برون استانی که شامل هفت استان کرمانشاه، همدان، اصفهان، کهگیلویه و بویراحمد، چهار محال بختیاری، لرستان و ایلام کوچ می‌کنند. 
وی افزود: به دلیل خشکسالی‌های چند سال اخیر و گرمای زودرس عشایر امسال خیلی زود کوچ می‌کنند و تعداد کل خانوار عشایر ۲۳ هزار است که ۱۶ هزار و ۹۷۰ خانوار برون‌کوچ و ۶۳۰۴ خانوار درون‌کوچ هستند. 
زیلایی تصریح کرد: عشایر در قالب کوچ پاییزه وارد استان ما می‌شوند و در قالب کوچ بهاره از استان خارج می‌شوند و به سایر استان‌ها کوچ می‌کنند و کوچ ییلاقی ۳ تا ۴ ماه طول می‌کشد و بعداً دوباره به استان بازمی‌گردند. 
وی با اشاره به برگزاری جلسات مربوط به امور عشایر عنوان کرد: در این جلسات هماهنگی لازم برای حفظ امنیت کوچ‌نشینان، مرمت راه‌های کوچ و تأمین ارزاق و مایحتاج عشایر انجام شده است.
  زیلایی عنوان کرد: تأمین غذایی عشایر با همکاری شرکت‌های تعاونی و اداره کل امور عشایر صورت می‌گیرد و غذاهای عشایر و علوفه مورد نیاز دام آن‌ها توسط این شرکت‌ها تأمین می‌شود. 
وی افزود: امنیت مسیر کوچ توسط بسیج عشایر که در راه‌ها مستقر هستند شکل می‌گیرد. در مسیر کوچ هم اگر دام‌ها نیاز به واکسن داشته باشد ارگان‌های پزشکی و دامداری در طول این راه‌ها مستقر هستند و آب و آبرسانی به این عشایر نیز توسط امور عشایر انجام می‌شود. 
زیلایی در خصوص مسیر کوچ عشایر عنوان کرد: نیروهایی برای بازدید این مسیرها و رفع مشکلات آن‌ها بسیج شده‌اند و از مسیرهایی که عشایر عبور می‌کنند بازدید خواهند کرد. 
وی بیان کرد: دورترین و طولانی‌ترین نقطه کوچ‌ همدان است و ۴ مسیر برای خروج کوچ‌نشینان از استان وجود دارد که شامل خروجی اندیمشک، خروجی اندیکا، خروجی دهدز و خروجی بهبهان می‌شود. 
معاون اداره کل عشایر خوزستان افزود: حداقل مسافتی که عشایر درون‌کوچ طی می‌کنند، ۵ کیلومتر است و به مناطق شمالی استان شامل ارتفاعات باغملک، دزفول و ایذه می‌روند. 
زیلایی در خصوص آموزش دانش‌آموزان عشایری تصریح کرد: آموزش و پرورش همزمان با شروع فصل کوچ معلم‌هایی را همراه این عشایر برای آموزش فرزندان آن‌ها می‌فرستد و در مسیر کوچ نیز آموزش ادامه دارد تا زمانی که فصل تحصیل تمام شود. 
وی افزود: ۳۵.۱ درصد عشایر به صورت کاملا سنتی، ۳۳ درصد نیمه ‌سنتی و ۲۹ درصد با وسایل نقلیه مسیرهای کوچ را طی می‌کنند و کوتاه‌ترین مسافت کوچ‌ ۴۰ کیلومتر و طولانی‌ترین مسافت ۵۰۰ کیلومتر است. 
زیلایی در خصوص مشکلات این قشر عنوان کرد: عبور عشایر از تونل‌ها و پل‌ها به علت عدم پیش‌بینی کنار گذر جهت عبور دام عشایر و نبودن راه‌های ارتباطی نیز مشکل بزرگی برای عشایر است.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار