شهردار قم مطرح کرد:
به گفته شهردار قم قرار است بخشی از مطالبات شهرداری از دولت در قالب بودجه سال آینده محقق شود.
کد خبر: ۱۴۸۸۸۴
تاریخ انتشار: ۳۰ آذر ۱۳۹۴ - ۱۱:۵۵ 21 December 2015
به گزارش تابناک قم٬ سید مرتضی سقائیان نژاد در یک‌صد و شصتمین جلسه شورای اسلامی شهر قم با اشاره به تلاش نمایندگان قم در مجلس شورای اسلامی برای تحقق مطالبات شهرداری قم از دولت، اظهار داشت: با اقداماتی که انجام شد و تلاش‌هایی که در معاونت برنامه‌ریزی استانداری قم صورت گرفت، ۳۰۰ میلیارد تومان از مطالبات شهرداری قم از دولت در بودجه قرار گرفت.

به گفته وی حتی اگر در برنامه بودجه هم ‌ردیفی به این امر اختصاص نیابد خود این بررسی مدرکی برای شهرداری است.

شهردار قم با اشاره به اختصاص ۱۰۰ هزار تن قیر به راه و شهرسازی، افزود: وزارت کشور باید سهم شهرداری‌ها را در این زمینه می‌گرفت که در این عرصه کوتاهی کرد و البته شهرداری قم توانست از سهم مسکن مهر ۱۰ هزار تن قیر سهمیه بگیرد که این موضوع گام بلندی برای شهرداری محسوب می‌شود.

سقائیان‌نژاد، تحول ناوگان اتوبوسرانی و تاکسیرانی را دیگر هدف شهرداری دانست و از برنامه‌ریزی‌هایی برای تحقق این موضوع سخن گفت.

وی با اشاره به وجود ۷۵ میلیارد تومان بدهی شهرداری قم به پیمانکاران از برنامه‌ریزی برای پرداخت این بدهی‌ها خبر داد و افزود: : ۴ دسته طلب به شهرداری وجود دارد که شامل خدمات شهری، غرامت‌های شهری، پیمانکاران و طلب‌های جاری سال ۹۴ می‌شود که با توجه به ظرفیت‌های شهرداری قم برای بازپرداخت آنها اولویت‌بندی شده است.

حذف ارزش‌افزوده از املاک شهرداری

در بخش دیگری از این جلسه رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای اسلامی شهر قم لایحه‌ای در رابطه با ارزش افزوده املاک مطرح کرد.

ارزش افزوده املاک مبلغی است که شامل کسانی که ملکشان با اجرای طرح‌های عمرانی قیمت پیدا می‌کند، می‌شود.

طبق این قانون این املاک بخشی از اضافه قیمتی که به واسطه ایجاد طرح‌های عمرانی شامل آنها می‌شود را به شهرداری برمی‌گردانند.

در این میان برخی املاکی که در طرح‌های عمرانی موقعیت بهتری پیدا می‌کنند متعلق به خود شهرداری هستند و این موضوع موجب شده بود شهرداری لایحه‌ای به شورا بیاورد که این املاک مشمول ارزش افزوده نشوند.

رئیس ‌کمیسیون برنامه و بودجه و سرمایه گذاری شورای اسلامی شهر قم درباره این لایحه گفت: بعضی از املاک گاهی بدون اینکه هزینه‌ای بدهند در طرح‌های مختلف بر طرح می‌افتند و ارزش افزوده پیدا می‌کنند و بر این اساس باید این ارزش افزوده را از مردم دریافت کنیم.

حجت‌الاسلام سید محمد آتش‌زر ادامه داد: شهرداری اشکال وارد کرده که برخی از این املاک برای شهرداری است که اگر این ارزش افزوده را هم به آن اضافه کنیم برای شهرداری گران تمام می‌شود که بر این اساس شهرداری خواهان حذف این قانون از املاک خودش است.

محسن عابدینی‌پور دیگر عضو شورای شهر قم وجود این دوگانگی در رفتار میان شهرداری و مردم را نازیبا توصیف کرد.

وی افزود: ما وقتی تملک می‌کنیم زمین‌ها را با قیمت پایین‌تر و ۷ پی می‌گیرم و این ارزش افزوده معنا ندارد.

وحید شایسته‌نیک هم معتقد بود تعلق گرفتن این مبلغ به سهم شهرداری برای پروژه‌های مشارکتی که شهرداری با سرمایه‌داران طرف است، مفید محسوب می‌شود چرا که این ارزش افزوده هم بخشی از آورده شهرداری خواهد بود.

حسن بختیاری، نائب رئیس شورای اسلامی شهر قم که از موافقان این طرح بود اظهار داشت: شهرداری املاکی دارد که بر طرح افتاده است که می‌خواهد بفروشد یا سرمایه‌گذاری کند که بر این اساس کارشناس شناسایی می‌کند و بر اساس معیارهای مختلف قیمت‌گذاری می‌کند و به این صورت گرفتن ارزش‌افزوده وجاهتی ندارد و اما در مورد مردم این شناسایی‌ها وجود ندارد و به همین جهت ارزش افزوده دریافت می‌شود.

در نهایت این لایحه با وجود موافقان و مخالفانی که داشت تصویب شد.

جایگاه کمیته تملک رضایت‌بخش نیست

در بخش دیگری از این جلسه، مصطفی سعادت طلب، رئیس کمیسیون امور زیربنایی شورای شهر قم گزارشی از عملکرد کمیسیون خود ارائه داد.

بر اساس گزارش وی، این کمیسیون در سه ماه گذشته ۱۳ جلسه برگزار کرده و ۳۵ لایحه را به تصویب رسانده است که همه این لوایح در صحن علنی به تصویب رسیدند.

وی با اشاره به اینکه ۳ طرح  از طرف خود کمیسیون زیربنایی در صحن علنی شورای شهر قم مطرح شده است، افزود: در این مدت ۱۰۰ پرونده هم در کمیته تملک بررسی و تصویب شد.

رئیس کمیسیون امور زیربنایی شورای شهر قم که از جایگاه فعلی کمیته تملک چندان راضی نیست، خاطرنشان کرد: کمیته تملک در حال حاضر مورد برخی بی‌مهری‌ها و بی‌توجهی‌ها قرار گرفته اما در سال آینده باید جایگاه خود را پیدا کند.

سعادت طلب با بیان اینکه یکی از وظایف کمیسیون زیربنایی نظارت بر اجرای پروژه‌هاست، افزود: کمیسیون زیربنایی در این راستا علاوه بر دعوت از شهردار و معاونان شهرداری نظارت میدانی از اجرای پروژه ها هم انجام می‌دهد.

وی با بیان اینکه سال ۹۵ سال درخشانی در پروژه‌هایی عمرانی است، بیان کرد: یکی از درخواست‌های شورای شهر از شهرداری اطلاع رسانی صحیح و به موقع است و اینکه سازمان‌هایی که زیر نظر شهرداری هستند به صورت منظم به شورا گزارش‌هایی را ارائه دهند.
منبع: مهر
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار