کد خبر: ۱۸۳۶۰۸
تاریخ انتشار: ۳۰ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۴:۴۱ 19 February 2016
به گزارش تابناک یزد، یكی از اولویت‌های توسعه شهرستان بافق با توجه به ظرفیت‌های بالا و منحصر به فرد این شهرستان، توسعه گردشگری در نظر گرفته شده است. این در حالی است كه متاسفانه تاكنون به دلیل نبود تبلیغات مناسب در این حوزه، جاذبه‌ها و ظرفیت‌های گردشگری شهرستان بافق در گمنامی به سر ‌برده است.
یکی از چهار رکن مهم سند چشم‌انداز توسعه شهرستان بافق، برجسته کردن جاذبه‌های طبیعی، گردشگری، طبیعت‌گردی و توجه به آثار تاریخی و میراث فرهنگی این شهرستان تعریف شده است.
اکوتوریسم، توریسم مذهبی و ژئوتوریسم از ظرفیت‌های کم‌نظیر این شهرستان به شمار می‌روند چرا كه این شهرستان از ظرفیت‌های بی‌نظیری همچون معدن‌گردی و کویر‌نوردی، وجود مناطق حفاظت شده با تنوع جانوری، نخلستان‌های زیبا و بافت تاریخی متنوع برخوردار است.

جذب سرمایه‌گذاران در بخش گردشگری
رئیس میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری شهرستان بافق می‌گوید: با توجه به ظرفیت بسیار بالای شهرستان بافق در بخش گردشگری، یكی از اولویت‌های توسعه این شهرستان، بخش گردشگری تعریف شده است.
«علی‌اكبر قانعی» اضافه می‌كند: از آنجا كه با تشویق و جذب سرمایه‌گذاران بخش خصوصی می‌توان شاهد رونق گردشگری شهرستان بود بنابراین با مطالعه و بررسی در این زمینه، عناوین فرصت‌های سرمایه‌گذاری در حوزه گردشگری شهرستان تهیه و در اختیار سرمایه‌گذاران بخش خصوصی قرار گرفته است. وی می‌گوید: با توجه به لزوم تعریف زیرساخت‌هایی برای توسعه گردشگری شهرستان مقرر شده است از همکاری سرمایه‌گذاران بخش خصوصی در زمینه‌های مختلف برای توسعه گردشگری بافق بهره‌مند شویم.
وی در ادامه به ظرفیت‌های مهم گردشگری بافق اشاره و اظهار می‌كند: تنوع جاذبه‌های گردشگری مانند کویر، آثار تاریخی، معادن، انسان ساخت‌ها، مفاخر شهرستان، نخلستان‌ها و قرار گرفتن در شاهر‌اه مواصلاتی ریلی از مهم‌ترین نقاط قوت شهرستان بافق است که می‌تواند باعث توسعه گردشگری این شهرستان شود.
به گفته‌ قانعی، البته در کنار این ظرفیت‌های ناشناخته ضعف‌هایی وجود دارد که باید برای بهره‌گیری بهتر از ظرفیت‌های موجود، برطرف شود.
وی در این مورد تصریح می‌كند: واقع شدن شهرستان در یك بن‌بست به نحوی كه در مسیر جاده‌های اصلی نیست، فاصله زیاد شهرستان تا مرکز استان، تخریب گسترده بافت تاریخی شهرستان در سال‌های قبل و همچنین نبود تبلیغات و اطلاع‌رسانی کافی برای معرفی جاذبه‌های شهرستان از مهم‌ترین ضعف‌های گردشگری بافق است.

توسعه بوم‌گردی شهرستان بافق
رئیس میراث‌‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری شهرستان بافق می‌گوید: زیرساخت‌های گردشگری شهرستان بافق از نظر تعداد هتل‌ها و کمپ‌های گردشگری شهرستان نسبت به شهرستان‌های دیگر استان از وضعیت خوبی برخوردار است.
به گفته این مسئول، علاوه بر این قرار است كه در آینده سرمایه‌گذاران بخش خصوصی به توسعه اقامتگاه‌های بوم‌گردی برای گردشگری این شهرستان اقدام كنند.
وی می‌افزاید: سرمایه‌گذاران در حال حاضر ساخت 2 باب هتل و 2 کمپ گردشگری به همراه اقامتگاه‌های بوم‌گردی روستایی را در دستور كار خود در این شهرستان دارند.
قانعی می‌گوید: شهرستان بافق نخستین شهرستانی است که برای گردشگری خود چشم‌انداز در نظر گرفته و توسعه صنعت گردشگری را در اولویت برنامه‌های شهرستان منظور كرده است.

اعتبارات ناچیز برای مرمت بافت تاریخی
رئیس میراث فرهنگی شهرستان در ادامه از تخریب‌هایی که در گذشته انجام شده به عنوان یكی از ضعف‌های گردشگری بافق یاد می‌كند و اعتبارات لازم برای مرمت آنها را ناچیز می‌داند.
به گفته قانعی، متاسفانه خانه‌هایی با قدمت تاریخی در شهرستان از سوی مالکان آنها این خانه‌ها تخریب شده و مرمت آنها از سوی میراث فرهنگی در وهله اول نیازمند تملك آنها و سپس مرمت این خانه‌هاست كه اعتبار زیادی را می‌طلبد.
وی ادامه می‌دهد: البته با توجه به اعتبار بسیار اندکی كه به میراث فرهنگی شهرستان اختصاص می‌یابد، در نظر داریم از طریق تعامل با فرمانداری، شورای شهر و شهرداری، طرح‌های ضروری را در اولویت قرار دهیم تا بار مشکلات کاهش یابد. این مسئول عنوان می‌كند: با توجه به نامگذاری سال 1395 به عنوان «سال خوشامدگویی به استان یزد»، شهرستان بافق هم از این طرح بی‌نصیب نخواهد بود و برنامه‌هایی را برای سال آینده در دستور كار داریم.
وی از جمله این برنامه‌ها را تبلیغات مناسب برای معرفی بیشتر شهرستان و جاذبه‌های آن، ارتقای كیفیت خدمات در تاسیسات گردشگری شهرستان، استانداردسازی زیرساخت‌های گردشگری، راه‌اندازی اقامتگاه‌های بوم‌گردی و کمپ‌های گردشگری با محوریت روستاها، برپایی نمایشگاه صنایع دستی و برگزاری جشنواره‌های بومی‌ محلی مانند جشنواره خرما، برمی‌شمارد.

ثبت ملی شن‌زارها و نخلستان‌های بافق
مدیر کل میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان یزد هم می‌گوید: شهرستان بافق در سال‌های اخیر به دلیل نبود اطلاع رسانی و معرفی مطلوب ظرفیت‌های گردشگری، در این حوزه مغفول مانده است.
«محمد مهدی شرافت» اضافه می‌كند: قرار است كه خانه‌های تاریخی، نخلستان‌های بافق و شن‌زارهای این شهرستان در لیست آثار تاریخی کشور ثبت شود و اداره كل میراث فرهنگی استان پیگیر تحقق آنهاست. به گفته وی، در این شهرستان چشم‌اندازهای طبیعی و غیرطبیعی، آثار معنوی و تاریخی زیادی وجود دارد که از عمده‌ترین آنها می‌توان به چشم‌اندازهای زیبای ماسه‌زارها، تولید مواد معدنی و بارگاه امامزاده عبدالله‌(ع) در این شهرستان كه برای گردشگران دیدنی است، اشاره كرد.
همشهری
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار