براساس گزارش مرکز آمار ۶۷.۶ درصد منابع آب کشور توسط ۱۰ استان مصرف می‌شود که خوزستان، فارس و خراسان رضوی به ترتیب بیشترین سهم را در بین این ۱۰ استان به خود اختصاص داده‌اند.
کد خبر: ۲۸۹۲۷۵
تاریخ انتشار: ۱۲ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۲:۱۴ 02 September 2016

تابناک فارس به نقل از تسنیم: «اصلاح الگوی مصرف» به عنوان یکی از پایه‌های اصلی توسعه اقتصادی از اهمین بسزایی برخوردار است به گونه‌ای که حتی افزایش درآمد سرانه ملی نیز بدون آن نمی‌تواند نقش موثری در توسعه پایدار ایفا کند. اگر الگوی مصرف جامعه اصلاح نشود، مصرف بی‌رویه سبب از بین رفتن منابع و مانع مشارکت همگان در هزینه‌های عمومی و بهبود توزیع درآمد می‌شود و زمینه رشد اقتصادی و رفاه جامعه در بلندمدت از بین می‌رود.

اصلاح الگوی مصرف که به معنی نهادینه کردن روش صحیح استفاده از منابع کشور یا به عبارتی دیگر تحقق فن‌آوری‌های جدید و راهکارهای نوین به منظور جایگزینی شیوه‌ها و رفتارهای نهادینه شده و سنتی است که سبب ارتقای شاخص‌های زندگی و کاهش هزینه‌ها می‌شود و زمینه‌ای برای گسترش عدالت است.

براساس آخرین اطلاعاتی که مرکز آمار ایران از الگوی مصرف آب در کشور ارائه کرده است در سال 93 معادل 86.4 درصد آب‌های سطحی کشور مهار شده است که نسبت به سال 92 حدود 12.6 درصد افزایش یافته است.

در گزارش مرکز آمار سهم آب مصرف شده هر استان از منابع آب کشور (در سال 93) مشخص شده است که براساس آن 67.6 درصد منابع آب کشور توسط 10 استان مصرف می‌شود. خوزستان، فارس و خراسان رضوی بیشترین سهم را در بین این 10 استان به خود اختصاص داده‌اند.

سرانه مصرف آب شرب شهری استان فارس در هر شبانه‌روز 199 لیتر است. مازندران با 242 لیتر در شبانه‌روز پرمصرف‌ترین و سیستان و بلوچستان با 143 لیتر کم‌مصرف‌ترین استان کشور در این زمینه است. میانگین کشوری سرانه مصرف آب شرب شهری در سال 93 معادل 197 لیتر در شبانه روز بوده است.

 

محمد قلندری، مدیرعامل شرکت آبفای استان فارس، می‌گوید: هم اکنون میانگین مصرف آب هر شهروند در استان فارس حدود 200  لیتر در شبانه روز است و این در حالی است که میانگین مصرف استاندارد هر فرد 150 لیتر در شبانه‌روز و در مواقع خشکسالی به 105 لیتر و در شرایط بحران آب به 50 الی 75 لیتر در شبانه روز می‌رسد.

وی می‌افزاید: متاسفانه مصرف آب یک شهروند در استان فارس در حال حاضر 1.5 برابر مصرف استاندارد، 2 برابر میانگین مصرف در زمان خشکسالی و 4 برابر میانگین مصرف در مواقع بحرانی است.

 

 

خوزستان با سهم 60.5 درصدی، اصفهان با سهم 5.5 درصدی، تهران با سهم 4 درصدی، کرمان و فارس هر کدام با سهم 2.7 درصدی به ترتیب رتبه اول تا چهارم مصرف آب کشور در بخش صنعت را داشته‌اند.

 

 

در بخش مصرف آب شرب نیز تهران با سهم 18.7 درصد، خوزستان با سهم 15.8 درصد، خراسان رضوی با سهم 7.3 درصد، اصفهان با سهم 7 درصد و فارس با سهم 6 درصد بیشترین مصرف آب شرب را در بین استان‌های کشور داشته‌اند.

 

 

استان خوزستان با سهم 16.8 درصد، فارس با سهم 9.8 درصد و کرمان با سهم 7.8 درصد بیشترین سهم مصرف آب را در بخش کشاورزی به خود اختصاص داده‌اند.

 

برابر آمارهای ارائه شده از سوی محمدعلی قلندری، مدیرعامل آبفای استان فارس، بالغ بر 94 درصد کل آب مصرفی استان فارس مربوط به بخش کشاورزی، پنج درصد به بخش شرب و حدود یک درصد به بخش صنعت اختصاص دارد.

حمید زارع قنات نویی، مدیر آب و خاک و امور فنی مهندسی جهاد کشاورزی استان فارس، می‌‌گوید: استان فارس حدود 12 درصد محصولات کشاورزی کشور را تولید می‌کند به همین دلیل سهم مصرف آب در بخش کشاورزی این استان زیاد است که باید با اصلاح روش آبیاری این میزان مصرف کاهش یابد.

مدیرعامل آب و فاضلاب استان فارس اعتقاد دارد که وضعیت آب در استان فارس از مرز بحران هم گذشته و به فرابحران نزدیک شده است و اگر مصرف آب در بخش های کشاورزی و شرب، مدیریت نشود، چالش‌های بزرگی را پیش رو خواهیم داشت.

وی با بیان اینکه کشورهایی که در آنها مصرف آب کمتر از 40 درصد منابع تجدیدپذیر باشد، از شرایط استانداردی برخوردار هستند می‌گوید: اگر مصرف بین 40 تا 60 درصد منابع بود چنین جوامعی دارای تنش آبی و اگر از 60 درصد بیشتر بود، دچار بحران آب محسوب می‌شوند. حال آنکه در استان فارس این عدد 86 درصد است بنابراین ما به فرابحران آب دچار هستیم.

قلندری می‌افزاید:  به علت خشکسالی‌ها سال‌های گذشته و امسال منابع آب در بیشتر مناطق استان فارس وضعیت مطلوبی ندارد به گونه‌ای که هم اکنون 118 چاه آب آشامیدنی از مجموعه چاه‌های آبرسانی این استان به طور کامل خشک شده است.

وی با بیان اینکه با کاهش 10 درصدی مصرف آب در بخش کشاورزی، امکان تامین آب مورد نیاز صنعت و شرب استان فارس فراهم خواهد شد می‌افزاید: اگر شهروندان در استان فارس، تنها 20 درصد صرفه‌جویی کنند، یعنی کاهش 50 لیتر از مصرف روزانه آب، می‌توانیم در هر روز 10 هزار متر مکعب آب ذخیره کنیم و این به‌ معنای تامین آب یک شهر است.

خلیل رضاییان، معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار فارس می‌گوید: این درست است که اقتصاد استان فارس متکی به حوزه کشاورزی است و ما نمی توانیم مردم را از تولیدات کشاورزی محروم کنیم، اما لازم است با برنامه‌ریزی و ایجاد مشاغل صنعتی مرتبط و ایجاد صنایعی که بتواند معیشت روستاییان و کشاورزان را تامین کند فشار را از روی استفاده بی‌رویه از منابع آب برداریم.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار