در نگاه اول این مساله ظاهرا اقدامی حمایتی برای بانوان شاغل محسوب می گردد .
کد خبر: ۳۶۹۹۷۱
تاریخ انتشار: ۱۲ بهمن ۱۳۹۵ - ۰۸:۳۸ 31 January 2017
26 دی ماه در مجلس شورای اسلامی طرحی به تصویب مجلس رسید که بر اساس آن دستگاه‌ها، سازمان‌ها و شرکت‌های دولتی و عمومی غیردولتی تابع صندوق‌های بازنشستگی اعم از کشوری یا تأمین اجتماعی موظف‌اند با درخواست بازنشستگی بانوان شاغل که دارای حداقل ۲۰ سال سابقه خدمت هستند بدون محدودیت سنی موافقت کنند. به موجب این مصوبه میزان محاسبه حقوق آنها بر اساس تعداد سال‌های کارکرد و پرداخت حق بیمه‌شان خواهد بود. این پیشنهاد که از سوی پروانه سلحشوری، رئیس فراکسیون زنان مجلس مطرح شد با ۱۳۹ رأی موافق،‌۲۲ رأی مخالف و ۲ رأی ممتنع از مجموع ۱۹۵ نماینده حاضر به تصویب رسید.
 
در نگاه اول این مساله ظاهرا اقدامی حمایتی برای بانوان شاغل محسوب می گردد . اما دیروز در روزنامه شرق سید ابوتراب فاضل قاله بسیار مستدلی در رد این استدلال نگاشت. وی معتقد است که این طرح بدلیل اینکه بار مالی مضاعفی بر روی صندوق های بازنشستگی کشور و لشگری می افزاید به صلاح نیست. این در حالی است که بر اساس یک معادله ریاضی منطقی از هر 7 نفر شاغل که حق بیمه و مستمری پرداخت می نمایند صندوق بازنشستگی می تواند مستمری یک بازنشسته را پرداخت نماید و این در حالی است که در کشور ما این شاخص تقریبا به ازای هر یک شاغل یک نفر  بازنشسته مستمری میگیرد.و البته مابقی بارمالی این فرآیند ضررده توسط دولت پرداخت می گردد. از 17 صندوق بازنشستگی موجود تمام آنها متضرر و بعضا ورشکسته هستد.
 
دومین مساله مهمی که این قانون را علیه زنان معرفی می کند عبارت است از شکنندگی میزان درخواست برای استخدام زنان. در حالیکه احتمال خروج زنان شاغل از محیط کار 10 سال زودتر از مردان وجود دارد بنابراین نیروهای بکارگیرنده تمایل کمتری برای استخدام زنان خواهند داشت و این در طولانی مدت بازار کار زنان را تهدید می نماید.
 
سومین انتقاد وارده نیز این است که این نیروی کار بازنشسته که احتمالا حوالی 40 سال سن خواهد داشت ، توان و انگیزه کافی برای ادامه فعالیت کاری و اقتصادی خود را خواهد داشت وبدلیل اینکه نیازی به بیمه و درآمد کامل ندارد علاوه بر اینکه یک موقعیت شغلی را از رقبای جوان و سرحال خود خواهد گرفت علاوه بر آن موجب کاستن ارزش آن کار و شغل نیز خواهد شد.
به نظر می رسد این قانون با این تفاسیر مساله ای خلاف منافع و مصالح زنان و حتی وضعیت کار جامعه باشد بنابراین شایسته است شورای نگهبان در خصوص تائید این مصوبه مجلس جمیع جهات کارشناسی را در نظر بگیرد.
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
بی نام
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۱:۰۸ - ۱۳۹۵/۱۱/۱۸
واقعا" برای آقای ابوتراب فاضل متاسفم
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :