متاسفانه مسؤولان منابع طبیعی برای جلوگیری از این ریشه‌کنی هیچ برنامه‌ای ندارند و به صورت جدی وارد میدان نمی‌شوند و استان با همه بی‌مسؤولیتی طی سال‌های نه چندان دور دیگر هیچ داشته‌ای در این حوزه نخواهد داشت.
کد خبر: ۳۷۵۶۶۶
تاریخ انتشار: ۲۳ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۱:۱۲ 11 February 2017
ریشه‌کنی گیاهان کوهی در فصل رویش که از چند روز دیگر آغاز می‌شود به بحرانی در کهگیلویه و بویراحمد تبدیل شده که اگر چاره‌اندیشی نشود در سال‌های آینده با انقراض بسیاری از گونه‌ها روبه‌رو هستیم.
به گزارش خبرگزاری فارس از یاسوج، استان کهگیلویه و بویراحمد را همه در کشور با استان دارای منابع و ذخایر جانوری و گیاهی می‌شناسند و اگر این منابع و ذخایر را از استان بگیریم در آینده چیزی برای رو کردن در راه توسعه نخواهیم داشت.

ما نسل گذشته خوب به یاد داریم که در کنار رودها و جوی‌های آب و در کوه‌ها و دره‌ها چه گیاهان ارزشمندی داشتیم که به صورت خودرو سر از خاک بیرون می‌آوردند اما امروزه تقریبا هیچ اثری از بسیاری گیاهان و حتی حیوانات در استان نیست.


خوب به یاد داریم که در کنار هر جوی آب کرفس با بوی خوش خود چگونه خودنمایی می‌کرد اما امروز دیگر خبری از کرفس خودرو در کنار نهرهای آب نیست.

و همین گونه است وضعیت بسیاری دیگر از گیاهان که با وضعیت کنونی باید تنها نامی از آن‌ها به خاطر داشته باشیم چرا که این گیاهان ریشه‌کن شدند.

با فرا رسیدن فصل بهار مردم به صورت فوج فوج برای چیدن گیاهان به کوه‌ها و دشت سرازیر می‌شوند و تقریبا تا اواخر فصل بهار این کار در استان ادامه داد.

گونه‌هایی مانند موسیر و بیلهر که اکنون در وضعیت بحرانی به سر می‌برند و با وضعیتی که ایجاد شده نباید انتظار داشت که بیلهر و موسیر تا چند سال آینده در استان وجود داشته باشد.


متاسفانه مسؤولان منابع طبیعی برای جلوگیری از این ریشه‌کنی هیچ برنامه‌ای ندارند و به صورت جدی وارد میدان نمی‌شوند و استان با همه بی‌مسؤولیتی طی سال‌های نه چندان دور دیگر هیچ داشته‌ای در این حوزه نخواهد داشت.

منابع طبیعی استان کهگیلویه و بویراحمد نه در این دوره بلکه در همه دوره‌های گذشته هیچ گونه تدبیری برای حفاظت از این گونه‌های گیاهی نداشته است و اکنون باید تنها نظاره‌گر ریشه‌کنی این گونه‌ها بود و دیگر در آینده فرزندان ما به چشم خود این میراث‌های طبیعی را نخواهند دید.


اما تا دیر نشده باید فکری کرد و مسؤولان مرتبط با هم‌اندیشی که با دوستداران طبیعت دارند جلوی این تخریب‌‌ها را بگیرند تا بتوانیم همچنان استان را به عنوان ذخیره‌گاه گیاهان کوهی در کشور حفظ کنیم.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار