معاون بهبود امور دام و تولیدات دامی جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد از کاهش 50 درصد تولید عسل در استان خبرداد.
کد خبر: ۲۵۲۸۵۹
تاریخ انتشار: ۰۸ تير ۱۳۹۵ - ۱۸:۴۰ 28 June 2016
محمد جعفر طالبیان پور در گفت و گو با ایسنا  گفت: تعداد کلنی های زنبورعسل استان کهگیلویه و بویراحمد در سال 94 بیش از 96 هزار و 258 کلنی با مقدار تولید حدود 412 تن عسل بوده است.

وی افزود: با توجه به پدیده خشکسالی و گرد و غبار در سنوات اخیر و همچنین وجود انگل های خارجی مانند کنه در زنبورستان های استان، میزان تولید نسبت به سال های گذشته تقریبا به 50درصد کاهش یافته است.

معاون بهبود امور دام و تولیدات دامی جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد بیان کرد: به همین علت میزان تولید عسل در زنبورستان های استان از 900 تن به 412 تن کاهش یافت.

طالبیان پور خاطرنشان کرد: زنبورداری یکی از حرفه های تولیدی مهم کشور است که علاوه بر تولید عسل، تاثیر بسزای آن در عمل گرده افشانی و افزایش چشمگیر محصولات باغی و زراعی از توجه روستاییان بدور مانده است.

وی تصریح کرد: به عقیده کارشناسان، دست اندرکاران و پرورش دهندگان زنبور عسل، در بین مشاغل مربوط به دامداری و دامپروری شغل زنبورداری یکی از پر درآمدترین شغل ها محسوب می شود.

معاون بهبود امور دام و تولیدات دامی جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد ادامه داد: این استان  با وجود داشتن مراتعی با وسعت یک میلیون و 600 هزار هکتار، وجود جنگلهای انبوه و نیمه انبوه، به خصوص تنوع گیاهان مرتعی، وجود دو ناحیه سردسیری و گرمسیری، و اینکه موقعیت جغرافیایی این استان طوری است که زنبورداران می توانند علاوه بر کوچ درون استانی به دلیل فاصله کم مناطق گرمسیری و سردسیری در فصول مختلف، کوچ برون استانی نیز داشته باشند که این کوچ معمولا استان های همجوار نظیر خوزستان، چهارمحال و بختیاری، بوشهر و فارس را در بر می گیرد.

طالبیان پور عنوان کرد: در بین شهرستان های استان، شهرستان بویراحمد با 40 هزار و 739 کلنی بیشترین تعداد کلنی و شهرستان بهمئی با 2805 کلنی کمترین تعداد کلنی را دارند.

وی بیان کرد: همچنین شهرستان بویراحمد با 675 نفر بیشترین تعداد زنبوردار و شهرستان بهمئی با 41 نفر کمترین تعداد زنبورداران را به خود اختصاص داده اند.

معاون بهبود امور دام و تولیدات دامی جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد تاکید کرد: صنعت زنبورداری استان کهگیلویه و بویراحمد دارای مشکلات عدیده ای از جمله نبود تسهیلات سرمایه در گردش(نقدینگی) برای خرید نهاده های زنبورداری، نبود کارخانه بسته بندی عسل برای فروش و صادرات، نبود کارگاه های تولید برای تولید نهاده های زنبورعسل، پایین بودن سطح آگاهی و دانش زنبورداران نسبت به مسائل فنی و عملی زنبورداری، نبود تجهیز آزمایشگاه آنالیز عسل در استان، نبود هماهنگی دستگاه های ذیربط و مرتبط با صنعت زنبورداری، نبود یارانه کالاهایی هم چون شکر، موم و غیره، کمبود و گرانی دارو برای بیماری های کلنی های زنبور عسل، وابستگی شدید زنبور عسل به منابع طبیعی و بروز پدیده خشکسالی در سنوات گذشته، شیوع "کنه" و "اروا" در زنبورستان های استان است.

طالبیان پور اضافه کرد: شناسایی زنبورداران با سابقه و قدیمی و معرفی آنان به بانک ها برای دریافت تسهیلات بانکی و توسعه زنبورداری متناسب با ظرفیت منطقه، تامین نقدینگی لازم برای زنبورداران واجد شرایط و پرداخت تسهیلات به شرکت های تعاونی زنبورداران برای اینکه تعاونی ها اجناس و نهاده ها را به صورت مدت دار با داشتن دفترچه زنبورداری به آنها تحویل دهند، توسعه خدمات بیمه ای کلنی های زنبورعسل برای کاهش ریسک، خرید شکر و اقلام زنبورداری در سالهای خشکسالی و کمک بلاعوض به زنبورداران از جمله راهکارها و پیشنهادات برای توسعه کمی و کیفی صنعت زنبوداری استان کهگیلویه و بویراحمد هستند.
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
زن زنبوردار
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۹:۵۷ - ۱۳۹۵/۰۴/۱۰
سلام من و خونواده ام حدود 25 ساله که در کنار سایر شغلهایی که داریم زنبورداری هم می کنیم مشکلات زیادی در این باره وجود داره علاوه بر همه ی مسائل مطرح شده در بالا ، بجز دزدی کندوها ،حمله ی خرس ها بیشترین آسیب رو در چند سال اخیر به زنبورداران وارد می کنه که در این باره هیج ارگانی پاسخگو و کمک کننده نیست !!! و زنبورداران باید به تنهایی این تلخی ها رو تحمل کنند تا طعم شیرین عسل را کام شما بچشانند . شیرین کام باشید .
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار