کد خبر: ۳۲۱۵۹۳
تاریخ انتشار: ۱۱ آبان ۱۳۹۵ - ۱۱:۱۷ 01 November 2016
به گزارش تابناک یزد،چند سالی است که زندگی دامداران ندوشنی دیگر به کامشان نیست و مشکلات زیادی باعث شده این مردمان فشارهای کمرشکنی را متحمل شوند.

استان یزد از جمله استان‌های کشور است که با پدیده مخرب ویرانگر خشکسالی مواجه شده و اغلب مردم با عوارض این پدیده خطرناک آشنایی دارند، اما مهترین اقشاری که در معرض مستقیم آسیب‌های این پدیده قرار دارند قشر زحمتکش کشاورزان و دامداران هستند که در خط مقدم تولید محصولات کشاورزی و دامی قرار گرفته‌اند.

در چند سال اخیر در استان یزد تمام توجهات ونگاه‌ها معطوف به عوارض خشکسالی در مناطق مختلف جلب شده و این در حالی است که می توان گفت، متأسفانه از توجه به اثرات مخرب خشکسالی در ندوشن تا حدی غفلت شده است.

چندی است که به دلیل تغییرات اقلیمی و آب و هوایی پدیده شوم خشکسالی، بخش های کشاورزی ودامداری ندوشن که از جمله یکی از قطب های اصلی تامین کننده دامی استان یزد محسوب می شود  متحمل اثرات ویرانگر و جبران ناپذیری شده است.

"مهدی جعفری" مدیر عامل شرکت تعاونی کشاورزی ودامداران ندوشن در گفت و گو با خبرنگار ایسنا‌ - منطقه یزد، در مورد آسیب های جدی پدیده خشکسالی که دامداران ندوشنی را به خوددرگیر کرده است، اظهار کرد: ۶۰۰ راس گوسفند داشتم والان به دلیل خشکسالی و نبود علوفه ۳۰۰راس آنرا فروخته‌ام و درصورت عدم کمک مسئولان به تدریج مابقی آنها را خواهم فروخت.

وی گفت: من به همراه فرزندانم چندین سال است که در ندوشن به امر دامداری مشغول هستیم و اگر این روند خشکسالی ادامه داشته باشد مجبوریم می شویم بعد از مهاجرت به شهر برای گذران زندگی فعالیت خود را تغییر دهیم.

جعفری با بیان این که تغییر فعالیت ضرر فراوان و غیرقابل جبرانی به ما وارد می کند، افزود: آینده روشنی برای دامداران پیش بینی نمی‌شود چرا که اگر تا یک ماه آینده مسئولان امر در مورد حمایت از دامداران اقدامی نکنند شاهد بیکاری مردم و فروش دام‌ها خواهیم بود.

این دامداران ندوشنی با اشاره به عوارض پدیده شوم خشکسالی تصریح کرد: متأسفانه به دلیل نبود علوفه دامی و خشکسالی بی‌سابقه، دامداران مجبورند دام خود را به دلالان و واسطه‌ها به قیمت ارزان ارائه کنند و گاهی اوقات پول وسرمایه آنان توسط همین دلالان غارت می شود.

 وی ادامه داد: در حال حاضر علوفه‌های دامی با قیمت بیش از حد توسط واسطه ها به دست دامداران می رسد واین امر عرصه را بر دامداران تنگ کرده است.

جعفری خاطرنشان کرد: با توجه به وسعت خسارات وارده اقدامات انجام گرفته در حمایت از کشاورزان و دامداران راضی کننده نیست لذا ضرورت دارد هرچه سریعتر اعتبارات خشکسالی مناسبی جهت جبران خسارات وارده تخصیص یابد تا در جهت تامین علوفه یارانه دار، تأمین آب شرب، مرمت چاه‌ها، قنوات و خرید دام مازاد دامداران هزینه شود.

وی خرید علوفه و استمهال تسهیلات بانکی را از دیگر راهکار های حمایت از کشاورزان و دامداران عنوان کرد و افزود: مسئولان امر باید توجه ویژه به وضعیت کشاورزی و دامپروری بخش ندوشن به عنوان یکی از قطب های اصلی دامداری استان داشته باشند و با حمایت‌های مناسب از تبدیل وضعیت فعلی به یک بحران تمام عیار جلوگیری کنند.
منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار