کد خبر: ۱۴۸۵۴
تاریخ انتشار: ۲۶ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۱:۵۲ 17 March 2015
نقش یزد در  صفحه تاریخ
 به گزارش تابناک یزد، یزد شهر بزرگی است که از لحاظ تجارت و رفت و آمد، نقطه مهمی به شمار می رود. یک نوع پارچه ابریشمی و طلایی در آنجا بافته می شود که موسوم است به «پارچه یزدی» و به همه جای دنیا صادر می شود. «سفرنامه مارکوپولو، سیاح ایتالیایی»
ایرانیان با مهارت هرچه تمام تر، شیرینی تهیه می کنند و قنادهای یزدی در رشته خود از هنرمندان طراز اول ایران و جهان به شمار می روند. بهترین نوع شیرینی در اصفهان و یزد تهیه می شود. «سفرنامه یاکوب ادوارد پولاک»
در حال حاضر، قسمت اعظم زرتشتیان در شهر یزد (که آنجا را موطن اصلی خود میدانند)، سکونت دارند و به راحتی با مسلمانان زندگی می کنند. حرفه اغلب آنان کشاورزی یا تجارت است. «سفرنامه اورسل»
مناره ها و بادگیرهای شهر یزد از دور، انسان را به یاد کتاب «هزار و یک شب» می اندازد. «سفرنامه سرپرسی سایکس»
احساسات مذهبی در شهر یزد، خیلی جدی تر از اغلب شهرهای ایران است. «فرد ریچاردز»
از نشانه های چشم گیر یزد، بادگیرها، سرداب ها و زیرزمین های آن است که این هر سه با یکدیگر هماهنگی دارند و وجود اینها نشان دهنده آن است که آب و هوای یزد از نقاط دیگر ایران گرم تر است. «کلنل سی.ام.مک گرگر»
وقتی به یزد سفر می کنی، تنها در پهنه جغرافیا جابه جا نشده ای؛ در عمق تاریخ، به هزار توهای افسانه ای خزیده ای و تاریخ و افسانه در این شهر کویری چندان به هم آمیخته اند که بازشناختنشان ناممکن است. یزد بافتی دیگر، مردمی دیگر و اساساً جنس دیگری دارد. صفا و محبت مردم یزد را کمتر جایی می توان سراغ کرد. «فروغ پوریاوری»
یزد از نظر بناهای خشتی و گلی در دنیا بی نظیر است. «پروفسور کازولا»
مسجدجامع کهن فهرج تنها مسجدی است که در جهان اسلام، ساختمان آن از ابتدا تا به امروز تغییر نکرده است. «محمدکریم پیرنیا»
در یزد آب، آفتابی نیست؛ مخفی است، 40 –50متر زیر زمین است. باید از پلکان تاریک و مرطوب و خنک سرازیر بشوی و مواظب باشی پایت نلغزد و وقتی از تشنگی به جان آمدی، به مجرای قنات برسی و ببینی زنها نشسته اند و در آن تاریکی زیر زمین، در جوی آب روان و گوارا، رخت یا ظرف می شویند و ندانی ازاین همه پله چه طور بالا بروی. «ارزیابی شتاب زده، جلال آل احمد»
دقت و حوصله و امانت دهقان یزدی کم از آن مقنی پرکار نیست که ده ساعت تمام، در ژرفنای چاه، کلنگ به توده های شن می کوبد و کوره قنات احداث می کند. تلاش در زیر آفتاب سوزان، جزو لاینفک فطرت کشاورزان یزد است. درسی که دهقان یزدی در زیر آسمان کویر آموخته، مبارزه با قهر طبیعت است. «زیرآسمان کویر، علی اصغر مهاجر»
یزد به سوئد معرفی می شود
امیرمحمد حاجی یوسفی، رایزن فرهنگی ایران در سوئد در دیدار با کارین آندرین، مسئول فرهنگی این کمون ضمن معرفی شهر یزد به عنوان قدیمی ترین شهر خشت و گلی جهان گفت: رایزنی فرهنگی ایران می تواند برنامه معرفی شهر یزد را با عنوان «خشت و سنگ» برای 1 الی 2 روز در شهر سیگتونا که شهری سنگی و دارای قدمتی 900 ساله است، اجرا کند. شهر سیگتونا در 37 کیلومتری شمال استکهلم قرار دارد و جزء استان استکهلم محسوب خواهد شد؛ این شهر سنگی به عنوان قدیمی ترین شهر سوئد برشمرده می شود. گفتنی است موسسه یونیدروا که جمهوری اسلامی ایران هم عضو آن است، قوانین مربوط به استرداد اموال تاریخی و فرهنگی کشورها را وضع و اجرا می کند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار