آیا هزینه هایی که در هفته سلامت صرف می شود نتیجه بخش است؟
تابناک تهران - سال هاست که مسئولان ایرانی هم همراه با سایر کشورهای جهان برای روز و هفته سلامت برنامه ریزی می کنند. امسال هم وزارت بهداشت که اصلی ترین متولی سلامت مردم محسوب می شود وارد صحنه شده و برنامه های مختلف این وزارت خانه را برای هفته سلامت اعلام کرده است.
کد خبر: ۲۱۴۷۹۲
تاریخ انتشار: ۳۱ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۰:۰۹ 19 April 2016

هفته سلامت امسال از اول اردیبهشت شروع می شود و همانطور که از اسمش پیداست به مدت یک هفته ادامه دارد. هر روز این هفته به یکی از فاکتورهای حوزه سلامت مربوط است. 

پنجشنبه که اولین روز هفته سلامت محسوب می شود روز بهداشت عمومی نامگذاری شده و روزهای بعد به ترتیب با این اسم ها معرفی شده اند: جمعه روز فعالیت بدنی، ورزش و سلامت، شنبه روز غلبه بر دیابت با تحرک و تغذیه سالم، یکشنبه سلامت و نقش غذا و دارو، دوشنبه روز اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل در حوزه سلامت و روز سه شنبه هفتم اردیبهشت هم روز آموزش، خودمراقبتی و سلامت نامگذاری شده است. 

البته فقط وزارت بهداشت نیست که برای هفته سلامت برنامه ریزی می کند. نهادها دیگر از شهرداری گرفته تا هلال احمر، بهزیستی و... هم فهرست بلند بالایی از برنامه هایشان ارائه می کنند که با یک حساب سرانگشتی می توان فهمید که هزینه هر کدام از این اقدامات چقدر خواهد شد و جمع این هزینه ها به چه عدد نجومی خواهد رسید. عددی که خیلی ها را به این نتیجه می رساند که که در ایران هزینه و ماحصل گرامی داشت این هفته با یکدیگر همخوانی ندارد.

محمد معزی کارشناس اقتصاد سلامت یکی از همین افراد است و می گوید: «متاسفانه نه فقط در زمینه سلامت بلکه ما در خیلی عرصه های دیگر هم بیشتر از اینکه به عمل فکر کنیم درگیر شعار هستیم. هفته سلامت هم از همان مناسبت هایی ست که فرصت خوبی برای شعار، تبلیغ، برگزاری همایش و... در اختیار مسئولان قرار می دهد اما توصیه ما این است که به جای همه این کارها به چند کار معدود اما تاثیرگذار بسنده کنند.» او ادامه می دهد: «هر سال یک شعار برای هفته سلامت انتخاب می شود اما با تمام شدن این هفته آن شعار و عمل کردن به ان هم فراموش می شود. مثلا همین امسال ما با شعار غلبه بر دیابت رو به رو هستیم اما ِواقعا می توانیم بگوییم که با تمام شدن این هفته کار مهمی در عرصه مبارزه با دیابت انجام شده  یا باز هم شاهد هدر رفت هزینه های کلان برای برگزاری همایش ها، دیدارها و ... خواهیم بود؟»

عباس زارع نژاد که مدیرکل روابط عمومی وزارت بهداشت و دبیر ستاد اجرایی هفته سلامت است حرف های معزی را قبول ندارد و می گوید: «اساسا انتخاب هفته ای به نام هفته سلامت به طور کلی جنبه شعاری دارد و گرنه وزارت بهداشت و سایر دستگاه های کشور در تمام طول سال مشغول انجام وظایفشان هستند. البته باید بگویم که در این هفته به بهانه هفته سلامت اتفاق های مهمی می افتد و تصمیم های کلانی گرفته می شود.» 

زارع نژاد ادامه می دهد: «از طرفی باید بگویم که تاثیر رسانه و شعار اگر در جای خودشان استفاده شوند بسیار بالاست. حتی اگر بر فرض محال کار عملیاتی صورت نگیرد که می گیرد، همین که ما بتوانیم به بهانه هفته سلامت صدای برخی مشکلات را به گوش مسئولان برسانیم و مردم را هم نسبت به برخی امور آگاه کنیم کافی ست.» 

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار