بر اثر برودت هوا 120 راس بره یکی از خانوارهای عشایری در شهرستان اردبیل تلف شد .
کد خبر: ۱۲۳۹۱۳
تاریخ انتشار: ۱۳ آبان ۱۳۹۴ - ۲۱:۴۳ 04 November 2015

 به گزارش ایرنا، این حادثه زمانی رخ داد که یکی از خانواده های عشایری طایفه مغانلو مستقر در تازه کند شریف آباد از توابع شهرستان اردبیل برای فرار از سرما ، بره ها را در داخل چادر جمع کرد و این امر منجر به تلف شدن تمامی آنها شد.
فریده لطیفی رییس روابط عمومی امور عشایری استان اردبیل روز چهارشنبه به خبرنگار ایرنا گفت : امسال زمان کوچ پاییزه عشایر شاهسون اردبیل از 5 مهر ماه لغایت 15 مهر ماه اعلام شده بود که به علت نبود میان بند مناسب برای اتراق عشایر و حاکم شدن سرمای شدید ، کوچ تعدادی از عشایر با تاخیر مواجه شده است، ضمن اینکه بی احتیاطی برخی از عشایر خسارتهایی به آنها وارد کرده است .
در چند روز اخیر دمای هوا در شهرستاان اردبیل به زیر صفر درجه رسیده و اغلب مناطق کوهستانی استان شاهد بارش برف بود.
عشایر استان اردبیل اوایل پاییز از مناطق ییلاقی به مناطق قشلاقی کوچ کرده و بار دیگر در اواسط اردیبهشت ماه به ییلاق بر می گردند، آنها حدود چهار ماه از سال در ییلاق و نزدیک به هفت ماه در قشلاق استقرار می یابند و مدت یک ماه نیز در مسیر رفت و برگشت کوچ سپری می کنند.
عشایر استان اردبیل از 45 طایفه مستقل تشکیل شده که همه ساله در یک هزار و 527 اوبا ، 527 قشلاق ، 237 ییلاق ، هفت زیست بوم و 51 سامانه زندگی می کنند.
عشایر شاهسون استان اردبیل که 6/5 درصد از جمعیت عشایر کشور را تشکیل می دهند
سالانه 10 هزار و 500 تن گوشت قرمز ، 43 هزار تن شیر ، پنج هزار و 400 تن پنیر و یک هزار و 500 تن پشم و 13 هزار و 600 متر مربع صنایع دستی تولید می کنند.
برخی از عشایر استان اردبیل در کنار دامداری به شغل باغبانی و کشاورزی نیز مشغول هستند و در مجموع تولیدات عشایر استان از لحاظ وزنی 159 هزار تن و از لحاظ ریالی دو هزار و 300 میلیارد ریال است.
انتهای پیام/
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار