رئیس جهاددانشگاهی کشور، وضعیت ایران در مصرف انرژی‌ و هم‌چنین شدت مصرف انرژی وضعیت مناسبی ندانست و گفت: مصرف و شدت انرژی در کشور از متوسط جهانی بالات است.
کد خبر: ۴۱۸۴۳۴
تاریخ انتشار: ۱۴ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۲:۵۳ 04 May 2017
به گزارش خبرگزاری تابناک به نقل از مهر، حمیدرضا طیبی، امروز پنج‌شنبه در نخستین کنفرانس بین‌المللی «فناوری و انرژی سبز» که به همت موسسه آموزش عالی جهاد دانشگاهی کرمانشاه و با حضورجمعی از پژوهشگران داخلی و خارجی در این حوزه در محل اتاق بازرگانی کرمانشاه برگزار شد، گفت: نحوه مصرف انرژی باید از جنبه های مختلف مورد بررسی قرار بگیرد، چرا که انرژی می تواند در نحوه زندگی بسیار مهم باشد

وی افزود: از جنبه دیگر نحوه مصرف انرژی ارزیابی عملکرد کشورها و دولت‌ها است و این شاخص از دو جهت مورد ارزیابی و توجه قرار می‌گیرد.

طیبی تصریح کرد: نخستین شاخص حجم انرژی مصرفی در واحدهای تولیدی و صنعتی هر کشور است که می‌تواند نشان دهنده تعداد واحدهای فعال صنعتی هر کشور و حجم عملیات تولیدی آن باشد و با یک تقریب نسبتا مناسب  حجم سرمایه‌گذاری هر کشور در حوزه صنعتی‌اش باشد.

وی افزود: شاخص دیگر بررسی مصرف انرژی می‌تواند قضاوت در مورد نحوه عملکرد بنگاه‌ها در سطح کلان و مزیت اقتصادی یک کشور با یک تقریب نسبتا مناسب باشد.

رئیس جهاد دانشگاهی کشور تصریح کرد: با مقایسه میزان مصرف انرژی با تعداد واحدهای فعال در کشور ما متوجه می‌شویم که میزان مصرف انرژی چقدر باشد.

وی افزود: در مقایسه مذکور اگر این نسب، نسبت زیادی باشد یعنی مصرف انرژی بالا بوده و تعداد واحدهای فعال کم باشد، به این معناست که بهره‌وری در آن صنایع پایین است.

طیبی تاکید کرد: هر چه تعداد واحدهای فعال بیشتر باشد و مصرف انرژی کارخانجات کمتر باشد به معنای آن است که آن واحدها بهره وری بالاتری دارند. به عبارتی بهره‌وری در صنایع آن کشور را می‌توان با این شاخص سنجید و ارزیابی کرد.

وی اشاره‌ای به وضعیت مصرف انرژی در کشور داشت و گفت: با این شاخص‌ها، همه ما می‌دانیم که کشور ما به لحاظ مصرف انرژی در وضعیت مناسبی قرار ندارد و براساس آمارهایی که وزارت نفت می‌دهد، ۹۴ درصد سوخت ما در نیروگاه‌ها سوخت‌های فسیلی، ۵ درصد انرژی‌های آبی و درصد خیلی کمی هم انرژی‌های تجدید پذیر است.

طیبی خاطرنشان کرد: میزان انرژی مصرفی در اتومبیل‌های ما بسیار بالاست.

وی شاخص دیگر را که  اندازه‌گیری می‌کنند را شدت مصرف انرژی دانست و گفت: اگر میزان مصرف انرژی را بر حجم ناخالص کالایی که در کشور تولید می‌شود را تقسیم کنیم، آن شدت میزان  انرژی را برای مصرف هر کالا نشان می‌دهد که آمارهای ما در این زمینه هم آمارهای خوبی نیستند و بیشتر از متوسط جهانی هستیم.

رئیس جهاد دانشگاهی کشور با بیان اینکه همه ما واقف بر اثرات مخرب انرژی های فسیلی بر محیط زیست هستیم، افزود: آثار مخرب این انرژی‌های بر محیط زیست باعث شده برای توسعه و توسعه پایدار در دنیا قوانین جدیدی را اتخاذ کنند.

وی افزود: یکی از قوانین تصویب شده در کمیسیون جهانی محیط زیست برای این موضوع این است کشورها توسعه پایدار و رفع احتیاجات نسل حاضر را بدون لطمه زدن به توانایی نسل‌های آتی در تامین نیازهای خود تامین کنند.

طیبی تاکید کرد: این قانون به این معناست که تامین نیازهای ما منجر به آسیب زدن به نیازهای فرزندان ما در آینده نشود.

رئیس جهاددانشگاهی کشور گفت: اگرچه توسعه پایدار تاکید بر این  دارد که همه افراد یک جامعه باید دارای یک استاندارد انرژی مناسب باشند، اما در عین حال استفاده آنها نباید به آیندگان خسارت بزند.

وی افزود: بر همین اساس است که تعریفی از انرژی پایدار ارائه شده و در بحث توسعه پایدار داشتن انرژی مناسب و پایدار مهمترین عامل در جوامع اقتصادی است و عواملی که به توسعه، اقتصادی، اجتماعی و زیست محیطی منجر شده و منجر به آسیب به محیط زیست ما نشود.

طیبی گفت: تامین انرژی پایدار بعد از این بحرانی که در حوزه انرژی دنیا به وجود آمد در دستور کار همه کشورها قرار گرفت و بحث انرژی‌های سبز به طور جدی هم در بحث توسعه فناوری و هم بحث توسعه نیروگاهی مورد توجه قرار گگرفت.

وی مشکل اصلی توسعه انرژی‌های سبز را بحث گران بودن نسبی این انرژی‌ها دانست و افزود: توسعه فناوری در سال‌های متمادی به ما اثبات کرده است که هر چه ما در توسعه فناوری سرمایه‌گذاری کنیم منجر به خدمات ارزانتر در این حوزه خواهد شد، بنابراین کشورها در حال حاضر سرمایه‌های خوبی را در این حوزه می‌کنند و شاهد هم هستیم که روز به روز فناوری در این حوزه پیشرفته‌تر می‌شود و قیمت تمام شده هم پایین می‌آید.

رئیس جهاددانشگاهی کشور گفت: خود بحث امنیت انرژی هم ایجاب می‌کند که سبد انرژی ما یک سبد متنوع از انرژی‌های مختلف باشد که در هر حوزه اگر با بحرانی مواجه شدیم، این آسیب‌پذیری به حداقل خودش برسد.

وی افزود: کشورهایی مثل آلمان این سبد را به شکل مناسبی بین حوزه‌های مختلف انرژی چه فسیلی و چه غیرفسیلی و هسته‌ای تقسیم کرده‌اند و در هر کدام از آنها سهم مناسبی از تولید انرژی را در حوزه‌های مختلف عهده دار هستند.

طیبی یادآور شد: در کشور ما از برنامه چهارم توسعه، توجه نسبتا خوبی به انرژی‌های تجدید پذیر انجام شد اما به عللی که ذکر می‌شود، متاسفانه از رشد خوبی برخوردار نبوده است.

وی قیمت خرید برق ما که قیمت مناسبی نیست را از جمله این عوامل برشمرد و گفت: هم‌چنین در این بخش ما در پرداخت دارای نوسانات خیلی زیادی هستیم  و کسی که می‌خواهد در این حوزه سرمایه‌گذاری کند، نیاز دارد در این حوزه با ثبات مواجه بوده و یا نرخ تغییر با یک فرمول مناسبی باشد که بتواند امنیتی برای سرمایه گذاری خودش در نظر بگیرد.

رئیس جهاددانشگاهی کشور افزود: علت کمبود منابع مالی دولت هم که مشخص است و متاسفانه توسعه اقتصادی ما به درستی شکل نگرفته است و بخش اعظمی از منابع ما از فروش نفت تامین می‌شود.

وی تصریح کرد: زمانی که توسعه اقتصادی شکل درست خود را پیدا می‌کند که اقتصاد ما متکی بر تولید باشد و تولید ما نیز متکی بر علم و فناوری پیشرفته ایرانی باشد و تولید ما ارزش افزوده بالایی ایجاد کند که دولت با آن ارزش افزوده بتواند مالیات بیشتری از کار مردم بگیرد و سپس در این حوزه‌ها هزینه کند.

طیبی ادامه داد: بنابراین تا زمانی که وضعیت اقتصادی ما به این شکل است دولت بالطبع نمی‌تواند در این زمینه درآمدی داشته باشد و در این حوزه‌ها نیز سرمایه‌گذاری بهتری را داشته باشد.

وی با اشاره به طرح پرداخت یارانه در کشور گفت: پرداخت حجم عظیمی از منابع درآمدی ما بابت یارانه‌ها یکی از مشکلاتی است که ما در کشور با آن روبرو هستیم. یارانه‌هایی که بابت انرژی می‌دهیم ایرادی ندارد که البته آن هم باید به شکل مناسبی قطع شود اما بذل یارانه‌ای که در کشور راه انداختیم بحثی است که باید به آن پرداخت.

رئیس جهاددانشگاهی کشور، نرخ بالای سود بانکی را از دیگر مشکلات در این حوزه برشمرد و گفت: در حوزه انرژی‌های خورشیدی، عمر نیروگاه‌ها هنوز عمر طولانی نیست و با این نرخ سود ۲۰ درصد که ما داریم، برای خیلی‌ها مقرون به صرفه نیست که سرمایه‌گذاری در این حوزه و حوزه انرژی خورشیدی انجام دهند.

وی افزود: با این وضع سرمایه‌گذاران نمی‌توانند با سرعت تکنولوژی در این حوزه پیش روند بنابراین رغبتی در سرمایه‌گذاری در این حوزه طبق روال آن نخواهد بود و منابع بانکی ما هم منابع بانکی گرانی هستند.

طیبی تصریح کرد: به هر حال چاره‌ای نیست و باید بر این مشکلات غلبه کنیم.

وی تاکید کرد: از دیگر مشکلات اقتصاد ما است و اقتصاد ما باید یک اقتصاد پویا و با ارزش افزوده بالا باشد که بتواند آفرین باشد و دولت از مالیاتی که بر حاصل کار سرمایه‌گذار و تولید وضع می‌کند بتواند این هزینه‌ها را انجام دهد و زمانی هم این اتفاق می‌افتد که اقتصاد ما متکی بر تولید باشد و تولید ما نیز متکی بر علم و فناوری پیشرفته خودمان باشد.

رئیس جهاددانشگاهی کشور افزود: مهمترین عامل هم در جهت شکل‌گیری این موضوع این است که تحریم‌ها در کشور ما باید برداشته شود. من نمی‌دانم کسانی هستند در کشور که می‌گویند تحریم باعث توسعه می‌شود. ما قبول داریم که تحریم باعث توسعه می‌شود اما خود ما که در کف توسعه فناورانه هستیم می‌گوییم تحریم به آن شکل باعث توسعه نمی‌شود.

وی افزود: تحریم باید در کشور ما برداشته شود اما با یک برنامه خیلی خوب بازارمان را کنترل کنیم و درب بازارمان را بدون برنامه به روی تکنولوژی‌های خارجی باز نکنیم.

طیبی گفت: یکی از برنامه‌های خیلی خوبی که در دولت یازدهم انجام شد و به لطف خدا مراحل بعدی آن هم انجام شود، همین برداشتن تحریم‌ بود.

وی افزود: ما به دانش و فناوری و منابع مالی دنیا نیاز داریم و بخش‌هایی هست که هنوز ما صاحب دانش نیستیم و مدیریت حاکم بر کشور هم هنوز یک مدیریت خودباور نیست و مدیر اجرایی سیاسی گذشته است که اعتماد به توان ملی ندارد.

رئیس جهاددانشگاهی کشور تاکید کرد: راه مناسب این موضوع این است که درب‌های کشور را باز کنیم و شرکت‌های خارجی بیایند و بخشی از بازار در مقابل انتقال فناوری به آنها واگذار شود.

وی گفت: ما از سویی می‌گوییم تحریم‌ها باید برداشته شود و از سی دیگر هم می‌گوییم که درب‌های کشور نباید بی‌برنامه به روی کشورهای خارجی باز شود، بلکه بخشی از بازار در مقابل امتیاز انتقال فناوری به آنها واگذر شود که یکی از بهترین روش‌های صاحب فناوری شدن همین روش است که داخل رابه وسیله آن بسازیم.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار