به بهانه هفته معلم، برنامه‌های این هفته و دغدغه های معلمان
کد خبر: ۴۱۷۱۶۰
تاریخ انتشار: ۱۲ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۰:۲۴ 02 May 2017
12 اردیبهشت سالروز شهادت شهید مطهری در تاریخ انقلاب اسلامی روز معلم نام گرفته است اما پاسداشت از مقام معلمان گرانقدر را نباید به این روز محدود کنیم بلکه گرامیداشت مقام و منزلت معلمان قطع به یقین انگیزه آنان برای تلاش بیشتر به منظور تعلیم و تربیت فرزندان این آب و خاک که آینده‌سازان کشور هستند را بیشتر می‌کند.

در روایات تأکید شده که تعلیم و تربیت انسان‌ها از ارزش والایی برخوردار بوده و افرادی که خالصانه به تعلیم و تربیت انسان‌ها می‌پردازند از پاداش بی‌نصیب نمی‌مانند.

امروز در کشورهای پیشرفته جهان به امر آموزش بهای بسیاری می‌دهند زیرا در گذر زمان دریافته‌اند که آموزش عمومی تنها عامل توسعه اجتماعی جامعه به شمار می‌رود و این امر موجب شده سرمایه‌گذاری‌های کلانی در حوزه آموزش داشته باشند.

ما هم در این عرصه نباید از غافله جا بمانیم بلکه باید با ارزش نهادن به امر آموزش و قدردانی از زحمات بی‌وقفه قشر پرتلاش معلمان توجه بیشتری به امر تعلیم و تربیت داشته باشیم.

رسیدگی به مشکلات و رفع دغدغه‌های معلمان یکی از اقداماتی است که مسؤولان امر می‌توانند در زمینه قدردانی از زحمات معلمان و ارج نهادن به امر تعلیم و تربیت انجام دهند.

قطع به یقین معلمی که دغدغه شغلی داشته باشد نمی‌تواند با فکری آزاد و آسودگی خاطر به امر تعلیم و تربیت بپردازد که در نتیجه این امر جامعه آسیب‌های جدی می‌بیند.

دغدغه‌های ذهنی معلمان بدون شک روی دانش‌آموزان هم اثرات نامطلوبی دارد زیرا دانش‌آموزان با گام نهادن در مدرسه علاوه‌بر فراگیری دانش، از رفتارهای معلم الگوبرداری کرده و سعی می‌کنند برخوردها و رفتارهای معلم را در زندگی خود به کار گیرند.

با توجه به این امر معلمان باید در نحوه برخورد خود با دانش‌آموزان و به طور کل در فضای مدرسه دقت بیشتری داشته باشند تا بتوانند افراد مفیدی را تحویل جامعه دهند.

در شرایطی که دغدغه‌های ذهنی معلمان به حداقل ممکن برسد، می‌توان امیدوار بود که تعلیم و تربیت آنان مؤثرتر و مفیدتر است.

فارغ از این مسائل باید به این موضوع هم توجه داشت که در کشور سعی می‌شود همواره از مقام و منزلت معلم تقدیر شود که یکی از این ایام هفته معلم در اردیبهشت ماه است. 

البته این برنامه‌های تقدیر و تشکر فقط از سوی آموزش و پرورش است در حالی که فرهنگیان انتظار دارند سایر مسؤولان استان با توجه به جایگاه معلمان در جامعه برنامه‌هایی را برای قدردانی از این قشر پرتلاش در نظر داشته باشند.

مسؤولان امر سعی می‌کنند این فرصت را مغتنم شمرده و با قدردانی از معلمان پرتلاش و معرفی معلمان موفق الگوهای خوبی برای سایر معلمان به ویژه افرادی که به تازگی وارد این حرفه شده‌اند، در اختیار بگذارند.

* تجلیل از 21 معلم نمونه استانی

مدیرکل آموزش و پرورش استان قزوین ضمن تبریک روز معلم به معلمان پرتلاش استان اظهار داشت: یکی از بهترین و مؤثرترین راهکارها برای رسیدن به توسعه پایدار بدون شک توسعه آموزش و پرورش بوده و این همان چیزی است که کشورهای پیشرفته و توسعه‌یافته جهان به آن دست پیدا کرده‌اند.

سالار قاسمی افزود:  با توجه به این امر ضرورت دارد که برای توسعه آموزش و پرورش از هیچ تلاشی دریغ نکنیم تا بتوانیم با ارتقا سطح این حوزه و توسعه آن به اهداف عالی نظام که یکی از مهم‌ترین آن‌ها توسعه پایدار است، دست یابیم.

وی با بیان اینکه بر اساس سند بنیادین، تقدیر و بزرگداشت معلمان می‌تواند در امر توسعه آموزش تأثیر‌گذار باشد، اضافه کرد: به منظور تقدیر از منزلت و جایگاه معلمان در سال جاری هم همانند سال‌های گذشته برنامه‌های متنوعی را در نظر گرفته‌ایم.

مدیرکل آموزش و پرورش استان قزوین عنوان کرد: تجلیل از 21 معلم نمونه استانی، 254 معلم نمونه منطقه‌ای و یک معلم کشوری یکی از برنامه‌های هفته معلم در سال جاری است که امیدواریم موجب افزایش انگیزه معلمان برای فعالیت بیشتر و پیشرفت در شغل معلمی شود.

قاسمی با اشاره به توسعه مراکز رفاهی برای معلمان استان قزوین تصریح کرد: توسعه مراکز رفاهی فرهنگیان با اعتباری بیش از 300 میلیون تومان یکی از دستور کارهای مهم آموزش و پرورش استان در سال جاری است تا معلمان استان بتوانند از خدمات این مراکز به بهترین شکل ممکن بهره‌مند شوند.

این مسؤول با بیان اینکه یکی از مراکز مورد نیاز برای معلمان استان قزوین مرکز درمانی است، گفت: به منظور رفاه حال معلمان عزیز مرکز درمانی فرهنگیان در قزوین فعال است و فاز دوم این مرکز هم در شهرک مهرگان با اعتبار 300 میلیون تومان احداث می‌شود.

مدیرکل آموزش و پرورش استان قزوین بیان کرد: این مرکز با مشارکت دکتر ذاکری یکی از خیرین استان ساخته می‌شود که ضمن ارائه خدمات به فرهنگیان می‌تواند به ساکنان شهرک مهرگان هم خدمات مورد نیاز آنان را ارائه دهد.

* پرداخت معوقات فرهنگیان تا 3 ماه آینده

قاسمی اظهار داشت: یکی از دغدغه‌های فرهنگیان استان بحث معوقات و مطالبات آنان است که برنامه‌ریزی شده در سه ماه آینده مطالبات و معوقات فرهنگیان استان پرداخت شده و در این زمینه فرهنگیان عزیز دغدغه‌ای نداشته باشند.

مدیرکل آموزش و پرورش استان قزوین با بیان اینکه بازنشستگان عرصه‌های مختلف به طور معمول فراموش می‌شوند، گفت: بازنشستگان عرصه‌های مختلف به دلیل تجربیات بسیاری که دارند می‌توانند بهترین الگو برای ما باشند بنابراین نباید آنان را به دست فراموشی بسپاریم.

قاسمی افزود: پیشکسوتان آموزش و پرورش ذخیره‌های با ارزشی در حوزه تعلیم و تربیت هستند بنابراین فرهنگیان باید از تجربیات آنان به نحو مطلوب استفاده کنند.

وی اضافه کرد:  در آموزش و پرورش استان قزوین سعی داریم هر ساله بازنشستگان متولد یک سال خاص تقدیر شوند که در سال جاری 450 نفر از فرهنگیان بازنشسته متولد سال 1330 مورد تجلیل قرار می‌گیرند.

به گفته مدیرکل آموزش و پرورش استان قزوین تجلیل از پیشکسوتان و بازنشستگان آموزش و پرورش استان در سال جاری با حضور احمد صافی معاون وزیر آموزش و پرورش و رئیس سازمان بازنشستگی وزارت آموزش و پرورش انجام می‌شود.

* مسؤولان ارشد قزوین از معلمان تجلیل کنند

مدیر آموزش و پرورش ناحیه یک قزوین با انتقاد از اینکه چرا برنامه‌های تجلیل از معلمان باید از سوی آموزش و پرورش اجرا شود، گفت: با توجه به نقش معلمان در جامعه انتظار می‌رود مسؤولان ارشد استان به منظور تجلیل از مقام معلم برنامه‌هایی را حداقل در هفته بزرگداشت مقام معلم در دستور کار داشته باشند.

شمس‌الله غلامی افزود: آموزش و پرورش یک نهاد انسان‌ساز بوده و به طور کلی امر تعلیم و تربیت در توسعه جامعه نقش مهمی ایفا می‌کند بنابراین انتظار می‌رود سایر دستگاه‌های اجرایی استان به فکر تقدیر از مقام معلمان باشند زیرا این معلمان هستند که به امر تعلیم و تربیت آینده‌سازان کشور می‌پردازند.

وی اضافه کرد: معلمان وظیفه خطیری برعهده دارند و این توقع بسیاری نیست که حداقل در هفته معلم به پای قدردانی از زحماتی که متحمل می‌شوند، برنامه‌های مطلوبی برای آنان در نظر گرفته شود.

مدیر آموزش و پرورش ناحیه یک قزوین عنوان کرد: به منظور پاسداشت مقام معلم در این هفته برنامه‌های متنوعی در دستور کار داریم که غبارروبی مزار شهدا، نواختن زنگ سپاس، سخنرانی پیش از خطبه‌های نماز جمعه و تجلیل از معلمان نمونه از جمله آن‌ها است.

* شأن معلمان در جامعه نادیده گرفته می‌شود

مرضیه فلاح‌حسینی یکی از دبیران پرتلاش استان قزوین است که در خصوص دغدغه‌های معلمان می‌گوید: نخستین و مهم‌ترین دغدغه معلمان این است که شأن و منزلت آن‌ها در جامعه نادیده گرفته می‌شود.

وی افزود: از مسؤولان انتظار می‌رود توجه بیشتری به جایگاه معلمان داشته و با فراهم کردن شرایط منزلت مقام معلم را در جامعه حفظ کنند.

این دبیر با بیان اینکه معیشت معلمان یکی دیگر از دغدغه‌های آن‌ها است، اضافه کرد: اینکه معلمی شغل انبیاست نباید موجب شود که زحمات و سختی‌هایی که این قشر متحمل می‌شوند، نادیده گرفته شود و از مسؤولان انتظار می‌رود با توجه به تورم جامعه به وضعیت معیشت معلمان هم توجه کنند.

وی با اشاره به تغییرات سریع کتاب‌های درسی و مشکلاتی که این امر برای معلمان ایجاد می‌کند، عنوان کرد: تغییرات سریع کتاب‌‌های درسی هم مشکلاتی را برای معلمان ایجاد می‌کند زیرا معلمان باید با تغییرات کتاب‌های درسی دوره‌های طولانی مدت و فشرده را بگذرانند که این امر برای آنان استرس‌زا و خسته‌کننده است.

فلاح‌حسینی تصریح کرد: با وجود تمام این مشکلات معلمان توانمند جامعه، سریع خود را با تغییرات کتاب‌های درسی همگام می‌کنند تا در مسیر علم‌آموزی به دانش‌‎آموزان کوتاهی نکرده باشند.

این معلم قزوینی با بیان اینکه عدم همخوانی مطالب کتاب‌های درسی با وسایل آموزشی که در مدارس وجود دارد، خاطرنشان کرد: با وجود تغییرات کتاب‌های درسی فضای مدارس برای این تغییرات آماده نیست به عنوان نمونه در درس«کار و فناوری» دانش‌آموزان برای فراگیری مطالب آن به کارگاه نیاز دارند در حالی که کارگاه در بسیاری از مدارس وجود ندارد.

فلاح‌حسینی مطرح کرد: این موضوع برای همکارانی که در روستاها تدریس می‌کنند، مشکلات بیشتری به همراه دارد بنابراین از مسؤولان انتظار داریم همگام با تغییرات مطالب کتاب‌های درسی، فضای مدارس را برای تدریس این مطالب جدید مهیا کنند.

*  ارج نهادن به مقام و منزلت معلم

بنابر این گزارش، وقتی پای درد و دل معلمان می‌نشینیم، مشخص می‌شود که بخش اعظم دغدغه‌های آنان به امر تعلیم و تربیت برمی‌گردد و تمام تلاش آن‌ها بر این است که فرزندان این مملکت را به بهترین شیوه ممکن آموزش دهند تا در آینده افرادی مفید برای کشور باشند.

مسؤولان هم باید در این راه با معلمان همکاری کنند و چه همکاری بهتر از اینکه دغدغه‌های آن‌ها در مسائل مختلف از جمله موضوعات مرتبط با آموزش به دانش‌آموزان را برطرف کنند.

قطع به یقین ارج نهادن به مقام و منزلت معلم در جامعه تأثیر بسیاری در امر تعلیم و تربیت داشته و دانش‌آموزان را هم ترغیب می‌کند که در آینده به این شغل گرایش پیدا کنند زیرا در هر شرایطی که قرار داشته باشیم یکی از مهم‌ترین و مورد نیازترین شغل‌ها، معلمی است.

منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار