طی آیینی، نماینده مردم شهرستان‌های چهارگانه، فرماندار چرام، امام جمعه و جمعی از مسؤولان محلی به پویش ملی «قلیان‌ها را گلدان کنیم» پیوستند.
کد خبر: ۲۵۴۱۳۲
تاریخ انتشار: ۱۱ تير ۱۳۹۵ - ۲۳:۵۲ 01 July 2016
به گزارش خبرگزاری فارس از چرام، عصر امروز طی آیینی، نماینده مردم شهرستان‌های چهارگانه، فرماندار چرام، امام جمعه و جمعی از مسئولان محلی به پویش ملی «قلیان‌ها را گلدان کنیم» پیوستند.
مسعود احتشامی در این آیین با بیان اینکه در خصوص مبارزه با دخانیات، کمپینگی به نام «قلیان‌ها را گلدان کنیم» در کشور راه‌اندازی شد، اظهار کرد: با توجه به مشکلاتی که بحث استعمال دخانیات و به ویژه قلیان و شیوعی که در جامعه پیدا کرده است، شعار امسال مبارزه با دخانیات را «قلیان، سمی برای خانواده» عنوان شد.
رئیس شبکه بهداشت و درمان چرام با ابراز تاسف از اینکه امروزه قلیان پای ثابت خانواده‌ها شده است، عنوان داشت: متاسفانه مصرف این دود به وضعیتی رسیده که سنین بین 13 تا 15 سال ما حدود 18 درصد مصرف و شیوع قلیان را دارند.
وی استعمال قلیان در بین خانواده‌ها را یکی از معضلات جدی اجتماعی و بهداشتی جامعه ذکر کرد و گفت: امروزه متاسفانه قلیان در سبد خانوار ما حضور پیدا کرده و به عنوان پای ثابت در جمع خانوادگی به ویژه در اماکن عمومی و مناطق گردشگری شده است.
این مسؤول اضافه کرد: قبح مصرف قلیان، شکسته و به راحتی توسط نوجوانان، جوانان، زنان و دختران در کنار سایر اعضای خانواده و حتی بدون رعایت حال کودکان استعمال می‌شود.
احتشامی با بیان اینکه مضرات استعمال دخانیات بر خلاف تصور عموم بسیار بیشتر و وسیع‌تر از مصرف سیگار است، خاطرنشان کرد: تنباکویی که در قلیان استفاده می‌شود به اندازه سیگار نظارتی بر آن نیست و معمولا غیراستاندارد بوده و به مانند سیگار میزان مواد مضر آن در روی بسته درج نمی‌شود.
وی با ذکر این مطلب که مواد معطر و اسانس‌هایی که در تنباکوی قلیان استفاده می‌شود در حرارت تبدیل به مواد مضر، سمی و خطرناک می‌شود، گفت: در هنگام استعمال قلیان، هیچ فیلتری جهت جذب و کم کردن مواد مضر به کار نمی‌رود و طبق تحقیقات انجام شده هر بار استعمال قلیان به اندازه مصرف 80 تا 100 نخ سیگار است.
رئیس شبکه بهداشت و درمان چرام ابراز کرد: ایران جزو محدود کشورهایی است که در راه مبارزه با دخانیات، اقدام به تصویب قانون کرده است ولی متاسفانه آیین‌نامه اجرایی آن به خوبی اجرا نمی‌شود.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار