حمایت و قدردانی گسترده مراجع تقلید از وزیر امور خارجه، توصیه آیت الله مکارم شیرازی به توسعه برنامه های قرآنی و برگزاری نشست تخصصی وحدت حوزه و دانشگاه از منظری متفاوت از جمله رویدادهای حوزوی هفته گذشته بود.
کد خبر: ۱۲۸۷۹۲
تاریخ انتشار: ۲۳ آبان ۱۳۹۴ - ۱۵:۴۴ 14 November 2015
به گزارش تابناک قم، حمایت و قدردانی گسترده مراجع عظام تقلید از وزیر امور خارجه، توصیه آیت الله مکارم شیرازی به توسعه برنامه های قرآنی، تاکید آیت الله علوی گرگانی بر پیگیری جدی امور تهذیبی طلبه های جدیدالورود، برگزاری نشست تخصصی وحدت حوزه و دانشگاه از منظری متفاوت و نشست علمی راهکارهای تحقق و نهادینه سازی سبک زندگی اسلامی، همایش پدافند غیرعامل در آموزه های دینی با نگاهی به آیه نفی سبیل و همایش آموزشی و توجیهی مبلغان اربعین حسینی(ع)، از جمله رویدادهای حوزوی هفته گذشته بود.

** آیت الله لطف الله صافی گلپایگانی از مراجع تقلید، در دیدار علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: مردم از برخی وزیران گذشته ارشاد گله داشتند و از شما انتظار خدمت بیشتری دارند، باید جلو کمبودها را بگیرید بویژه در رشته های فرهنگی و هنری باید مراقبت لازم انجام شود.

** آیت الله حسین وحید خراسانی از مراجع تقلید، در دیدار علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: خطر تبلیغ بهاییت، وهابیت و مسیحیت افکار ملت را تهدید می کند و از جمله وظایف وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز دفع این خطرهاست.

** آیت الله سید موسی شبیری زنجانی از مراجع تقلید، در دیدار با علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، با اشاره به اینکه دشمنان دنبال ضربه زدن به مکتب اهل بیت(ع) و شیعه هستند، گفت: قبلا بسیاری از کشوها نام شیعه را نشنیده بودند ولی پس از انقلاب اسلامی مکتب اهل بیت(ع) در جهان مطرح و امروز مراکز مهمی در دنیا مشغول مطالعه در این زمینه هستند.

** آیت الله حسین نوری همدانی از مراجع تقلید، در دیدار علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، با اشاره به موفقیت های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: الحمدالله این وزارتخانه در سه حوزه کتاب، فیلم و رسانه موفقیت هایی داشته که قابل تقدیر است.

** آیت الله سید محمد علی علوی گرگانی از مراجع تقلید، در دیدار علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به اینکه دولت یازدهم باید ارتباط خود را با عالمان و مراجع تقلید بیشتر کند، گفت: بسیاری از بدگویی ها و بدگمانی ها به خاطر فاصله بین ما (دولت و روحانیت) است. 

** علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با آیت الله محمد علی گرامی از استادان برجسته حوزه علمیه قم نیز دیدار کرد؛ در این دیدار پیرامون مسائل فرهنگی کشور گفت و گو شد؛ وی پس از دیدار با آیت الله گرامی با حضور در حرم مطهر کریمه اهل بیت(ع) ضریح مطهر را زیارت و بعد از قرائت فاتحه بر عالمان و مراجع تقلید مدفون در حرم مطهر، قم را به مقصد تهران ترک کرد.

** آیت الله ناصر مکارم شیرازی از مراجع تقلید، در دیدار محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه گفت: همان طور که قبلا گفته ام باید اصل برجام را پایان یافته تلقی کرد، مناقشه کردن و نفی برجام، با هیچ عقل و حکمتی سازگار نیست.

** آیت الله حسین وحید خراسانی از مراجع تقلید، در دیدار محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه، ضمن تقدیر از زحمات وی گفت: شما هم اهل خدمت هستید و هم اهل فکر؛ هنر شما قابل تقدیر است، مردم هم باید از شما تشکر کنند.

** آیت الله لطف الله صافی گلپایگانی از مراجع تقلید، در دیدار محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه، با اشاره به انجام مذاکرات طاقت فرسای هسته ای گفت: توفیق هایی که حاصل شده است را باید قدر دانست، از شخص جناب عالی و همکارانتان تشکر می کنم و مردم هم قدر زحمات شما را می دانند، دکتر ظریف و دستگاه دیپلماسی کشور برای عزت مملکت و مردم زحمات بسیاری متحمل شدند. 

** آیت الله سید عبدالکریم موسوی اردبیلی از مراجع تقلید، در دیدار محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه، با اشاره به موضوع برجام از تلاش و جدیت دستگاه دیپلماسی تقدیر و سپاسگزاری و برای استمرار موفقیت تلاش های دیپلماتیک دولت دعا کرد.

** آیت الله عبدالله جوادی آملی از مراجع تقلید، در دیدار محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه گفت: به عقیده من اینکه برخی می گویند ما مذاکرات هسته ای امتیازاتی را از دست داده ایم و در عوض امتیازاتی گرفته ایم در واقع درست نیست! بلکه معتقدم ما در این مذاکرات هیچ چیز از دست ندادیم.

** آیت الله حسین نوری همدانی از مراجع تقلید، در دیدار محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه گفت: یکی از کسانی که در راه اقتدار اسلامی به خوبی گام برداشته است و فکر، فرهنگ، تعهد و تدین ایشان مورد تایید رهبر معظم انقلاب اسلامی قرار گرفته، آقای دکتر ظریف است.

** محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه در سفر به قم، پس از زیارت بارگاه مطهر کریمه اهل بیت(ع) به دیدار مراجع عظام تقلید رفت و در این سفر همچنین با حجج اسلام سید جواد شهرستانی نماینده آیت الله سید علی سیستانی در ایران و علیرضا اعرافی رئیس جامعه المصطفی العالمیه(ص) دیدار و گفت و گو کرد.

** آیت الله عبدالله جوادی آملی از مراجع تقلید، در پیام تصویری خود به همایش پدافند غیرعامل در آموزه های دینی با نگاهی به آیه نفی سبیل، با اشاره به دو عنصر اصلی که کشور را از گزند حمله نظامی بیگانه نجات می دهد، گفت: قدرت نظامی و هوشمندی سیاسی و دیپلماسی باید در کنار هم تقویت شوند.
همچنین، آیت الله محمد مومن عضو فقهای شورای نگهبان در این همایش، با اشاره به کارکردهای پدافند غیرعامل در مقابل حیله دشمنان گفت: پدافند غیرعامل از لحاظ دینی و شرعی برای کشور الزامی است. 
آیت الله محمد جواد فاضل لنکرانی عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم نیز در این همایش، با بیان اینکه مسئولان فکر نکنند دشمنی استکبار جهانی تمام شده است، گفت: این مساله تا ظهور حضرت حجت(عج) باید به عنوان اصل مدنظر مسئولان باشد.


** حجت الاسلام والمسلمین علیرضا اعرافی امام جمعه موقت قم در خطبه های نماز جمعه قم گفت: امروز آمریکا و صهیونیسمِ جهانی از مقاومت اسلامی در منطقه، شکست ها و ضربه های شدیدی خورده اند.
حجت الاسلام والمسلمین محمد حسن رحیمیان تولیت مسجد مقدس جمکران نیز در سخنرانی پیش از خطبه های نماز جمعه گفت: امروز دشمنان به دنبال نابودی اسلام ناب محمدی(ص) در کشورمان هستند و تمامی مسائل هسته ای و حقوق بشر که پیش می کشند، بهانه است.

** آیت الله ناصر مکارم شیرازی از مراجع تقلید در جلسه درس خارج فقه خود، نسبت به افزایش آمار طلاق در کشور ابراز نگرانی کرد و گفت: توسعه بی حساب و کتاب فضای مجازی یکی از عامل های موثر در افزایش طلاق در جامعه به شمار می آید.

** آیت الله جعفر سبحانی از مراجع تقلید در جلسه درس خارج اصول خود، با بیان اینکه گله گذاری مسئولان در شرایط کنونی مناسب نیست، گفت: خوراک تبلیغاتی دشمنان خارجی از همین گلایه ها به دست می آید در شرایط کنونی، کشور نیازمند وحدت کلمه است و اگر مقامی در این شرایط اقدام به گله گذاری کند، مناسب نیست.

** آیت الله حسین نوری همدانی از مراجع تقلید در جلسه درس خارج فقه خود گفت: همان طور که در جنگ سخت مرز آبی، خاکی و هوایی مورد تهاجم قرار می گیرد در جنگ نرم هم مرزهایی وجود دارد که در جبهه سیاست، فکر و فرهنگ دشمنان است و عالمان شیعه باید با بصیرت خود این مرزها را بشناسند.

** آیت الله ناصر مکارم شیرازی از مراجع تقلید در دیدار مسئولان برگزاری سی امین جشنواره ملی قرآن و عترت دانشجویان کشور گفت: توسعه برنامه های قرآنی می تواند مانعی برای اهداف شوم دشمنان ایران و اسلام در انحراف جوانان باشد.

** سی امین جشنواره ملی قرآن و عترت دانشجویان کشور با شرکت 450 تن از دانشجویان نخبه در 31 رشته به مدت دو روز در قم برگزار شد.
در پیام آیت الله جعفر سبحانی از مراجع تقلید به این جشنواره آمده است: با اینکه رسول گرامی(ص) با دلایل و بیانات زیادی مبعوث شده است و هر یک از آنها دلیل قاطعی بر صحت ادعای اوست، ولی در میان آنها تنها گواه جاودان که امروز هم بر تارک اعصار می درخشد، همان قرآن مجید است. 
حجت الاسلام احمد عابدی رئیس دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم نیز در این مراسم، با بیان اینکه طبق روایات و احادیث قرآن تنها عامل شناخت و معرفت بشریت نسبت به خدا محسوب می شود، گفت: شناخت محدود و ناچیز بشر از خداوند به برکت قرآن است.

** حجت الاسلام والمسلمین محمد محمدیان رئیس نهاد نمایندگی ولی فقیه در دانشگاه ها، پنجشنبه شب در آیین اختتامیه سی امین جشنواره قرآن و عترت گفت: دانشگاه های کشور باید نسبت به فعالیت های قرآنی اهتمام بیشتری داشته باشند.
حجت الاسلام و المسلمین علی محمدی نماینده ولی فقیه و رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه کشور نیز در این آیین گفت: موضع های محکم و با صلابت رهبر معظم انقلاب اسلامی بر ضد استکبار جهانی بر گرفته از منطق قرآن و اهل بیت(ع) است.

** آیت الله ناصر مکارم شیرازی از مراجع تقلید در دیدار اعضای ستاد مرکزی اربعین حسینی(ع) گفت: مراسم اربعین در تمام دنیا نظیر و مانند نداشته و خداوند این نعمت را به شیعیان عطا فرموده است تا عظمت و سربلندی تشیع آشکار شود.
سامانه جذب مشارکت های مردمی اربعین با حضور آیت الله مکارم شیرازی در دفتر این مرجع تقلید به نشانی اینترنتی http://www.nazr.net راه اندازی شد. 
حبیب الله دهمرده جانشین رئیس ستاد مرکزی اربعین حسینی نیز در این دیدار گفت: کمک های ارسالی از سوی مردم برای برگزاری هر چه باشکوه تر مراسم اربعین حدود 1500میلیارد ریال بوده است.

** حجت الاسلام والمسلمین محسن قرائتی رئیس ستاد اقامه نماز کشور در نخستین دوره آموزشی کلاسداری و مخاطب شناسی ویژه دانشجویان دانشگاه معارف اسلامی، با بیان اینکه دانشگاه ها و مراکز علمی کشور روح واقعی ندارند، از گسترش روز افزون مدرک گرایی میان دانشجویان و طلبه ها انتقاد کرد.

** آیت الله سید محمد علی علوی گرگانی از استادان برجسته حوزه علمیه قم در دیدار حجت الاسلام هادی حسین خانی معاون تهذیب حوزه های علمیه، بر پیگیری جدی امور تهذیبی و اخلاقی طلبه های جدیدالورود تاکید کرد و گفت: نباید اخلاق و تهذیب را جدای از مسائل علمی دانست چرا که این نوع تفکرها، خسارت های بسیاری را به دنبال دارد.
معاون تهذیب حوزه های علمیه نیز در این دیدار گفت: مسائل تربیتی، اخلاقی و مشاوره طلبه ها، از رسالت های جدی این معاونت است که در طول این مدت، تلاش کردیم فعالیت هایی همچون؛ اعزام استادان اخلاق به مدرسه های علمیه کشور و ارائه برنامه های الگوپردازی برای طلبه ها را داشته باشیم.

** جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در اطلاعیه ای اعلام کرد: تاکنون در جلسات شورای عالی جامعه مدرسین هیچ تصمیم و بحثی روی مصادیق و افراد چه به صورت رسمی و چه غیر رسمی صورت نگرفته است و اخبار منتشر شده تکذیب می شود.

** مراسم بزرگداشت چهلم جانباختگان فاجعه مِنا با شرکت قشرهای مختلف مردم و مسئولان در مسجد اعظم برگزار شد.
حجت الاسلام والمسلمین سید احمد حسینی خراسانی عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در این آیین گفت: این حجاج چون پس از بازگشت از عرفات و مشعر و درحال احرام که نورانی ترین حال یک انسان مسلمان در طول عمرش محسوب می شود از دنیا رفته اند، حج شان درست، پاک و پاکیزه است و حج گزاران در نزد خدا از منزلت و مقام والایی برخوردارند.

** آیت الله سید محمد غروی عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در نشست تخصصی وحدت حوزه و دانشگاه از منظری متفاوت، با تاکید بر اینکه ظرفیت بسیار خوبی در رشته های علوم انسانی وجود دارد، گفت: ماهیت علمی که می خواهد با روش های خاص قانونمندی های طبیعت را کشف کند، سکولار نیست.
حجت الاسلام والمسلمین غلامرضا مصباحی مقدم نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی نیز در این جلسه گفت: وحدت حوزه و دانشگاه به معنای ادغام این دو نهاد نیست، بلکه می خواهیم مبانی دینی واحد داشته باشند.

** حجت الاسلام والمسلمین سید علی قاضی عسکر نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت روز پنجشنبه، در همایش آموزشی و توجیهی مبلغان اربعین حسینی(ع) گفت: بر اساس آمارهای اعلام شده بین 15 تا 20 میلیون نفر در اجتماع بزرگ اربعین حسینی(ع) شرکت می کنند که باید بهترین بهره معنوی را از این اجتماع بزرگ ببریم.
آیت الله محسن اراکی دبیرکل مجمع جهانی مذاهب اسلامی نیز در این نشست گفت: دشمنان اسلام درصدد بی محتوای کردن عزاداری ها و روضه خوانی ها هستند و علاوه بر این می خواهند بین شیعیان و مسلمانان تفرقه باشد.

** حجت الاسلام والمسلمین علیرضا پناهیان استاد حوزه و دانشگاه روز جمعه، در همایش آموزشی و توجیهی مبلغان اربعین حسینی(ع) گفت: راهپیمایی اربعین فرصت مناسبی برای برقرار کردن تمدن عظیم اسلامی است.

** حجت الاسلام محمد کاویانی عضو هیات علمی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه در نشست علمی راهکارهای تحقق و نهادینه سازی سبک زندگی اسلامی گفت: امروز برای تحقق سبک زندگی اسلامی در جامعه، باید زبان مشترکی در همه عرصه های اقتصادی، سیاسی و اجتماعی داشته و از هر جهت هماهنگ باشیم.

** پایگاه اطلاع رسانی دفتر آیت الله ناصر مکارم شیرازی از مراجع تقلید در اطلاعیه ای از رسانه ها خواست از درج تیترهایی که القاکننده برداشتی مغایر با روح خبرهای این مرجع تقلید است، اجتناب کنند و نشانی پایگاه اطلاع رسانی دفتر این مرجع تقلید http://makarem.ir است که مرجع رسمی و مورد تایید برای دسترسی به اصل اخبار، بیانیه ها و فتواهاست.

** مجمع نمایندگان طلاب و فضلای حوزه علمیه قم با صدور بیانیه ای درباره رهنمودهای رهبر معظم انقلاب درباره برجام، از دولتمردان خواست هوشمندانه با نظارت و دقت حساب شده و کارشناسانه در مفاد این توافق و تعهدهای بین المللی، همه مواضع را در نظر بگیرند.
منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار