معاون اقتصادی اتاق بازرگانی ایران از حضور حداقل سه عضو کابینه در جمع فعالان اقتصادی خبرداد و گفت: در این نشست که دوشنبه هفته آتی برگزار می‌شود، چالش‌های اقتصادی ایران بررسی و راهکارها ارایه می‌شود.
کد خبر: ۳۴۲۸۸
تاریخ انتشار: ۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۶:۰۰ 12 May 2015
به گزارش تابناک یزد، مرتضی الله‌داد گفت: در همایش همدلی و همزبانی دولت و بخش‌خصوصی که قرار است هفته آینده در اتاق بازرگانی ایران برگزار شود، مسئولان دولتی حضور خواهند یافت تا در رابطه با چالش‌های اقتصاد ایران بحث و تبادل نظر کرده و راهکارهای عملی برای مشکلات پیش رو تدوین شود.

معاون اقتصادی اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران افزود: در این همایش، ۵ میزگرد تخصصی در حوزه‌های مورد چالش اقتصاد خواهد بود، برگزار می‌شود که مواردی از نظیر مقررات زدایی بهبود فضای کسب و کار و کاهش تورم را بررسی خواهد شد. متاسفانه شاخص ایران در حوزه مقررات فضای کسب و کار بسیار پایین است که دور از شان نظام جمهوری اسلامی ایران است و در بخش مقررات‌زدایی بازنگری در سیاست‌های مالیاتی و تامین اجتماعی در اهم موضوعات قرار خواهد گرفت.

وی در ادامه در پاسخ به سئوالی در مورد نرخ سود بانکی و اینکه چرا با آنکه تورم پایین آمده ولی نرخ سود بانکی کاهش چشمگیر نداشته است؟ گفت: نرخ سود بانکی دستوری است و در این میان باید اقتدار و پاسخگویی بانک مرکزی افزایش یابد، این در حالی است که برای این امر، راهکارهای مختلفی وجود دارد.

به گفته الله‌داد، تدوین استراتژی توسعه اقتصادی یکی دیگر از پنل‌های مهم همایش همدلی و همزبانی خواهد بود، چراکه علی‌رغم تدوین ۵ برنامه توسعه‌ای از پس از پیروزی انقلاب، هیچ یک از این برنامه‌ها، توفیق چندانی نداشته‌اند و در نهایت، برنامه سوم توسعه که از نظر اقتصادانان بهترین برنامه‌ای بوده که در کشور اجرا شده تا ۵۰ درصد اجرایی شده است. البته تاکنون یا دولت‌ها اعتقادی به برنامه‌ریزی و اجرا نداشته‌اند، یا اگر برنامه‌ریزی کرده‌اند، در اجرا به دولت بعدی سپرده شده و با مشکل مواجه‌ شده‌ایم.

معاون اقتصادی اتاق بازرگانی ایران همچنین به ضرورت ورود ایران به سازمان تجارت جهانی اشاره کرد و گفت: ما باید با سایر کشورها که از اعضای این سازمان بزرگ هستند، ارتباط تجاری برقرار کنیم و ناچاریم که تعرفه‌ها را پایین‌ بیاوریم، چرا که در بلندمدت به نفع کشور خواهد بود.

وی با اشاره به اینکه طی سی چهل سال اخیر حتی بزرگترین صنعت تولیدی کشور یعنی خودروسازان با حمایت‌ تعرفه‌ای قدرت رقابت در بازار بین‌المللی را ندارند، افزود: خودروهای تولید داخل فقط در بازار داخل به فروش می‌رسد.

به گزارش مهر،الله‌داد، انعقاد توافق‌های تعرفه ترجیحی با کشورهای اطراف مانند هند و ترکیه را تمرینی در مرحله اولیه برای ورود به سازمان تجارت جهانی دانست و خاطرنشان کرد: پایه و ساختار اقتصاد ایران دولتی است و با نگرش مدیران دولتی قدرت ریسک را از بین برده‌‌ایم در نتیجه باید تعرفه ترجیحی آرام آرام انجام شود و نوع کالاهایی که مشمول تعرفه می‌شود، نیز مهم است و باید مزیت اقتصادی کالاها سنجیده شود.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار