نیمی از انگور استان با شیوع آفت سفیدک انگور از بین رفت
فصل پاییز، موسم انگور است و کشمش های خوش آب و رنگی که زینت بخش بازار خشکبار استان است، فصل شلوغی تاکستان ها و برداشت دسترنج تاکداران، فصل نشاط و شادی و غرق شدن در شیارهای تاکستان ها، در این فصل خوش آب و رنگ، هر سال زندگی در تاکستان ها جریان دارد و تاکداران مشغول جمع آوری محصول خود هستند تا خوشنام ترین محصول تولیدی استان را وارد بازار کنند.
کد خبر: ۲۹۹۹۹۳
تاریخ انتشار: ۰۱ مهر ۱۳۹۵ - ۱۲:۱۲ 22 September 2016
فصل پاییز، موسم انگور است و کشمش های خوش آب و رنگی که زینت بخش بازار خشکبار استان است، فصل شلوغی تاکستان ها و برداشت دسترنج تاکداران، فصل نشاط و شادی و غرق شدن در شیارهای تاکستان ها، در این فصل خوش آب و رنگ، هر سال زندگی در تاکستان ها جریان دارد و تاکداران مشغول جمع آوری محصول خود هستند تا خوشنام ترین محصول تولیدی استان را وارد بازار کنند.
اما امسال، چیزی میان فراز و فرودهای تاکستان ها گم شده است، نه هیاهوی کارگران به گوش می رسد و نه عطر خوش انگور کلاهداری و سلطانی، آه از نهاد تاکستان ها برآمده و خاکستر نابودی بر آن ها پاشیده شده است. نه جانی مانده و نه مجالی برای توقفی کوتاه کنار تاکستان ها و تاک هایی که این روزها دیگر تاک نیستند.
کمتر از 20 روز تا برگزاری همایش ملی انگور در خراسان شمالی مانده است، همایشی که قرار است با صرف 400 میلیون تومان اعتبار ظرفیت ها و توانمندی های این محصول در سطح ملی را بررسی و مطرح کند، برنامه ریزی ها برای برقراری این همایش در حالی است که آفت سفیدک انگور امسال محصول تاکستان های استان را به یغما برده است و از درخشش خوشه های انگور زیر آفتاب نیمه جان پاییز تنها تاک هایی خشکیده باقی مانده است و دیگر هیچ.
چند ماهی است که تاکداران در آتشی دردناک می سوزند، اما گویا نه تدبیری برایشان وجود دارد و نه گوشی که بشنود و نسخه ای التیام بخش برایشان بپیچد، این روزها حال ناخوش تاکداران و پیکر سرد تاک ها راوی تدبیری است که اندیشیده نشده و زمانی که با غفلت از دست رفته است.
خراسان شمالی ششمین قطب تولید انگور در کشور که حدود 16 هزار هکتار تاکستان دارد به نظر می رسد امسال بدترین شرایط تولید را داشته باشد، به گونه ای که بر اساس گفته تولید کنندگان بیش از 60 درصد تولیدشان با خاک یکسان و خاکسترنشین شده است.
با این که سازمان متولی انگشت اتهام خود را به سمت تغییرات اقلیم و بارندگی های مناسب سال جاری گرفته است، اما نوک پیکان تاکداران سمت و سوی دیگری دارد و مشکل را در بی تدبیری، اتلاف وقت و معرفی سموم غیراستاندار و مشکل دار می دانند.
«کاظمی» یکی از تاکداران عمده استان با اشاره به کاهش تولید گندم آبی استان با وجود مطلوب ترین بارندگی در سال های گذشته، دلیل این کاهش را شیوع بیماری قارچی اراضی گندم آبی دانسته و می گوید: متأسفانه با غفلت مسئولان حفظ نباتات این بیماری کنترل نشد و بخش مهمی از گندم آبی استان از بین رفت.
وی با بیان این که در شیوع بیماری آفت سفیدک انگور در سال جاری بیش از 90 درصد باغ های انگور منطقه بدرانلو از بین رفته است، اظهارمی دارد: سمی برای مبارزه با این آفت به تاکداران معرفی شد که هم سرمایه کشاورزان را از بین برد و هم لطمه جدی به محیط زیست زد.
وی سم «توتال» که توسط سازمان متولی معرفی شده است را دلیل از بین رفتن محصول انگور و چغندر استان ذکر و عنوان می کند: مزارعی که از این سم استفاده کرده اند نیز قابلیت کشت یکی از مهم ترین محصولات استان را هم ندارد.
وی این سوال را مطرح می کند که امسال برای حفظ نباتات چه اتفاقی افتاد که محصولات زراعی و باغی و کشت آینده استان در چشم بر هم زدنی از بین رفت؟
به راستی نکته ابهام این موضوع کجاست، مگر مسئولان نباید دانش مقابله با بیماری و جلوگیری از خسارت های جبران ناپذیر را داشته باشند؟ اگر بارش مطلوب باران محصولات را به کام نابودی بکشاند با بحران هایی شدید تر و حاد تر چه باید بکنیم و کدام سپر را برای مقابله با آن ها به کار بگیریم؟مگر نباید برای جبران خسارت های تغییرات اقلیم، پوششی ایمن داشته باشیم و اندوخته ای برای جبران تباهی ها، چرا بار این اتفاق باید همیشه بر دوش تولید کنندگان باشد و جای خالی بیمه ها و حمایت های لازم پر رنگ تر از همیشه جلوه کند.این کشاورز از سکوت مسئولان  در این زمینه گلایه می کند.
«فخرایی» از دیگر تاکدارانی است که از نابودی بیش از 60 درصد تاکستان خود سخن می گوید، از عرقی که بر جبین ها خشک نشده، تبدیل به تبی خانمانسوز شد و با تاک های استان در هم تنید، از بی تدبیری که راه چاره را به تهدیدی بزرگ تبدیل کرد و موجب شد دست های پینه بسته تاکداران در فصل رویش و بار آوری محصول خالی باشد.
این کشاورز هم به اتلاف وقت و انجام اقدامات دیرهنگام اشاره می کند و اظهارمی دارد: بعد از شیوع گسترده این آفت و بیماری نباتی و ابتلای قسمت عمده تاکستان ها، اطلاع رسانی هایی انجام شد که مفید نبود چون کار از کار گذشته بود.وی با بیان این که در سال های گذشته، این بیماری با شدت کمتری، گریبانگیر تاکستان ها می شد و فقط انگورهای لعل و عسگری از بین می رفت، اما امسال، تمام تاک ها هم از بین رفته است.وی به نبود حمایت از سوی دستگاه متولی، پرداخت نشدن خسارت، نبود حمایت های بیمه ای که باید در مواقع اضطرار وجود داشته باشد، اشاره و عنوان می کند: بازدیدی هم از وضعیت باغ ها انجام نشده است.
وی از ضعیف شدن اراضی کشاورزی به دلیل استفاده از سم «توتال» سخن می گوید و ادامه می دهد: در قسمت هایی از اراضی که از سم توتال استفاده شده محصول ضعیف شده و از بین رفته است.در چند ماه گذشته بیش از نیمی از تاکستان های استان از بین رفته و تولید محصول نیز به شدت کاهش یافته است و این موضوع حاصل مشکلات در هم تنیده ای است که در کنار تغییرات اقلیم قرار گرفته و نبض تاکستان ها را خاموش کرده اند.چاره هر چه هست، لازمه اش حرکتی مثبت و انجام اقدامات هوشمندانه از سوی مسئولانی است که گویا این روزها نتوانسته اند نمره قبولی از کشاورزان استان دریافت کنند./روزنامه خراسان شمالی
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار