تهران هم مانند سایر شهرهای کشورمان جاذبه‌های تاریخی و گردشگری زیادی دارد و البته تعطیلات نوروز فرصت مناسبی برای دیدن این مکانها است. اگر هم از خرید عیدتان و هم از عیدیهایتان چیزی باقی مانده می‌توانید سری به بازارهای تهران بزنید که هم فال است و هم تماشا.
کد خبر: ۱۵۸۹۹
تاریخ انتشار: ۰۲ فروردين ۱۳۹۴ - ۱۲:۵۷ 22 March 2015
تهران در تعطیلات نوروز شهری دیگر است. هر سال در آستانه عید بیشتر شهروندان پایتخت این شهر شلوغ و پر دود و دم را ترک کرده و به میهمان شهرهای دیگر کشور می‌شوند تا خستگی یکسال کار و تلاش را از تن به در کنند.

برخی از شهروندان نیز ترجیح می دهند تعطیلات را در تهران بمانند تا از خلوتی معابر و خیابانها و هوای نسبتا تمیز استفاده کنند. البته برخی هموطنان هم برای تعطیلات تهران را به عنوان مقصد گردشگری خود انتخاب می کنند.

تهران هم مانند سایر شهرهای کشورمان جاذبه‌های تاریخی و گردشگری زیادی دارد و البته تعطیلات نوروز فرصت مناسبی برای دیدن این مکانها است. اگر هم از خرید عیدتان و هم از عیدیهایتان چیزی باقی مانده می‌توانید سری به بازارهای تهران بزنید که هم فال است و هم تماشا.

از میان بازارهای تهران سه بازار از شهرت بیشتری برخوردار هستند .

بازار تهران

بازار تهران یکی از این بازارها است . این بازار قدیمی در مرکز شهر تهران واقع شده است. 

این بازار در میان خیابان‌های مولوی در جنوب، سیروس (مصطفی خمینی ) در شرق، بوذرجمهری (پانزده خرداد) در شمال و خیام در غرب قرار گرفته‌است. در تقاطع این خیابان‌ها میدان محمدیه، چهارراه مولوی و چهارراه سیروس قرار گرفته‌اند.

میدان پانزده خرداد در بیرون از محدودهٔ بازار و سبزه‌میدان در محدودهٔ بازار قرار گرفته‌است. از گذرهای اصلی درون بازار می‌توان از گذر لوطی‌صالح نام برد.

با توجه به مدارک و شواهد موجود ، بنای اولیه بازار به دوره شاه تهماسب صفوی و هم زمان با ساخت برج و بارو و دروازه های شهر تهران در حدود سال های 930-948هـ. ق تعلق دارد. چهار بازار لباف ها ، کرجی دوزها ، سراج ( بافنده ) ها و نعل چی ها ، قدیمی ترین بخش بازار تهران است . بخش های قدیم بازار تهران با پوشش طاق و گنبد مسقف شده و روشنایی آنها از روزنه های تعبیه شده در گنبدهای آجری آن تأمین می شود .

بازارهاي اصلي ايراني از بخش‌هاي تيمچه، جلوخان، چهار سو، حجره، دالان، راسته، قيصريه، کاروانسرا و ميدان تشکيل شده که بازار بزرگ تهران تمام اين خصوصيات را دارد. 

از با ارزش‌ترين بناهاي بازار که در دوره ناصرالدين شاه توسط حاج  "علي خان حاجب الدوله"  ساخته شد و هر گردشگري نبايد ديدن آن را از دست بدهد ،  " تيمچه حاجب الدوله"  است ، اين تيمچه قديمي در کنار مسجد شاه ( امام ) بازار قرار دارد .

بازار تجریش

یکی دیگر از بازارهای تهران که در میان شهروندان پایتخت از محبوبیت زیادی برخوردار است بازار تجریش است. اگر قصد خرید از مغازه های این بازار را هم نداشته باشید گشتی در این بازار روحیه شما را عوض می کند. بوی سبزی و میوه های نوبرانه و خوراکی های مختلف مشام هر رهگذری را نوازش می کند.

بازار تجریش بازاری سرپوشیده در میدان تجریش، تهران است.

این بازار از یک طرف به میدان تجریش، از سمت دیگر به امامزاده صالح و کوچه‌های اطراف آن راه دسترسی دارد. تکیه بزرگ تجریش یکی از قدیمی‌ترین تکیه‌های شهر تهران در این بازار واقع شده است. بازار تجریش که نمونه کوچکی از بازار تهران است از قدیمی‌ترین مراکز خرید شمیران محسوب می‌شود و همچنان بافت قدیمی خود را حفظ کرده به طوری که‌ حجره‌های معروف و قدیمی بازار هویت خود را از دست نداده‌اند.

این بازار که در واقع نمونه کوچکی از بازار تهران است‌، به صورت سرپوشیده ساخته شده و دو محله سرپل و تجریش را به هم وصل می‌کند.

بازار تجریش مثل بازارهای سنتی دارای مسجد و حسینیه است و از سوق‌های کوچکی تشکیل شده‌. این بازار همچنین دارای یک میدان سرپوشیده میوه و تره‌‌بار است.

بازار تجریش مغازه‌های بسیاری را در خود جای داده و نکته جالب اینکه نام مغازه‌ها با کاشی‌کاری بر سر در آنها حک شده است. این کاشی‌کاری و مشبک‌کاری‌ها زیبایی خاصی را به بازار داده است.

یکی از ویژگی های این بازار ترکیب سنتی و مدرنیته است. بازارها و پاساژها با اجناس مد روز و مغازه ها و حجره هایی با حال و هوای سنتی باعث میشود با هر سلیقه ای از این بازار دست خالی خارج نشوید.

بازار ری

بازار ری یکی دیگر از بازارهای معروف پایتخت است.

در شمال آرامگاه شاه عبدالعظیم، بازار ری واقع است. بازار ری متشکل از دو راسته بازار است که در محل تلاقی خود تشکیل یک چهار سوق را می‌دهند. این محل از قدیم‌یکی از مراکز فروش ادویه، داروهای سنتی و کالاهای تجاری بود که توسط بازرگانان از طریق جاده ابریشم وارد ری می‌شد. این بازار دارای ساختاری متشکل از گچ، آجر، خشت و گل و از نظر قدمت متعلق به صفویه (حدود ۵۰۰ سال پیش) است.

بازار تاریخی ری از جمله آثار دوره صفویه است و در شمال بقعه حضرت عبدالعظیم(ع) قرار دارد.
این بازار از دو راسته بازارتشکیل شده است که در محل تلاقی خود تشکیل یک چهار سوق را می‌دهد. بازار ری دارای ساختاری متشکل از آجر، خشت و گل است.

بازار تاریخی شهرری در امتداد شمالی جنوبی صحن حضرت سیدالعظیم(ع) قرار گرفته است. میانه بازار چهار سوقی با پوشش گنبدی تشکیل می‌دهد که از غرب به راسته کاروانسرا دو قلو و از شرق به میدان کوچک متصل می‌شود.

این بازار به دستور امیرکبیر بازسازی شد. بعدها بنای بازار توسط سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری و با مشارکت بازاریان مورد مرمت قرار گرفت.

این مرکز تجاری در انتهای خیابان حضرت عبدالعظیم(ع) واقع شده است و اجناس مختلف و سوغاتی‌های رنگارنگش حال و هوای مسافران و زائران را به طور حتم دگرگون خواهد کرد.

بیشتر اجناسی که در این بازار به فروش می‌رسد نقره جات، سجاده‌ها و لوازم مورد نیاز حجاج و داروهای گیاهی است. تعدادی از مغازه‌ها نیز به فروش پوشاک و لوازم خوراکی از جمله انواع سوهان، گز و آب نبات‌های رنگی اختصاص دارد.
منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار