به گزارش تابناک
یزد،رییس دفتر مطالعات و برنامهریزی رسانهها گفت: تعداد رسانههای مجوزدار
کشور به ۷۲۲۰ مورد رسیده است که از این تعداد حدود ۵۰ درصد آنان غیرفعال
هستند.
محمد سلطانیفر در همایش آسیبها و چالشهای رسانه گفت: در
آذربایجانغربی 75 رسانه محلی از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مجوز دریافت
کردهاند که دو مورد از آنان نیز روزنامههای محلی بوده و بقیه هفتهنامه،
دو هفتهنامه و فصلنامه و ماهنامه هستند.
سلطانیفر تصریح کرد: هم
اینک با وجود 10 هزار کانال تلویزیونی و نزدیک به 100 هزار شبکه اجتماعی در
دنیا، هنوز هم نیاز به وجود رسانههای محلی احساس میشود.
رییس
دفتر مطالعات و برنامهریزی رسانههای وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، در
اشاره به رسانههای محلی، چالشها و رویدادهای آن، گفت: آمار سایتها از
مرز یک میلیارد گذشته و به ازای هر هفت نفر یک سایت در جهان داریم، اما از
این آمار، تعداد رسانههای با هویت و بر مدار سواد و دانش بسیار اندک است.
سلطانیفر گفت: نشریات بر اساس چهار گروه نوع محتوا، سن مخاطب، سواد مخاطب و جنسیت شکل می گیرد اما باید از لحاظ محتوا غنی باشند.
وی
در ادامه گفت: محتوا رکن اصلی نشریات محلی است؛ بر این اساس نشریات محلی
باید طبق شعار جهانی عمل کنند تا تولید محتوا در دنیای جهانی قابلیت دفاع
داشته باشد.
رییس دفتر مطالعات و برنامهریزی رسانهها با بیان
اینکه سیاسی شدن بیش از حد مطبوعات مشکل اساسی آنان است، گفت: از زمانی که
مخاطب تبدیل به تولیدکننده محتوا شده، رسانهای شکل گرفته که بر مدار سواد
نیست و آن را به سمت مسایل سیاسی میبرد.
سلطانیفر از کارکردهای
رسانههای محلی به تقویت هویت و همگرایی ملی، مدیریت بحران، ریشهگیری و
تحکیم مجدد سنتها و اطلاعرسانی اشاره کرد و گفت: مرگ اقتصادی مرگ خاموش
رسانه است و برخلاف مرگ سیاسی. رسانهها مسایل را به قربانگاه سیاسی
میبرند.