تابناک: ترنم زیبای چشمه همیشه جاری سلیمانیه همراه با آواز پرندگان در لابلای شاخسارهای سروهای ناز سر به افلاک کشیده و معماری کم نظیر و خاطره انگیز باغ فین موجب حضور گسترده مسافران و گردشگران نوروزی شده است.
کد خبر: ۱۶۰۴۱
تاریخ انتشار: ۰۳ فروردين ۱۳۹۴ - ۰۸:۱۳ 23 March 2015

به گزارش تابناک اصفهان به نقل از ایرنا، این باغ با طراوت و زیبا که خاطره غم انگیز قتل صدر اعظم ایران، امیرکبیر را در ذهنها تداعی می کند درکنار جویهای آب روان، فواره ها و سرسبزی و درختان کهنسال و استوار در ایام سال و به ویژه تعطیلات نوروز و موسم گل چینی وگلاب گیری پذیرای صدها هزار مسافر و گردشگر داخلی و خارجی است.

مجموعه باغ فین از جمله قدیمی ترین و مهم ترین آثار تاریخی کاشان و کشور بشمار می آید که به علت وجود حوض ها، فواره ها و بناهای متعدد تاریخی به ویژه حمام (قتلگاه امیرکبیر) بسیار مشهور است.

بنای اولیه این باغ به قبل از اسلام و تمدن سیلک پیوند خورده که این تمدن نشانه هایی از انسان های هزاران سال پیش را در خود نهفته دارد.

نشانه های این ارتباط در چشمه جوشان سلیمانیه در بالای باغ هویداست و از زمانهای بس دور در پایین این چشمه باغی وجود داشته است که کمی پایین تر از باغ فعلی بوده و براثر زلزله ای که درسال 982 هجری، قمری در کاشان روی داد باغ به کلی ویران شد که به دستور شاه عباس صفوی بعد از سال یکهزار هجری قمری باغی در مکان فعلی که در حقیقت قسمتی از باغ قدیمی بود ساخته شد.

پس از حمله افغانها، سرسبزی و آبادانی باغ فین رو به زوال رفت اما با دستور کریم خان زند بخصوص با ساختن عمارتی که به نام خلوت کریم خانی در ضلع جنوبی این باغ واقع است، باغ فین رو به آبادانی گذاشت، ولی دوباره با زلزله معروف سال 1192 قمری این بنای زیبا آسیب کلی دید.

با روی کارآمدن سلسله قاجار و به ویژه با دستور فتحعلی شاه ساختمان شتر گلوی فتحعلی شاهی در ضلع جنوب غربی باغ و حمام سلطنتی بزرگ که در مجاورت حمام اولیه ساخته شد..

از وقایع مهم تاریخی در این باغ می توان به جشن تاجگذاری رسمی شاه اسماعیل صفوی و نیز قتل امیرکبیر اشاره کرد.

ساختمان بلند قامت سردر ورودی باغ دارای دو طبقه است که طبقه تحتانی شامل هشتی و دالان ورودی به باغ با اتاقهای جانبی و طبقه فوقانی شامل سالن وسیع و زیبایی است که چشم انداز خوبی بر اطراف دارد، در اطراف باغ از جمله در طرفین سردر، دیواری به ارتفاع پنج تا شش متر وهفت برج دیده می شود.

پس از عبور از فواره های فیروزه ای وسط باغ و درختان سرو زیبایی که در دو طرف آن سر به فلک کشیده اند، نخستین ساختمانی که نظر گردشگران را به خود جلب می کند، شتر گلوی عباسی است که به دستور شاه عباس بزرگ به گونه ای ساخته شده است که از هر طرف باغ می توان به آن وارد شد.

در میان این ساختمان نیز حوضچه ای وجود دارد که آب چشمه با طرحی جالب درآن فوران می کند، برروی دیوارها و سقف این بنا آثار نقاشی دوره صفوی با تصاویری از شکارگاه و شاهزادگان مشاهده می شود، این بنا پیشتر به صورت سه طبقه و طبقه بالای آن به صورت کلاه فرنگی بوده است.

شترگلوی فتحعلی شاهی نیز از جاذبه های باغ فین است که در جنوب آن واقع و به دستور فتحعلی شاه بنا شده شده و شامل شتر گلو و صفه مجاور و دارای دو حیات خلوت در قسمت شرق و غرب آن است که کف صفه از سنگ مرمر مفروش بوده و سقف آن به طرز جالبی نقاشی شده است که هنوز قسمت هایی از آن دیده می شود.

بناهای اندرونی کریمخانی و اتاق شاه نشین مسکونی هستند و در جنوب باغ و در مغرب شترگلوی فتحعلی شاهی قرار دارد که به دستور کریم خان و به همت آقا سلیم آرانی حاکم وقت کاشان ساخته شده و شامل چند اتاق تودرتو و حیاط و باغچه ای کوچک است که گفته می شود امیرکبیر40 روز در این ساختمان زندگی کرده است.

در مقابل اتاق شاه نشین حوضچه ای زیبا دارای منافذ متعدد و منظمی است که آب چشمه سلیمانیه فین به طرز جالبی در آن فوران می کند.

درقسمت جنوبی باغ فین دو حمام وجود دارد که به حمام کوچک وبزرگ معروف هستند، حمام کوچک از آثار دوره صفویه و همراه با بنای اولیه باغ فین ساخته شده و حمام بزرگ نیز در دوران قاجاریه به وسیله فتحعلی شاه ساخته شده است.

حمام بزرگ مخصوص امرا و حمام کوچک نیز به استفاده خدام اختصاص داشته است، در هریک از حمامها قسمتهایی شامل ورودی، گرمخانه، آبنما، خزینه، محل نظافت و رختکن به چشم می خورد.

کانالهایی برای تعویض آب خزینه ها و حوضچه ها در کف حمامها وجود دارد دیوار حمامها با عایق رطوبتی مخصوص ماسه آهک یا ساروج پوشانده شده است.

مجموعه باغ فین که در 15 آذر 1314 با شماره 238 درفهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده، به عنوان یکی از 9 باغ تاریخی ایرانی در خرداد سال 1390 در سی و پنجمین اجلاس جهانی یونسکو در پاریس در فهرست میراث جهانی ثبت شد.

باغ فین که یکی از زیباترین باغ های سنتی ایران و بلکه یکی از باغ های زیبای جهان محسوب می شود، در کنار آزاد راه تهران - اصفهان، در 6 کیلومتری جنوب کاشان و دو کیلومتری شرق تپه های هفت هزار ساله سیلک واقع شده است.
منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار