کد خبر: ۳۰۷۰۳۹
تاریخ انتشار: ۱۴ مهر ۱۳۹۵ - ۰۸:۱۶ 05 October 2016
به گزارش تابناک یزد،معاون درمان علوم پزشکی یزد، اهداء عضو را از جمله تصمیمات بزرگ، پیچیده و حیات بخش دانست و از وجود بیش از 500 بیمار دیالیزی در استان یزد خبر داد.

 دکتر "علی دهقان" درجریان دیدار با آیت الله "محمدرضا ناصری" با اشاره به ظرفیت‌های بالای استان در زمینه اهدای عضو و پیوند اعضا، اظهارکرد: در حال حاضر اعمال جراحی پیوند کلیه در استان انجام می‌شود و مقدمات پیوند قلب و کبد هم فراهم شده که در صورت انجام این اقدام، دغدغه‌های مالی و حمایتی گیرنده عضو، به طور چشمگیری کاهش می‌یابد.

وی تصریح کرد: در حال حاضر تعداد 500 بیمار دیالیزی در استان وجود دارد که طبق برآوردها سالانه بالغ بر 15 میلیارد ریال جهت درمان آنها هزینه می‌شود و با انجام پیوند کلیه، علاوه بر کاهش رنج بیمار، کیفیت زندگی و طول عمر فرد افزایش پیدا می‌کند.

معاون درمان علوم پزشکی یزد با اشاره به این که پیوند کلیه آرزوی دیرینه مردم و جامعه پزشکی استان یزد بوده است، گفت: اولین مورد آن در سال 93 صورت انجام شده و این در حالی است که در سال گذشته تعداد 13 مورد و امسال تاکنون تعداد دو مورد پیوند کلیه در استان انجام شده است.

دهقان افزود: بیمارانی که تحت پیوند کلیه قرار می‌گیرند، به مدت یک ماه و بیماران پیوند کبد تا شش ماه پس از پیوند، باید تحت مراقبت ویژه قرار گیرند.

این مقام مسئول ادامه داد: با حضور متخصص نارسایی بیماری‌های قلبی در یزد، تعداد بیماران نیازمند به پیوند قلب با کاهش قابل توجهی روبرو شده است.

وی همچنین با اشاره به اینکه از ابتدای امسال تاکنون تعداد 9 مورد اهدای عضو در استان به ثبت رسیده، کاهش مرگ و میرهای ناشی از تصادفات و هجمه‌های رسانه‌ای در فضای مجازی در مورد اهدای عضو را مهمترین عوامل کاهش اهدای عضو در استان عنوان کرد و ادامه داد: در سال 94 تعداد 31 مورد و در سال 93 تعداد 18 مورد اهدای عضو در استان انجام شده است.

معاون درمان علوم پزشکی خاطرنشان کرد: تایید شرایط بیمار مرگ مغزی با حضور چهار متخصص و پس از تکرار دو مرتبه معاینه بیمار جهت مسجل شدن قطعی مرگ مغزی بیمار صورت می‌گیرد و پزشکان تایید کننده مرگ مغزی، دارای مجوز و تاییدیه از سوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی هستند.

وی در پایان سخنان خود گفت: در استان یزد، اهدا کنندگان عضو در آرامستان خلدبرین در قطعه ی "ایثارکنندگان حیات" دفن می شوند.

گفتنی است؛ تاکنون تعداد سه میلیون نفر در کشور از سامانه www.ehda.center کارت اهدای عضو دریافت کردند.
منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار