موسی اخلاقی در مناظره:
آری، درست است، به احترام سی سال مجاهدت و اهتمام شان در راه اندیشه سیاسی و تفکر اصلاح طلبی علمداریشان را ارج می نهیم پیشقراولیشان را می‌ستاییم
کد خبر: ۱۶۱۵۳۴
تاریخ انتشار: ۲۰ دی ۱۳۹۴ - ۲۲:۰۵ 10 January 2016
مناظره اعضای گروه مجازی ” تریبون آزاد” با موسی اخلاقی نسب کاندیدای جریان اصلاحات مجلس دهم در شهرستان کهگیلویه، چرام، لنده و بهمئی در ۱۵ دیماه ۹۴ به صورت آنلاین برگزار شد.
به گزارش تابناک کهگیلویه وبویراحمد،این مناظره توسط نمایندگان تریبون آزاد به نام های میثم حبیبی کارشناس ارشد مهندسی شیمی،عنایت شیخی کارشناس ارشد روانشناسی بالینی ،صفا فضیلت کارشناس ارشد علوم سیاسی با موسی اخلاقی نسب نامزد اصلاح طلب حوزه ی انتخابیه ی کهگیلویه بزرگ برگزار شد.
متن مناظره:

جناب آقای موسی اخلاقی نسب به گفتگوی گروه تریبون آزاد اصلاح طلبان خوش آمدید لطف کنید روزمه‌ای کامل جهت شناخت اعضای گروه ارسال نمایید

بسم الله الرحمن الرحیم، موسی اخلاقی نسب اهل چرام، دیماه سال۱۳۴۴ دقیقا درچنین شبی بدنیا آمدم( ۱۵/۱۰/۴۴)، تحصیلات ابتدایی تا دیپلم را در چرام زادگاهم گذراندم. سال ۶۵ در کنکور سراسری با رشته کارشناسی الهیات دانشگاه چمران اهواز قبول شدم. سال۸۶ در رشته تاریخ و تمدن علوم و تحقیقات تهران فوق لیسانس ادامه تحصیل دادم .

دارای سه فرزند پسر هیجده ، چهارده و هشت ساله هستم. کار فرهنگی و آموزشی وعلمی را در اهواز ۳ سال، چرام ۲۱ سال، اصفهان۴ سال و نزدیک دو سالی هست شهرستان دنا مشغول هستم.
نخواهیم گذاشت علم و پرچم اصلاحات بر زمین بماند/به کجا برم شکایت به که گویم این حکایت ؟!

مدیر گروه علمی فلسفه و الهیات، ادبیات عرب، عضو شورای عالی تحقیقات و آموزش، تدریس درمراکز علمی ودانشگاهی و پیش دانشگاهی و مدیریت مرکز پیش دانشگاهی را در کارنامه دارم.

همچنین، ترجمه کتاب "الحیاه الاقتصادیه فی فارس” که ترجمه این کتاب تاریخی بالغ بر ۶۰۰ صفحه ۴ سال طول کشید، پژوهشی در ” تاریخ سیاسی ائمه شیعه علیهم السلام ” ، مجموعه اشعار و غزلیات و مجموعه ای از مقالات را نیز در کارنامه دارم.

واما فعالیت‌های سیاسی و اجتماعی اینجانب:

از عنفوان جوانی، اول دبیرستان با بسیج و جنگ و جبهه آغاز شد و در گروه فرهنگی جهاد دهدشت زیر نظر دوست اندیشمندمان جناب سید ضیاءالدین رضاتوفیقی ، با هنرمندان و کارگردانان نمایش آقایان یگانه و دوست گرامی سید قربان موسوی همکاری کردم.

از بدو شکل گیری جریان های سیاسی انقلاب و جمهوری اسلامی در تشکیلات چپ ، دوم خرداد و اصلاحات حضور فعال و چشمگیر داشته ام. فعالیت سیاسی و فرهنگی من در دانشگاهها مضاعف و چشمگیر بود،در هر دو دوره تبلیغات ریاست جمهوری سیدخندان خاتمی محبوب، مسئول ستاد چرام بودم. همراه همیشگی آقای حاج بهرام تاجگردون و جناب دکتر لاهوتی در انتخابات مجلس بودم.

بواسطه موضعگیری های صریح و شفاف اصلاح طلبانه ام در محافل و مجالس سیاسی و فرهنگی، سخنرانی ها و طرح دیدگاهها، همواره مورد بی مهری و عتاب رقبای فکری و سیاسی بوده ام.

آخرین سخنرانی من در همایش چرام باحضورحاج آقا سید هادی خامنه ای و فعالین سیاسی اصلاح طلب استان بود.

در دوره اصلاحات پیشنهاداتی مبنی بر پذیرش مدیریت و مسئولیت داده شد که کار علمی و آموزشی را ترجیح داده و استنکاف نمودم.

با پیشنهاد مکرر دوستان و همفکران سیاسی و مشورت با نخبگان اصلاحات، نامزد این دوره مجلس شدم که اگر خداوند توفیق دهد بنا دارم به صورت جدی با رقبای فکری و سیاسی رقابت کنم. در آغاز حضورم در عرصه نامزدی و کاندیداتوری انتخابات، متبرک به استشاره و استخاره قرآن کریم، سپس به دیوان خواجه حافظ عارف و رند شیرازی متفال شدم و چه زیبا گفت :

"فیض روح القدس ارباز مدد فرماید

دیگران هم بکنندآنچه مسیحا میکرد”

درود به همگی ،خاصه نامزد و کاندیدای محترم اقای اخلاقی نسب گرامی.

میشه ارای خودتان در نه دوره ی گذشته ی مجلس و یازده دوره ی گذشته ی ریاست جمهوری را بفرمایید؟


در تمام ادوار مجلس از آغاز انقلاب تاکنون فقط و فقط به خط چپ، خط امامی ها و اصلاح طلبان رای داده ام. همچنین در تمام انتخابات ریاست جمهوری در سنوات قبل به نامزدهای مورد حمایت همفکران سیاسی و هم‌کیشانم رای داده ام و به یاد ندارم حتی یکبار به رقیبان سیاسی رای داده باشم!

مطلقاً، ابداً

جناب آقای اخلاقی نسب، فرض را بر این بگیرید که اصلاحطلبان در کهگیلویه بر روی شما به اجماع رسیدند و پیروز انتخابات شده و شما را روانه بهارستان کردند چه اهداف و برنامه هایی برای حوزه نمایندگی خود دارید.

سوال خوبی هست، برنامه ای جامع و مانع طراحی کرده ام، برنامه مفصل و مبسوطی برنامه کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت

اگر من اعتماد مردم حوزه انتخابیه ام را جلب کردم، برای برون رفت از معضلات و مشکلات از متخصصین و نخبگان کمک فراوان خواهم گرفت.

در اسرع وقت و اولین اقدام، ۳ هسته و کمیته تشکیل می دهم:

۱ کمیته علمی و تحقیقات

۲ کمیته سیاسی و فرهنگی

۳ کمیته عمران و توسعه

زبده ترین و چالاک ترین چهره های علمی و فنی، سیاسی و فرهنگی را شناسایی و یک مجمع مشورتی بزرگ و شورای راهبردی”توسعه و عمران” تشکیل می دهم

با نظارت کامل و تعامل سازنده با همه ی نیروهای دلسوز. این برنامه هم سطح کلان و ملی را شامل میشود، هم شهرستان و استان خودمان.

جناب اخلاقی، جهت تنویر افکار عمومی و شفافیت مواضع اصلاح طلبان و جلوگیری از مباحث کلیشه ای لطفا شفاف نظر خود را در مورد علل اصلی عقب ماندگی شهرستان و حوزه انتخابیه و همچنین نبود انسجام کافی اصلاح طلبان در دوره های قبل انتخابات مجلس را عنوان کنید

در جواب این دوست عزیز باید بگویم:

اول : ضعف و عدم توانایی نماینده های مقتدر در ادوار پیشین، از حوزه کهگیلویه ظرف ۲۸ سال گذشته، هر سه بزرگواران عزیز و گرانقدر (حجج اسلام آقایان : نجفی، موحد و بزرگواری ) بودندکه در سطح ابتدایی از علم و دانش و فقط از علوم قدیمه برخوردار بودند و تحصیلات علمی و آکادمیک نداشتند.

دوم: عدم وحدت و انسجام میان اصحاب علم و فرهنگ و سیاست در کهگیلویه

سوم: مهاجرت نخبگان بومی به سایر شهرها و استان های دیگر

چهارم: زد و بندهای سیاسی پشت پرده و سیاست بازیهای حاکم بر کهگیلویه از عوامل عقب ماندگی بوده اند

 چه پتانسیل های در خودتان سراغ دارید که خودتان را در معرض انتخاب مردم می خواهید قرار دهید؟ در سطح ملی ارتباطاتتان چگونه است برای لابی وتعامل در صورت راهیابی به مجلس ؟

حقیر از پتانسیل و توانمندیهای خود در این زمینه واقف هستم، دانش و بینش سیاسی و علم و آگاهی کافی و لازم جهت حضور در این عرصه را در خود دیدم

اهل مشورت هستم، راهکارها را می دانم، به تنگناها و مشکلات و معضلات شهرستان آگاه هستم، راههای تعامل و شیوه های چانه زنی را می شناسم.

بر این اعتقادم که حضور در بهارستان و نمایندگی مردم شریف و بزرگ کهگیلویه ، در شان و منزلت کسی است که دارای اوصاف و مشخصه هایی باشد:

– علاوه بر مقبولیت و محبوبیت اجتماعی، باید شخصیتی شاخص، چهره ای برجسته میان طیف و طایفه اصلاحات باشد، دارای سابقه ی درخشانی میان همفکران و هم‌کیشان باشد

– راست قامت وثابت قدم در جبهه‌ی اصلاحات باشد یعنی اهل تزلزل و چرخش و گل آفتابگردانی سیاست نباشد

– چهره ای علمی و توانمند باشد تا از هوش، ذکاوت ، فراست و دانش خود نهایت بهره وری را در خدمت به جامعه داشته باشد

– سخنوری گویا و ناطقی توانا باشد، در سخندانی و سخنگویی استاد باشد، تا بیان جذاب و کلام شیوایش مسحورالقلوب و محبوب العقول شود و بتواند مستدل و مستند در بهارستان و در تعامل با وزیران و مدیران ملی و ارشد از حوزه انتخابیه اش دفاع نماید

— نماینده حقیقی و اصیل موکلان خود باشد، یعنی وکیل المله باشد نه وکیل الرعایا و وکیل الاغنیا

– مرکز شناخت کافی و لازم را از او داشته باشند و مرتبط با بزرگان در تهران باشد

– هماهنگی با دولت جهت عبور از بحران های اقتصادی و رهایی از رکود و ترسیم دورنمای افق توسعه چهار شهرستان و عمران و آبادی آنها را داشته باشد

دوست ارجمند من،در یک کلام، توانمند و قدر باشد.

به قول شاعر:

"دوصد گفته چون نیم کردار نیست”

البته بیش از ۳۰ سال است در کار تشکیلاتی و سیاسی و فرهنگیپخته و آبدیده و تفتیده شده ام که بسیار سفر باید تا پخته شود خامی

جناب آقای اخلاقی نسب تعریف جامع شما از اصلاحطلب چیست ؟ چه کسانی را اصلاح طلب میدانید؟ به نظر شما مشخصه های اصیل یه فرد و کاندیدای اصلاح طلب چه میتواند باشد و چه سنجههایی را برای تفکیک اصلاح طلبان از اصولگرایان اصیل لازم میدانید؟

اصلاح طلب کسی است که در حوزه نظری و از جنبه عملی به اصلاحات ایمان داشته باشد، آزادی بیان ،احیاء حقوق شهروندی و آزادی های مدنی ، توسعه سیاسی و اقتصادی، قانوگرایی و عمل به قانون و اینکه کسی خود را مافوق قانون نداند، دفاع از حقوق ایرانیان در اقصی نقاط جهان، حسن روابط بین الملل، تعامل باجهان خارج و همزیستی مسالمت آمیز، ایمان به جهان عاری از خشونت، نفی خشونت و تروریسم دولتی،احترام به دیدگاه و نظریات مخالف،رواج بازار نقد و نقادی، احترام به قانون اساسی واعتلای منزلت علم و فرهنگ و دانشگاه و فرهنگیان از آرمانهای اصلاحاتیان است.اگر نامزدی معتقد به اصول و مبانی فوق که برخی گفته شد باشد، مورد حمایت ما خواهد بود.

البته باید به گذشته ی او نگریست،هر کس نمی تواند مدعی سکانداری و زعامت این طرز تفکر شود و البته چنین نباشد از ما نیست

"نه هرکه کله کج نهاد و گوشه ای بنشست ………………… سکندری و آیین قلندری داند”

نظرتان درباره ی اجماع چیست و آن را چگونه ارزیابی می نمایید؟

باتوجه به اینکه داماد ثلاثی ها (سادات سیدمحمید) هستید و به اصطلاح دربخش بویراحمد نشین هستید و از نیروهای هستید که شرایط اجماع را دارید و این جوری که فرمودید لغزش هم مطلقا نداشتید. حال اگر شما کاندیدای اجماع شدید و روانه ی بهارستان شدید، چه برنامه هایی برای پسااجماع و وحدت نیروهای اطلاح طلب دارید؟
نخواهیم گذاشت علم و پرچم اصلاحات بر زمین بماند/به کجا برم شکایت به که گویم این حکایت ؟!

چون شما از نیروهای دکتر لاهوتی محسوب می شوید و در صورت اجماع و پیروزی میبایستی نیروهای هردوطرف را به یک صورت ببینید به این سوال به صورت مفصل و جامع پاسخ دهید. استاد اخلاقی نسب این دغدغه ی هر دو طیف برای اجماع ست که دیگری اگر کاندیداش ،کاندیدای اجماع نباشد نادیده گرفته شوند.

من به جد و جهد از مدافعین اجماع و حامیان این اندیشه امو خواهان رسیدن به توافق بر سر کاندید واحد از طیف اصلاحات.

اگر یکی از دو پیشکسوتان بر اساس عهد معهود از صافی صوفیان گذشتند بر سر پیمانم هستم بیدرنگ و بدون فوت وقت از آنان حمایت می کنم و با تمام توان و زاد و توشه تبلیغ می کنم تا دوستانم جناب دکتر لاهوتی که رنج و مرارت های روزگار را در اصلاحات کشیده و جناب منطقیان که با سختی ها و مشقات راه حقیقت اصلاح طلبی را پیموده آسان طی طریق نمایند. خارج از طیف و طایفه و گروهو قومیت به افراد می نگرم،شایستگی و توانمندی و فن سالاریمورد توجه و امعان نظر حقیر است. اجماع باید متکی به "خرد جمعی” باشد. مجموع خردمندان قوم اصلاحات در باب نقش جوانان اهمیت و جایگاه و منزلت آنان واقعا برنامه دارم، نه شعار که لقلقه ی زبان برخی شده الحق رسالت و نقش جوانان ارزنده و ستودنیست. صاحب کرسی بهارستان باید فارغ التحصیلان و جوانان استان را دریابد: فقر و بیکاری فساد و اعتیاد تورم و مشکلات معیشت و گرانیموانع و مشکلات ازدواج، صبر و بیقراری از جوانان و خانواده های آنان ربوده، در هر خانه ای که برویممیبینیم جوانان بیکار آرمیده اند

” به کجا برم شکایت به که گویم این حکایت ؟! "

دوستان عزیزم؛اینجانب قطعا به تخصص و فنون و حرف(حرفه و مشاغل) توجه کافی و وافی خواهم داشت. توجه به توانمندی افراد و شایسته سالاری اولویت نخستین من خواهد بود

جناب آقای اخلاقی نسب شما هم معتقدید که نماینده اصلاحات در صورت تایید صلاحیت جناب آقای منطقیان و لاهوتی حتما باید یکی از این دو باشند ؟. یا میشود با وجود صلاحیت این دو به دلیل وجود کاندیدهای با پتانسیل بالا مانند خود حضرت عالی جناب مهندس حبیبی، جوانمردی، اسماعیلی، صدوقی، دکتر هاشمی ،دکتر بنام ، دکتر آرام و … که حضور دارند و از وزن بسیار خوبی هم برخوردارند روی کسی دیگر اجماع شود یا اینکه شما هم اجماع را وحی منزل بر جناب لاهوتی و منطقیان میداند ؟

 آری، درست است، به احترام سی سال مجاهدت و اهتمام شان در راه اندیشه سیاسی و تفکر اصلاح طلبی علمداریشان را ارج می نهیم پیشقراولیشان را می‌ستاییم

اگر علم و بیرق را از آنان ستاندند(مجریان و ناظرین انتخابات)نخواهیم گذاشت علم و پرچم بر زمین بماندسردار دیگری از اصلاحات بیرق بر میگیرد

در پایان ضمن تشکر و قدردانی از شما استاد عزیزم،جدا تسلط شما بر مباحث و فکر اصلاح طلبی و شیوایی و سبک ادیبانه سخن شما جای بسی امیدواری و خرسندی داره، اما یک سوال: برنامه شما برای عبور از هژمونی طایفه ای قبیله ای حاکم بر استان و حوزه انتخابیه که به حق اصلی ترین و ریشه دارترین مشکل فرهنگی جامعه ماست که مارا گرفتار این عقب ماندگی عمیق کرده چیست چه راه حلی برای برون رفت از این مشکل دارید؟

تنها راه و بهترین شیوه، مبارزه فرهنگی و علمی هست باید بیداری بخشید، باید آگاهی داد،بینش و بینایی نشان داد،بر عهده آگاهان و نخبگان است

که جامعه را از سوق دادن به افکار موهوم جهل و خرافه تعصبات قومی و قبیله ای عهد جاهلیت و افکار قرون وسطائی رهانید، باید گفت و فهماند و فهمانید.

به قول مولوی:

"عالمی را یک سخن ویران کند روبهان مرده را شیران کند”

باید با قومگرایی جنگید و مردم را به سوی اندیشه و تفکر و اصالت جریان فکری و فراقومی نگریستن هدایت و رهنمون کرد.

"ای برادر تو همین اندیشه ای مابقی تو استخوان و ریشه”

جناب اخلاقی در زادگاهتان شهر چرام استقبال از خودتان را چگونه ارزیابی می کنید؟

مشاهدات نشان می داد که در روز ثبت نام ،شما با حدود ۶۰_۷۰چهره فرهنگی ،سیاسی و اجتماعی چرام در فرمانداری دهدشت حضور پیدا کردید ،آیا این افراد دارای پایگاه وجایگاه اجتماعی و سیاسی بودند یا خیر؟ چهره های شاخصی که در شهرتان شما را همراهی و حمایت می کنند چه وزنه سیاسی و اجتماعی دارند؟

اغلب چهره های فرهنگی ودانشگاهی، معلمین و اساتیدجوانان و متنفذین شهرستان از حضورم استقبال کردند و حمایت کردند که بنا به دلایلی نمیخواهم نام ببرم.

چرام از طوایف بویراحمدی تشکیل شده، من از ۳ سه جهت به ایلات چرام نسبت دارم. سران آنان با قاطعیت اعلان حمایت کردند. اینجانب نزدیک ۵۰ سال عمر دارم.
نخواهیم گذاشت علم و پرچم اصلاحات بر زمین بماند/به کجا برم شکایت به که گویم این حکایت ؟!

به نیک نامی و حسن اخلاق و ارتباط حسنه با مردم چرام زیستم ۲۵ سال مدرس فرزندان چرام بودم که اکنون خود تحصیلات عالیه دارند، طبیعی هست که استقبال نمایند.با ضرس قاطع می گویم که اگرکاندید اجماع واقع شدم، بیشترین آراء چرام به نفع من و در سبد اصلاحات ریخته خواهد شد.

آفتاب آمد دلیل آفتاب، بیش از یکصد نفر از متنفدین و بزرگان و تحصیل کردگان همراهان من در روز ثبت نام بودند. بارندگی شدید در آنروز برنامه طراحی شده را نابسامان کرد.

"تو مو می بینی و من پیچش مو تو ابرو من اشارت های ابرو”

جناب آقای موسی اخلاقی نسب حرف آخرتان را با نامزدهای اصلاح طلب انتخاباتی و اعضای گروه تریبون آزاد اصلاح طلبان بیان کنید

تشکر بیکران از شما که ترتیب این مصاحبه را دادید.

اما سخن آخرم به کاندیدهانامزدهای همفکرم:

از خود بگذرید به فکر پیروزی اصلاحات باشید. شش دور است شکست خورده ایم، اکنون بستر و زمینه مناسبی جهت نیل به پیروزی مهیا شده،

دولت هم حامی اندیشه و احزاب است و مردم و جوانان تشنه پیروزی اصلاحات و اصلاح طلبان و جلوگیری از تکرار شکست!

خدایا به بزرگان اصلاحات در شهرستان، فهم و درایت عطا کن تا راه پیروزی را بنمایانند.

از صبر و حوصله سروران گروه سپاسگزارم.حسن ختام شعری از دفتر مجموعه اشعارم تقدیم می‌کنم”

آدمی صادق و بی ریا و یکرنگم

با فریب و نفاق مدام در جنگم

در مصاف با زهد فروشان زمان

آشتی ناپذیر چو فولاد و چون سنگم

از تعصب و مقدس مآبی ها

سخت بیزار و ملول و دلتنگم

با خرد موافقم مدرن و نواندیشم

نقد کنم با ناخن فکرم و چنگم

بسکه جوروستم رانده اندکج اندیشان

به گمانشان من خرم خری لنگم

محترم شمار رای و مرام رقیب

هی مگو فلان و امیر و سر هنگم

هم نظر با جلال و شریعتی و اقبالم

در تضاد با مغربی و افرنگم

باب تقلید چنان بسته شد بر افکارم

حبس اندیشه هست ذلت و ننگم

بی خبر نیم زسیاست چرا که سیاسم

دوستدار تاریخ و زاصحاب فرهنگم

اهل ایمانم با مرام و با معرفتم

نیست در زندگی غل و غش و نیرنگم

نگذارد کلاه بر سرم کسی هرگز

زانکه باهوشم با حواس شش دانگم

حاسدان و ناکسان از بد اندیشی

زده بر چسب و می زنند انگم

عشق من دشت و صحرا و کوه پیمودن

لذتم کوله پشتی کیسه خواب و تفنگم

گاه دلتنگی و ملالت روح

می زنم ضربی و می نوازم آهنگم

مهربان با عزیزان و بس خوش اخلاقم

شاد و مسرور و شوخ طبعم و شنگم


به کانال تلگرام تابناک کهگیلویه وبویراحمد بپیوندید


اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۵
علیرضا
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۲:۵۵ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۰
فکر نکنم رأی بیاری (سید خندان خاتمی محبوب ) ما فقط به کسی رأی میدیم که گوش به حرف رهبر ی باشد ما مردم چرام گوش به فرمان ولایت هستیم آقای اخلاقی
حق گو
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۳:۲۳ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۱
باسلام اهالی شهید پرورچرام به اصحاب فتنه رای نمی دهند شتر درخواب بیند پنبه دانه.................
اصلاحات
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۵:۲۷ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۱
او ، بهترین گزینه اصلاحات است.متدین ، پاک ، دردکشیده ، محرومیت دیده ، سالم ، ساده زیست ، بادانش ، اخلاق مدار ، روشنفکر ، هنرمند ، جبهه رفته م دافع دین میهن ، بی ادعا ، نیکوگفتار ، نیکو رفتار ، نیکوپندار است.
لنده
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۵:۵۲ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۱
1- او رأی می آورد ، اگر خدا و اصلاح طلبان بخواهند که می خواهند.
2- او هم ولایتمدار است و دوستدار مردم و سید خندان و هم پاک است و روشنفکر و دیندار و اخلاق مدار و ساده زیست.
3- فتنه و فتنه گران کسانی بودند که مملکت را به این روز انداختند و بدهکار کردند و دزدی های هزاران میلیاردی داشتند و بی سوادان را مدیر و فرماندار کردند و ...
4- او پس از لاهوتی گزینه اصلاح طلبان است و با کمک خدا و فقط خدا رأی می آورد.
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۳:۲۰ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۱
جوجه ها را آخر اسفند میش
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار